Nederlandse Politiebond
Nieuwe verschuivingsregeling
Per 1 januari 2008 komt er voor het aanbrengen van verschuivingen in
de verschillende soorten roosters (ATW-rooster, dienstrooster en
dagrooster) een vergoeding. Omdat de automatisering er nog niet klaar
voor is, gaat de nieuwe regeling formeel pas in op 1 juli 2008.
Voor de periode van 1 januari 2008 tot 1 juli 2008 wordt nog een
overgangsregeling afgesproken waarbij de verschuiving wordt gemiddeld
en wordt afgekocht. Daaromtrent over enige tijd nader bericht.
In 1988 is de verschuivingsregeling van de politie komen te vervallen.
In de praktijk blijkt echter dringend behoefte aan rust in roosters.
Omdat te realiseren moet de werkgever een vergoeding betalen als een
bepaald niveau van verschuivingen wordt overschreden.
De formele Regeling verschuivingsvergoeding zal op een later tijdstip
worden gepubliceerd. Dit geldt eveneens voor de inhoud van de
overgangsregeling.
Hieronder de tekst uit A4 van BZK:
-----
In de CGOP van 20 december jl. is overeenstemming bereikt over de
inhoud van de regeling verschuivingsvergoeding. Deze regeling komt
voort uit het Arbeidsvoorwaardenakkoord 2005-2007.
Doel van de regeling is om rust in roosters te realiseren en de
medewerkers meer zekerheid te geven over de in het rooster geplande
herkenbare vrije tijd.
De regeling is niet bedoeld als inkomensverbetering, maar moet worden
gezien als een stimulans voor de korpsen om juist te plannen. Door
goed te sturen op capaciteit en roosters hoeft er in beginsel geen
verschuivingsvergoeding te worden betaald.
Als het 28 dagen rooster is vastgesteld, kunnen de daarin vermelde
vrije zondagen en de wekelijkse rust niet meer worden verschoven. Uit
een oogpunt van dienstbelang kan het zo zijn dat verschuiving(en) toch
noodzakelijk worden geacht. Deze verschuiving(en) worden zichtbaar in
het vastgestelde dienstrooster. Voor deze verschuiving(en) wordt aan
de politieambtenaar een verschuivingsvergoeding uitbetaald voor elk
uur dat uit oogpunt van dienstbelang volgens het dienstrooster arbeid
moet worden verricht op een in het 28 dagen rooster aangegeven vrije
zondag of gedurende de in dat rooster aangegeven wekelijkse rust.
Als het dienstrooster is vastgesteld, kunnen de daarin vermelde vrije
dagen in beginsel niet meer worden verschoven. Uit een oogpunt van
dienstbelang kan het zo zijn dat de verschuiving(en) toch noodzakelijk
worden geacht. Deze verschuiving(en) worden zichtbaar in het
vastgestelde dagrooster. Voor deze verschuiving(en) wordt aan de
politieambtenaar een verschuivingsvergoeding uitbetaald voor elk uur
dat uit het oogpunt van dienstbelang volgens het dagrooster op een in
het dienstrooster aangegeven vrije dag moet worden gewerkt.
In het kader van deze regeling wordt onder vrije dag verstaan een dag
waarop nul uur is ingeroosterd.
Als het dagrooster is vastgesteld, kunnen de daarin vermelde uren
waarop dienst moet worden verricht niet meer worden verschoven. Uit
oogpunt van dienstbelang kan het zo zijn dat de verschuiving(en) toch
noodzakelijk worden geacht. Er kan uitsluitend worden verschoven,
nadat de ambtenaar hiermee heeft ingestemd en dit schriftelijk is
vastgelegd. Dit laatste geldt niet bij toepassing van artikel 2:2 en
artikel 2:5 ATW
Wanneer uit de registratie blijkt dat er binnen vier dagen voor
aanvang dienst is overgegaan tot het wijzigen van de begintijd of de
eindtijd van de vastgestelde dienst dan worden de verschoven uren door
middel van een verschuivingsvergoeding uitbetaald per geregistreerd
verschuivingsuur waarop daadwerkelijk arbeid is verricht De vergoeding
wordt alleen toegekend bij een verschuiving die minimaal 30 minuten
bedraagt.
Indien de ambtenaar bij nader inzien die dag toch niet hoeft te
werken, of tegen zijn wil eerder van zijn dienstplicht wordt ontheven,
wordt hij geacht daadwerkelijk arbeid te hebben verricht.
Wanneer uit de registratie blijkt dat er binnen vier dagen voor
aanvang van de dienst is overgegaan tot het wijzigen van de vrije dag
of dagen dan worden de diensturen op de vrije dag aangemerkt als
overwerk uren (Art. 12 Barp jo. art. 27 Bbp)
Er wordt nooit tegelijkertijd én overwerk én een
verschuivingsver-goeding betaald. Bij samenloop worden de uren middels
de overwerkvergoeding uitbetaald per geregistreerd overwerkuur waarop
daadwerkelijk arbeid is verricht.
Een verschuiving op eigen verzoek komt niet voor vergoeding in
aanmerking. Bij toepassing van artikel 2:2 ATW bestaat géén aanspraak
op de verschuivingsvergoeding.
Voor de verschuivingen in het 28 dagen rooster én het dienstrooster
samen geldt een drempel van 8 uur. Alleen de (delen van) uren boven de
drempel komen voor vergoeding in aanmerking. Een verschuiving van de
wekelijkse rust/vrije zondag wordt geacht altijd 8 uur te bedragen
(ook bij deeltijd). In alle andere gevallen worden uren en (delen van
uren) geteld. Voor de verschuiving in het dagrooster geldt geen
drempel.
Deze regeling treedt formeel per 1 juli 2008 in werking. Vanaf die
datum hebben de medewerkers ( in ieder geval tot schaal 13) op wie de
rechtspositie Politie van toepassing is, aanspraak op een vergoeding
die gelijk is aan de overwerkvergoeding (op dit moment een
bruto-vergoeding van 6,00 per verschoven uur).
Doordat gisteren overeenstemming is bereikt over de inhoud van de
regeling, was het niet mogelijk om de verschuivingsvergoeding tijdig
in te bouwen in de systemen. Dit zal naar verwachting per 1 juli 2008
wel zijn gerealiseerd in PCS en CMS (Basaal).
Aangezien in het Akkoord werd afgesproken dat de regeling per
1 januari 2008 zou ingaan zal voor de periode van 1 januari tot 1 juli
2008 een vorm van afkoopregeling gelden, waarover nog wordt overlegd
met de vakbonden die de CAO 2005 2008 hebben ondertekend.
Daarnaast is tussen de werkgever en de vakorganisaties een evaluatie
afgesproken. Dit kan leiden tot bijstelling van de afspraken per 1
januari 2010.
Gepubliceerd op 23 december 2007 door J F W (Hans) van Duijn.
Overname van dit nieuwsbericht is toegestaan, mits met bronvermelding:
Nederlandse Politiebond - www.politiebond.nl ©2007.