Gemeente Drechterland
27-12-2007
Maximale inspanning bij keuze Noordtracé
Westfrisiaweg
Op 13 december 2007 heeft de gemeenteraad vergaderd over het
Regioakkoord opwaardering Westfrisiaweg.
In oktober 2007 is een Regioakkoord gesloten over de opwaardering van
de Westfrisiaweg van Alkmaar tot Enkhuizen. Betrokken partijen:
provincie, betreffende gemeenten, Hoogheemraadschap en georganiseerd
bedrijfsleven. Voor het laatste gedeelte, vanaf de Markerwaardweg
(WFO-terrein) naar Enkhuizen, resteerden uiteindelijk nog twee
tracékeuzes voor een 100 km-weg bestaande uit 2x2 rijstroken. In de
ene variant wordt de weg parallel gelegd langs de huidige
Drechterlandseweg, het zogenaamde Noordtracé. In de andere variant
wordt een nieuwe weg gelegd ten westen van Hoogkarspel, die vervolgens
bij de Raadhuislaan aansluit op de Provincialeweg N506, het zogenaamde
Westtracé. Het laatste deel naar de Houtribdijk blijft in beide
varianten voorlopig bestaan uit een gewone tweebaansweg.
In het Regioakkoord is gekozen voor het Westtracé. Bij de
vaststelling daarvan heeft het college van Drechterland een
minderheidsstandpunt ingenomen. Het college kiest uitdrukkelijk voor
het Noordtracé. Ook is in het Regioakkoord een afspraak gemaakt over
de financiële bijdrage van de gemeenten, namelijk 25% van de kosten.
Voor Drechterland betekent dit een bedrag van ruim 4,1 miljoen euro.
Over één ding was de gehele raad het eens, namelijk dat de
opwaardering van de Westfrisiaweg dringend gewenst is en dat de
gemeente Drechterland daaraan een constructieve bijdrage wil leveren,
ook in financiële zin.
Over de tracékeuze was echter wel een groot verschil van mening. Waar
de fractie van de VVD uitdrukkelijk kiest voor het Westtracé met
verwerping van het Noordtracé, kiezen de andere partijen (CDA,
D66/GroenLinks, Gemeentebelangen en PvdA) voor het Noordtracé. Deze
partijen vinden het onaanvaardbaar een nieuwe weg aan te leggen die
dwars door het groene hart van de gemeente en oostelijk Westfriesland
gaat. In een door deze partijen gezamenlijk ingediend en dus ook met
ruime meerderheid aangenomen amendement worden hieraan ook financiële
consequenties verbonden.
Mocht de keuze uiteindelijk toch vallen op het Westtracé â
provinciale staten hebben wat dit betreft het laatste woord â dan
wordt de bijdrage van Drechterland bepaald op 10% van de kosten, ruim
1,6 miljoen euro. De tien procentnorm is in een eerder stadium
gegarandeerd jegens de provincie als minimale inspanningsverplichting.
De vier partijen zijn namelijk van oordeel dat van Drechterland niet
kan worden verlangd dat zij een maximale inspanningsverplichting op
zich neemt voor een autoweg dwars door het groene hart van de
gemeente. Verder is de nadrukkelijke voorwaarde gesteld dat de raad
van Drechterland (eind 2008) kan instemmen met de
Realisatieovereenkomst. In deze overeenkomst zal de definitieve
tracékeuze nader worden uitgewerkt, zoals de landschappelijke
inpassing en de aansluiting van lokale ontsluitingswegen op de
Westfrisiaweg. Deze voorwaarde wordt ook gesteld aan de financiële
bijdrage voor het Noordtracé.
In het amendement wordt tenslotte ook gerefereerd aan het in
ontwikkeling zijnde rijksbeleid dat gericht is op âminder asfaltâ en
effectiever gebruik van bestaande infrastructuur. In samenhang met
andere maatschappelijke ontwikkelingen zou dit wel eens tot gevolg
kunnen hebben dat een goede doorstroom op het onderhavige deel van de
Westfrisiaweg kan worden bereikt met minder ingrijpende maatregelen
dan een autoweg met 2x2 rijstroken. De raad meent erop te mogen
vertrouwen dat in de verdere plannen met deze ontwikkelingen rekening
wordt gehouden.
---