Achtcilinder roadster Mercedes-Benz SLK 55 AMG nog dynamischer
(12/27/2007)
Het onbetwiste topmodel van de Mercedes-Benz SLK-Klasse, de SLK 55
AMG, is nu nog dynamischer: een gewijzigde vormgeving van de voorzijde
en donker getinte koplampglazen zorgen ervoor dat de roadster er nog
atletischer uitziet, zelfs wanneer hij stilstaat.
Ook is er gewerkt aan het rijgedrag, want voor het eerst wordt de SLK
55 AMG ook geleverd met het nieuwe Dynamic Steering met variabele
stuurbekrachtiging. Dat maakt de 265 kW/360 pk sterke tweezitter nog
wendbaarder en responsiever. Als enige auto in zijn klasse beschikt de
SLK 55 AMG over een V8-motor, terwijl de verbeterde AMG SPEEDSHIFT
7G-TRONIC automatische transmissie nu nog sneller schakelt.
De gewijzigde vormgeving van de voorzijde met de meer nadrukkelijke
pijlvorm, de prominent aanwezige Mercedes-ster en grotere koelsleuven
zorgen voor een krachtige uitstraling. De grote ronde verstralers met
chroomkleurige randen zijn nu nog verder naar buiten geplaatst, zodat
de auto breder lijkt. Warme lucht van de ingebouwde oliekoeler kan
ontsnappen via uitstroomopeningen in de spatborden. Onderdeel van de
specifieke AMG-carrosseriestyling zijn ook de AMG-zijskirts, de stoere
AMG-achterkant met zwartinzetstuk en de AMG-spoiler.
Nieuw zijn ook de donker getinte koplampglazen met
projectietechnologie en de grotere zijspiegels voor een beter zicht
naar achteren. In deze zijspiegels zijn LED-richtingaanwijzers
ingebouwd. De nieuwe 18 inch lichtmetalen multispaaks AMG-velgen zijn
nieuw ontworpen. Ze zijn gespoten in titaniumgrijs met een glanzende
ster en zorgen voor een fraai optisch contrast aan de zijkant. De
velgen voor zijn 7,5 inch breed en voorzien van 225/40 banden, de
achtervelgen zijn 8,5 inch breed met banden in de maat 245/35.
Indien gewenst zijn ook nieuwe glanzende 18 inch lichtmetalen
AMG-velgen met twin-spaak-design leverbaar. Het AMG
high-performance-remsysteem met zelfventilerende schijfremmen rondom
zorgt voor een veilig remgedrag. De voorste schijven zijn geperforeerd
en hebben een afmeting van 345 x 30 mm, de schijven achter meten 300 x
22 mm.
Nieuwe Dynamic Steering met variabele stuurbekrachtiging
Het nieuwe Dynamic Steering-systeem met variabele stuurbekrachtiging
zorgt voor een uitstekende handelingskarakteristiek en maakt de SLK 55
AMG nog wendbaarder. Een belangrijk onderdeel van dit systeem is de
nieuw ontwikkelde tandheugel, die een variabele stuurverhouding van
15,8:1 tot 11,5:1 mogelijk maakt. De bestuurder ervaart dit als een
directere besturing vanaf vijf graden links of rechts van de
middenpositie. De variabele stuurbekrachtiging maakt de auto bijzonder
wendbaar op bochtige wegen, omdat de bestuurder hier minder behoeft te
doen dan voorheen. Van het ene uiterste punt naar het andere zijn
slechts 2,16 omwentelingen van het stuurwiel nodig. Dit maakt ook het
manoeuvreren bij lage snelheden een stuk makkelijker.
De bestuurder van de SLK 55 AMG profiteert ook van het verbeterde
rijgedrag bij hogere snelheden, zoals het wisselen van rijbaan, omdat
de handen aan het stuur niet meer verplaatst behoeven te worden. De
AMG-roadster zet ook nieuwe maatstaven wanneer het gaat om stabiliteit
in rechte lijn bij hoge snelheden. Hier blijkt het voordeel van de
minder directe besturing rondom de middenpositie. Ook de al bekende
snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging speelt hier een rol: de
bekrachtiging wordt minder naarmate de snelheid toeneemt, wat zowel de
handling als de veiligheid tijdens het rijden ten goede komt.
AMG-achtcilindermotor levert uitstekende prestaties
Onder de opvallende motorkap met zijn karakteristieke vinnen in
lengterichting bevindt zich de 5,5 liter AMG-achtcilindermotor, die
een vermogen van 265 kW/360 pk en een koppel van 510 Nm levert,
waarden die in dit segment ongeëvenaard zijn. De ervaring tijdens het
rijden wordt bepaaald door het enorme koppel, de direct reagerende
motor en het typische AMG-V8-geluid, plus de uitstekende prestaties:
acceleratie van 0-100 km/u in slechts 4,9 seconden, 0-200 in 17,5
seconden en een topsnelheid die elektronisch is begrensd tot 250 km/u.
De AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC automatische transmissie met
stuurschakeling schakelt nu nog sneller: in de âSâ- (Sport) en de âMâ-
(Manual) stand kost het overschakelen zoân tien procent minder tijd
dan voorheen. Dit is niet alleen te danken aan nieuwe componenten in
de zeventraps automaat, maar ook aan het nieuwe motor- en
schakelmanagement, dat er ook nog eens voor zorgt dat het schakelen
soepeler gaat.
Functioneel interieur met nieuw AMG-instrumentenpaneel
In het functionele en sportieve interieur van de SLK 55 AMG verwijst
het nieuwe ergonomische AMG-sportstuurwiel met zijn drie spaken naar
de Dynamic Steering-functie. Het gripvlak is speciaal gevormd en
bekleed met geperforeerd leer, terwijl de verticale spaak wordt
verfraaid door een zilverkleurig inzetstuk. Met behulp van twee
aluminium AMG-schakelpaddles aan het stuur kan handmatig worden
geschakeld.
Ook het AMG-instrumentenpaneel, met een snelheidsmeter die tot 320
km/u loopt, zilver/rode wijzers en AMG-logo, heeft een nieuwe
uitstraling gekregen en de nieuwe uitvoering zorgt ervoor dat de
snelheid en het toerental nog beter afleesbaar zijn. In de âMâ-stand
toont het AMG-hoofdmenu de gekozen versnelling en een eventuele
aanbeveling om op te schakelen.
Daarnaast wordt de olietemperatuur, de accuspanning of de RACETIMER
weergegeven. De AMG-sportstoelen met speciale bekleding bieden nog
meer zijdelingse steun in bochten. Ook zorgen Alcantara-inzetstukken
op schouderhoogte voor meer steun. Standaard wordt de SLK 55 AMG
geleverd met een bekleding van hoogwaardig nappaleer, waarbij kan
worden gekozen uit vier fraaie kleuren, beginnend met een stijlvolle
combinatie van zwart en âgullwing redâ.
AMG-Performance-pakket voor de ambitieuze bestuurder
Indien gewenst kan de SLK 55 AMG worden uitgerust met het
AMG-Performance-pakket. Dit pakket, ontwikkeld door de AMG PERFORMANCE
STUDIO, omvat onderdelen die bijdragen aan nog betere prestaties. Het
resultaat is een spannende ervaring voor sportwagenliefhebbers die er
ook van houden om hun AMG-auto af en toe eens op het circuit de sporen
te geven. Het AMG-Performance-pakket voor de SLK 55 AMG omvat een
speciaal AMG-remsysteem met zelfventilerende geperforeerde
schijfremmen van composietmateriaal in de maat 460 x 32 mm en vaste
remklauwen met zes zuigers voor en zelfventilerende geperforeerde
schijven in de maat 330 x 26 en vaste remklauwen met vier zuigers
achter, 18 inch lichtmetalen AMG-velgen met twinspaak-design (7,5 x 18
inch met 225/40 R 18-banden voor en 8,5 x 18 inch met 245/35 R
18-banden achter), een AMG-Performance-onderstel, een
AMG-Performance-stuurwiel met een kleinere diameter, een afgevlakte
onderkant en zilverkleurige aluminium schakelpaddles en AMG-afwerking
met koolstofvezel in het interieur.
Behalve het high-performance remsysteem met de remschijven van
composietmateriaal kunnen alle onderdelen van het
AMG-Performance-pakket ook afzonderlijk worden besteld.
De gewijzigde SLK 55 AMG komt in het voorjaar van 2008 op de markt.
AutoRai