Persbericht
Schrikbarende toename privé mailen, bellen en surfen onder werktijd Vrouwen besteden op het werk vijf keer zoveel tijd aan privézaken dan mannen.
Amsterdam, 27 december 2007 - Na jaren van afname is het privé mailen, bellen en surfen onder werktijd het afgelopen jaar onverwacht tot ongekende hoogte gestegen. Waar vorig jaar nog 3,9 uur per week besteed werd aan oneigenlijk gebruik van bedrijfsmiddelen, is dat dit jaar toegenomen tot 4,9 uur. Het zakelijk mailen en surfen in privé tijd, wat als compensatie kan worden beschouwd, is het afgelopen jaar echter gelijk gebleven op wekelijks 2,4 uur. Per saldo betekent dit een toename van maar liefst 67 procent per week aan tijd die niet wordt besteed aan werkzaamheden. Dit is een van de opvallende conclusies van het laatste ICT Barometer onderzoek van Ernst & Young, dat tweemaandelijks uitgevoerd wordt onder 607 directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven en overheid.
Met name privé surfen is populair onder de respondenten. Van de 4,9 uur wordt hier per week 2,2 uur aan besteed. Privé e-mailen kost gemiddeld 1,8 uur en privé bellen 1,1 uur per week. Van de respondenten zijn het met name vrouwen en werknemers onder de 35 jaar die oneigenlijk gebruik maken van deze faciliteiten op het werk. Medewerkers onder de 35 jaar besteden drie keer zoveel tijd aan surfen, mailen en bellen voor privé doeleinden dan hun oudere collega's, wat neerkomt op ruim vier uur.
"Ongelofelijk dat het privé-gebruik zo enorm is toegenomen. Het lijkt wel nu de arbeidsmarkt weer groeiende is mensen zich meer wangedrag op de werkvloer permitteren," vindt Jacob Verschuur, directeur ICT Leadership van Ernst & Young. "Stel dat je een bedrijf runt van 100 mensen, dan komt dit per maand neer op 1000 uur arbeidsproductiviteitverlies. Dit is geen kinderspel meer, maar een serieus probleem dat direct moet worden aangepakt."
Regelgeving bij bedrijven
Om oneigenlijk gebruik binnen de perken te houden kunnen bedrijven regels omtrent privé surfen, bellen en mailen opstellen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat hoe groter het bedrijf, hoe groter de kans dat dit ook daadwerkelijk is gedaan. De controle op naleving van deze regels laat echter te wensen over. Slechts eenderde van de ondervraagden wordt daadwerkelijk gecontroleerd en vooral binnen de overheid en de non-profit is dit percentage laag: 27 procent.
Het afsluiten van toegang tot bepaalde websites behoort ook tot de inperkingmogelijkheden. Vooral grote bedrijven grijpen naar deze optie, binnen kleine bedrijven wordt hiervan nauwelijks gebruik gemaakt. Als het gebeurt, wordt toegang tot seksgerelateerde sites het meest afgesloten door de werkgever, naast spellen- en goksites, chat- en netwerksites en sites als YouTube.
"Juist regelgeving en de naleving hiervan zijn uitstekende methoden om misbruik te voorkomen en aan te pakken," concludeert Verschuur. "Hier wordt te weinig aandacht aan besteed blijkt uit de onderzoeksresultaten. Regelgeving is er niet voor niets en moet geen loos document in de kast worden."
Over de ICT Barometer®
De ICT Barometer, een onderzoek van Ernst & Young, is de gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder gemiddeld ruim zeshonderd Nederlandse directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven, onderverdeeld naar productie/industrie, handel/distributie en dienstverlening/ financiële instellingen en de (semi-)overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door het marktonderzoekbureau Interview NSS en de ondervraagde groep wordt online geënquêteerd. Het onderzoek is representatief voor directeuren, managers, professionals en/of hoger opgeleide werknemers die beschikken over een internetaansluiting. De ICT Barometer biedt een belangrijk deel 'up to date' informatie door een aantal vaste businessdilemma's te monitoren, aangevuld met actuele vragen.
Downloaden rapport
Via
Noot voor redactie,