Ministerie van Economische Zaken


Ministerie van Economische Zaken

Datum: 27-12-2007


¬ 28,9 miljoen voor herstructurering bedrijventerreinen in 2007


In 2007 heeft het ministerie van Economische Zaken 28,9 miljoen euro bijgedragen voor het herstructureren van bedrijventerreinen. Dat heeft minister Maria van der Hoeven bekendgemaakt. Het gaat daarbij met name om bijdragen aan de herstructurering van Topprojecten bedrijventerreinen. Dat zijn de bedrijventerreinen die van grote betekenis zijn voor de nationale economie.
Met de bijdrage van 28,9 miljoen Euro zijn 13 herstructureringsprojecten mede mogelijk gemaakt. Die projecten zijn over het gehele land verspreid.
Aan de volgende projecten is een bijdrage geleverd.


1.      Velsen IJmond Noord.

De subsidie is bedoeld voor herontwikkeling van het bedrijvenpark De Grote Hout.
Het gaat om de realisatie van nieuwe entrees van het terrein, een nieuwe doorgaande
ontsluitingsroute van West naar Oost  en aanpassingen aan de Staalhavenweg. Het
zuidoostelijke gedeelte van de NAM-kade zal worden aangekocht en opnieuw ingericht,
waardoor er mogelijkheid ontstaat voor vestiging van kadegebonden bedrijven. In
de zuidwesthoek van het NAM-terrein zal bedrijfsverplaatsing gerealiseerd worden.   


De EZ-bijdrage beloopt circa  ¬ 1,3 miljoen.

2.       Zutphen De Mars.

Met de bijdrage wordt de verwerving van een aantal verouderde panden en sloop
daarvan mogelijk en wordt het terrein voor de vestiging van nieuwe bedrijven geschikt
gemaakt. Ook wordt de openbare infrastructuur aangepakt, waardoor er een betere
en veiligere verkeerssituatie ontstaat voor het vrachtverkeer van en naar de Mars.


De EZ-bijdrage beloopt circa ¬ 2,2 miljoen.

2. Haarlem Waarderpolder.

De hoofdactiviteit van het project is de aanleg van de Oostweg, de hoofdverbinding
tussen de noordelijke en zuidelijke ontsluiting van de Waarderpolder. 
De bijdrage van EZ beloopt ¬ 2,5 miljoen.

4.      Kampen Haatlanden.

De herstructurering hier behelst vooral de verwerving van een aantal oude percelen
en panden en de sloop daarvan om het terrein voor nieuwe vestiging geschikt te
maken. Daarnaast wordt de openbare infrastructuur aangepakt, zodat een veiligere
situatie ontstaat met minder overlast.

De EZ-bijdrage bedraagt ¬ 2,5 miljoen.

5.      Maastricht Beatrixhaven.

De stad Maastricht kampt met een ernstig gebrek aan terreinen die geschikt zijn
voor zware bedrijven (milieucategorie 4 en 5). De enige plaats die daarvoor geschikt
is, is het bestaande bedrijventerrein Beatrixhaven, dat onder andere per spoor
en water ontsloten is. In dit herstructureringsproject gaat het er om een aantal
onbenutte terreinen intensiever te gebruiken en een licht bedrijf naar elders
te verplaatsen, waardoor nieuwe kavels voor zware bedrijvigheid ontstaan. Voorts
worden in het kader van realisering van een nieuwe aansluiting op de A2 enige
bedrijven verplaatst en kunnen nieuwe kavels uitgegeven worden. De EZ-bijdrage
beloopt ¬ 2,5 miljoen.

6. Wijchen Oost (Topproject  A 73 zone Nijmegen/Wijchen).
Dit project omvat de aanleg van een directe ontsluitingsweg van het bedrijventerrein
Wijchen Oost op de A73. Door de uitvoering van het project wordt tevens de bereikbaarheid
binnen het bedrijventerrein Wijchen Oost verbeterd en wordt er ook extra ruimte
voor de vestiging van bedrijven gecreëerd.

De EZ-bijdrage bedraagt ¬ 2,5 miljoen.

7.     Dordrecht Zeehavens.

Hierbij gaat het om het verbeteren van de ontsluiting van de zogeheten Mijlweg,
de centrale verkeersader op te terrein. Dit is het eerste knelpunt dat wordt aangepakt.
Daarmee geeft de bijdrage ook een impuls aan de  totale herstructurering van het
terrein. Zeehaven Dordrecht vervult een belangrijke functie voor de Rotterdamse
haven. Herstructurering van dit terrein zorgt daardoor ook voor een verbetering
van het totale industriële havencomplex.

De bijdrage van EZ beloopt ¬ 2,3 miljoen.

8.       Maastricht Luchthaven.

Aan de oostzijde van de luchthaven is een nieuw bedrijventerrein geprojecteerd.
Om dit mogelijk te maken zijn de nodige aanpassingen aan het bestaande bedrijventerrein
nodig die voortkomen uit de ooit op de komst van de oost-westbaan aangelegde wegenstructuur.
Een ringweg wordt aangelegd  waardoor het bestaande terrein beter ontsloten wordt
en het nieuwe terrein een goede uitgangspositie heeft.
De EZ-bijdrage beloopt ¬ 2,5 miljoen.

9.       Eindhoven de Hurk.

Dit bedrijventerrein is een terrein dat van wezenlijk belang is voor de Brainport,
gelet op de bedrijven die er zitten. De infrastructuur behoeft aanpassing.  Ten
eerste krijgt de Hastelweg krijgt een nieuw profiel om de weg geschikt te maken
voor zware bedrijvigheid, laden/lossen, parkeren en de verkeersveiligheid. Voorts
wordt het Beatrixkanaal geschikt gemaakt voor vaarklasse III schepen, waardoor
meer vervoer over het water in plaats van de weg zal gaan plaatsvinden.
De EZ-bijdrage bedraagt circa ¬ 1,8 miljoen.

10.     Zeeland Seaports.

Met dit project wordt een auto afzetplaats aan de Scaldiahaven gerealiseerd.
Hiermee worden bestaande wachtsteigers aan de Van Cittershaven aangepast om de
capaciteit voor de binnenvaart te vergroten. Dit zal een belangrijke bijdrage
leveren aan de economische ontwikkeling van het Zeeuwse havengebied en tegelijkertijd
de belasting van natuur en milieu terugdringen. Het project zal in 2008 direct
van start gaan.

De EZ-bijdrage bedraagt ¬ 2,5 miljoen.


11. Hengelo Twentekanaal.

Dit project betreft herstructurering van het Middengebied van het bedrijventerrein
Twentekanaal. Het gaat vooral om herprofilering en opwaardering van de wegeninfrastructuur
en het baggeren van de insteekhavens Twentekanaal om grotere schepen te kunnen
ontvangen. Dit leidt tot een betere bereikbaarheid van het terrein zowel per weg
als met de binnenvaart 

De EZ-bijdrage bedraagt ¬ 2,5 miljoen.

12. Almelo Havengebied.

Het project behelst het verwerven van een aantal percelen met verouderde panden
en sloop daarvan om het terrein voor de vestiging van nieuwe bedrijven geschikt
te maken. Tevens wordt de openbare infrastructuur verbeterd. Een en ander zal
tot een aanzienlijke verbetering van de bedrijfsomgeving leiden en tot een betere
zonering van het bedrijventerrein.

De bijdrage van EZ beloopt circa ¬ 1,9 miljoen.

13.     Enschede Havengebied.

De focus van het project Haven is de herontwikkeling van een aantal bedrijfslocaties
aan de Binnenhaven, de opwaardering van de infrastructuur en het geven van een
kwaliteitsimpuls aan de openbare ruimte in dit gebied. Het investeringsklimaat
zal hierdoor flink worden verbeterd en de (boven-)regionale economische structuur
wordt versterkt.

De EZ-bijdrage bedraagt circa ¬ 1,9 miljoen.