abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
27 december 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2007/10072 -
Onderwerp
Verkeersveiligheid: aantal ziekenhuisgewonden in 2006
Geachte voorzitter,
Hierbij meld ik u dat aantal ziekenhuisgewonden als gevolg van verkeersongevallen in
2006 in totaal 16.750 bedroeg. Dit is een daling van 5,3% ten opzichte van 2005, toen er
nog 17.680 ziekenhuisgewonden waren. De positieve ontwikkeling in de
verkeersveiligheid die ik u eind april van dit jaar meldde bij de presentatie van het aantal
verkeerdoden in 2006 zien we ook terug in het aantal ziekenhuisgewonden. Ik blijf wel
van mening dat het aantal ziekenhuisgewonden structureel omlaag moet worden
gebracht.
In de Nota Mobiliteit hebben we als doelstelling opgenomen dat het aantal
ziekenhuisgewonden met 7,5% moet worden teruggebracht tot maximaal 17.000 in
2010. Dit roept dan de vraag op of deze doelstelling moet worden aangescherpt, zoals
eind 2006 ook voor het maximum aantal verkeersdoden in 2010 is gedaan. Dit is
vooralsnog echter niet mijn voornemen, omdat ik momenteel, in overleg met de
decentrale partners en de SWOV, onderzoek of er een andere maat kan worden
gehanteerd als indicator voor verkeers-(on-)veiligheid, waarbij een onderscheid kan
worden gemaakt tussen verschillende soorten letselernst. Uit onderzoek van de SWOV1 is
namelijk gebleken dat uit de ziekenhuisbestanden blijkt dat er een toenemend aantal
ziekenhuisopnamen zijn met licht of zelfs géén letsel. Betrokkenen bij een verkeersongeval
moeten soms ter observatie in het ziekenhuis blijven omdat het vanwege een andere
aandoening gewenst is dat zij extra in de gaten worden gehouden. Deze mensen zijn dus
als verkeersslachtoffer slechts licht gewond; de vraag is dan of zij wel of niet moeten
meetellen in de categorie ziekenhuisgewonden.
1 SWOV R-2007-02, Verkeersgewonden in het ziekenhuis, Kampen, Ir. L.T.B. van
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2007/10072
Als het onderzoek naar een andere indicator voor verkeersveiligheid is afgerond, zal ik
samen met de decentrale overheden de doelstellingen voor het maximum aantal
ziekenhuisgewonden in 2010 en 2020 opnieuw tegen het licht houden, op basis van de
dan opgestelde definitie.
De omvang van het aantal ziekenhuisgewonden 2006 is tot stand gekomen via de
standaard berekeningswijze die de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS, voorheen AVV)
hanteert. In mijn brief van 5 december 2006 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2006-2007, 29
398, nr. 48) heb ik u daarover geïnformeerd. Deze berekeningsmethode, die verschillende
bestanden beter met elkaar koppelt, is nu ook voor de jaren 2000 t/m 2003 consequent
toegepast, zodat een meerjarenreeks kan worden gemaakt. De stijgende lijn die in de jaren
2001 t/m 2003 te zien was, is de laatste jaren gelukkig omgezet in een daling. Het verloop
van het aantal ziekenhuisgewonden in de afgelopen jaren is als volgt:
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
18.600 18.110 18.380 19.040 18.060 17.680 16.750
Nadere analyse van de cijfers laat enkele opvallende ontwikkelingen zien:
- Na een aantal jaren van groei in het aantal ziekenhuisgewonden onder fietsers laten
deze aantallen in 2006 een beperkte daling met 3% zien. Fietsers blijven in relatie tot
andere vervoerwijzen wel sterk oververtegenwoordigd bij de ziekenhuisopname. In
2006 was meer dan 40% van de in het ziekenhuis opgenomen verkeersslachtoffers
met de fiets onderweg. Bijzondere aandacht voor de positie van fietsers in het verkeer
blijft dus noodzakelijk, met name ook de oudere fietsers.
- Procentueel valt de daling op van het aantal slachtoffers onder 15-19 jarigen. Deze
leeftijdsgroep telt in 2006 meer dan 10% minder slachtoffers dan in 2005. Hoewel
niet kan worden aangetoond dat dit komt door specifiek op deze leeftijd gericht
beleid, is het wel plausibel dat gerichte maatregelen hun vruchten lijken af te werpen.
Ook in de leeftijdsgroep tussen 25 en 35 jaar is een daling van ruim 10% te zien.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat