Centraal Bureau Levensmiddelen
Dec 2007 09:54:33 +0100"
PERSBERICHT
Nederland blijft de Oliebol trouw
Nederlanders hechten aan de traditie van de schaal oliebollen op oudejaarsavond. Het aantal Nederlanders dat oliebollen eet op oudejaarsavond stijgt zelfs ten opzichte van 2005 van 82% naar 86%, zo blijkt uit het Nationale CBL Oliebollenonderzoek uitgevoerd door TNS NIPO. De oliebol is een typische lekkernij waar de Nederlanders niet genoeg van kunnen krijgen. Alleen het aantal Nederlanders dat de oliebollen zelf bakt neemt af, de oliebol wordt meer en meer kant-en-klaar gekocht.
In 23% van de Nederlandse huishoudens worden de oliebollen thuis in de keuken gebakken. De supermarkten verkopen in de week voor oudejaarsavond dan ook veel oliebollenmix, krenten, rozijnen, olie en poedersuiker. 8% koopt niet de ingrediënten, maar kant en klare oliebollen in de supermarkt. De helft van de huishoudens koopt de oliebollen bij de kraam, een bakker of een andere speciaalzaak.
Oudejaarsavond en Nieuwjaarsdag worden steeds luxer gevierd. Mensen blijven graag nog even in de feeststemming voordat het nieuwe jaar begint. De luxe huismerken spelen ook hier op in. Vooral traiteurproducten, tapas, amuses en luxe vis zoals paling, zalm en garnalen zijn bij de consument in trek. Het is bovendien heel normaal geworden om Champagne te drinken tijdens de jaarwisseling.
Voor meer informatie kunt u terecht bij Sija de Jong van het CBL, tel. 070-3376200 of 0651523307.