Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Datum
27 december 2007
Ons kenmerk
CEND/DCO-2007/900

Onderwerp
Antwoord op vragen Postbus 51-campagne Fietsverlichting

Geachte voorzitter,

Mede namens de premier en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bied ik u hierbij de antwoorden aan op de schriftelijke vragen, gesteld door de leden Pechtold en Van der Ham over de Postbus51-campagne Fietsverlichting (ingezonden 19 november 2007).


1. Wat is uw reactie op de Postbus51-campagne www.fietslichtaan.nl waar je een vriend kan laten bellen door Agent van Geel om hem te wijzen op het feit dat fietsen mét licht verstandig is?


1. Fietsers in de leeftijd 12-18 jaar zijn een risicogroep in het verkeer. Het aantal slachtoffers onder deze groep fietsers geeft de laatste jaren een stijging te zien: van 17 doden en 379 ziekenhuisgewonden in 2005 naar 21 doden en 407 ziekenhuisgewonden in 2006. Terwijl zij vaak in het donker fietsen, rijdt bijna de helft van hen zonder licht en is hun risicobesef relatief laag. Op basis van deze gegevens is besloten in de fietsverlichtingscampagne 2007 extra aandacht te besteden aan de doelgroep jongeren 12-18 jaar. Uit onderzoek blijkt dat de kans op een boete voor hen een belangrijke motivatie is om fietsverlichting te voeren. De zelfingeschatte pakkans is echter laag. Daarom is afgesproken om in de campagnemiddelen extra nadruk te leggen op de boete bij overtreding. Dat is gevisualiseerd met de fictieve agent Van Geel. De kernboodschap is: `Met licht aan rij je veilig en voorkom je een boete van 20 Euro.'


Eén van de onderdelen van de fietsverlichtingscampagne is de door u genoemde belactie via internet. Gezien de doelstelling van de campagne (bevorderen van het gebruik van fietsverlichting) en de primaire doelgroep (jongeren 12-18 jaar) acht ik deze belactie functioneel. Het is een eigentijds en aansprekend middel om jongeren meer bewust te maken van het belang van goede fietsverlichting en het onderwerp binnen deze doelgroep te agenderen.


2. Deelt u de mening dat door deze campagne en een tekst als "Wil je nu iets leuks uithalen bij je vrienden? Vul hieronder het e-mailadres en het 06-nummer in van een vriend of vriendin. Die ga ik, agent Van Geel, dan hoogstpersoonlijk verrassen met een telefoontje - wedden dat je hem of haar daarna ineens altijd met licht op de fiets ziet rijden? Kan er nu al om lachen, weet je dat?" een onwenselijke mentaliteit wordt aangemoedigd en een deel van de eigen verantwoordelijkheid bij mensen zelf wordt weggehaald? Zo neen, waarom niet?


2. Als met `aanmoedigen van een onwenselijke mentaliteit' wordt bedoeld `elkaar verklikken bij de politie', dan is mijn antwoord dat er geen sprake is van het doorspelen van verstrekte persoonlijke gegevens aan de politie of een andere overheidsinstantie. De gegevens zijn uitsluitend gebruikt om contact te kunnen maken met de te bellen persoon en zijn na afloop van de actie vernietigd.

Tenslotte wordt met de belactie juist een beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van fietsers om te zorgen voor zichtbaarheid in het verkeer en daarmee een actieve bijdrage te leveren aan de veiligheid van zichzelf en andere weggebruikers.

In samenspraak met de dienst Publiek en Communicatie van het ministerie van Algemene Zaken zijn aan de uitvoering van de belactie vooraf de volgende voorwaarden verbonden:

· De privacy van de gebruikers moet worden gewaarborgd conform de vereisten in de Wet Bescherming Persoonsgegevens. De verkregen persoonlijke gegevens mogen alleen gebruikt worden voor deze actie en na afloop moeten ze worden vernietigd. Doorspelen van de gegevens aan derden is niet toegestaan

· Er moeten voorzieningen worden getroffen om misbruik te voorkomen, met name digitaal pesten en stalken.

Aan beide voorwaarden is voldaan door middel van de gekozen systematiek van de belactie. In een privacy-statement op de website is vermeld hoe met de verstrekte persoonlijke gegevens wordt omgegaan. De actie is zo opgezet dat het niet mogelijk is om dezelfde persoon meer dan één keer te laten benaderen. Geadresseerden werden niet direct gebeld, maar kregen eerst een mail, zodat ze er zelf voor konden kiezen de actie te negeren. Tot slot bevatte het `telefoontje' van de fictieve agent een standaardtekst, die op geen enkele manier gemanipuleerd kon worden.

CEND-DCO-2007/900


3. Bent u bereid deze campagne direct te beëindigen? Zo neen, waarom niet?

3. De actie is op 18 november beëindigd, conform de vooraf vastgestelde looptijd.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings