Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Verslag van de Landbouw- en Visserijraad 26-27 november 2007

Datum 21 december 2007
Kenmerk IZ. 2007/2756

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal

Geachte Voorzitter,

In deze brief informeer ik u over de uitkomsten van de Landbouw- en Visserijraad die op
17-19 december jl. in Brussel plaatsvond.
Het landbouwgedeelte van de Raad stond in het teken van de hervorming van de wijnmarktordening. Na lange en intensieve onderhandelingen bereikte de Raad op 19 december een politiek akkoord over dit dossier, dat het Portugese voorzitterschap tot het belangrijkste van dit half jaar had benoemd.

Daarnaast behandelde de Raad een groot aantal andere onderwerpen. Ten aanzien van het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen bracht de Commissie een voortgangsrapportage uit en werd een politiek akkoord over het duurzaam gebruik ervan bereikt. Ook op het gebied van een toelatingskader voor levensmiddelenadditieven, voedingsenzymen en levensmiddelenaroma's heeft de Raad een politiek akkoord bereikt. Het Commissierapport betreffende de elektronische identificatie en registratie van schapen en geiten werd aangenomen. Naast de hervorming van de marktordening wijn is het eerder bereikte politieke akkoord over gedistilleerde dranken nu ook als wetstekst afgerond.

Vervolgens sprak de Raad over een verruiming van de melkquotering en het door de Commissie gepresenteerde rapport met marktvooruitzichten voor de zuivelsector. De agenda bevatte voorts een belangrijke visserijcomponent. Er werd een politiek akkoord bereikt over de visserijquota en vangsthoeveelheden (total allowable catches ofwel TAC's) voor 2008. Onder diversen zijn een achttal punten in de Raad besproken. Ten eerste een voortgangsrapport van de Commissie inzake procedures om residulimieten in voedsel vast te stellen. Ook heeft de Commissie informatie verstrekt over de situatie op gebied van Aviaire Influenza. Op verzoek van de Duitse delegatie werd het gemeenschappelijke actieplan voor haaien behandeld, gevolgd door informatie van de Commissie inzake een visserijpartnerschapsovereenkomst tussen de EU en Mauritanië. Op verzoek van Zweden is de premiewaardigheid van slachtrunderen geagendeerd en heb ik de stand van zaken omtrent de handel in illegaal gekapt hout geagendeerd.

Finland, Duitsland, België, Luxemburg en Frankrijk riepen de Commissie op om te komen met een strategische agenda voor biobrandstoffen in de Europese Unie. Als laatste diversenpunt werd de mogelijkheden om te vaccineren tegen blauwtong door de Franse delegatie geagendeerd.

Voorstel voor hervorming wijnsector
De Commissie heeft op 4 juli jl. haar voorstellen gepubliceerd voor de hervorming van de marktordening wijn. Deze marktordening is de laatste die nog niet is hervormd. De hervormingsvoorstellen van de Commissie waren erop gericht het concurrentievermogen van de Europese wijnproducenten te versterken, markten terug te winnen, vraag en aanbod in evenwicht te brengen, regels te vereenvoudigen, de sociale structuur op het platteland te versterken en het milieu te beschermen. Marktondersteunende maatregelen als particuliere opslag, uitvoerrestitutie en steun voor distillatie kunnen dan worden afgeschaft.

De middelen die daarmee worden bespaard, worden deels via nationale enveloppen verdeeld over de producerende lidstaten en deels overgeheveld naar de programma's voor plattelandsontwikkeling (2e pijler). Uit de nationale enveloppen kunnen lidstaten bepaalde steunmaatregelen financieren, zoals steun voor groen oogsten, maatregelen op het vlak van risico- en crisisbeheer en de reeds bestaande regeling voor herstructurering en omschakeling van wijngaarden. De nationale enveloppen zijn verder bedoeld voor promotieactiviteiten in derde landen. De Commissie stelde verder voor concurrentiekrachtige bedrijven de ruimte te geven zich verder te ontwikkelen door vanaf 2014 alle aanplantrestricties (aanplantverbod, aanplantrechten) op te heffen. In de tussenliggende periode worden niet-concurrentiekrachtige bedrijven gestimuleerd te stoppen door intensivering van de bestaande rooiregeling. Nieuw daarbij is de invoering van een bedrijfstoeslag voor gerooide arealen.

Belangrijkste controversiële punten in de hervormingsvoorstellen die tijdens deze Raad tot een goed einde moesten worden gebracht, vormden het voorgestelde verbod op het gebruik van suiker voor verrijking, de verlaging van de verrijkingswaarden, de datum van opheffing van het aanplantverbod en de invulling van de nationale enveloppen. Ook de verdeling van de financiële middelen stond nog ter discussie, waarbij vooral de nieuwe lidstaten bezwaar maakten tegen het gewicht van de historisch ontvangen steun bij de berekening van de omvang van de nationale enveloppen.

Voor Nederland waren vooral het 'suikerverbod' en de verlaging van de verrijkingswaarden onaanvaardbare punten. Daarin stond Nederland niet alleen, een meerderheid van lidstaten - voornamelijk uit Noord-, Midden- en Oost-Europa - wenste de traditionele methode van verrijking met suiker te behouden en verzette zich ook tegen de verlaging van de verrijkingswaarden.

In het uiteindelijke compromis is het voorstel suiker te verbieden geschrapt en zijn de verrijkingswaarden slechts met 0,5% procent verlaagd, waardoor in Nederland verrijking tot 3% mogelijk zal blijven.

In uitzonderlijke omstandigheden kan dit percentage nog met 0,5% worden verhoogd. In ruil hiervoor is het de lidstaten die in plaats van suiker most gebruiken voor verrijking toegestaan voor een periode van vier jaar het huidige steunniveau voor mostgebruik voort te zetten. Na afloop mag deze steun vervolgens worden omgezet in ontkoppelde inkomenssteun. Voor de overige marktondersteunende - en dus handelsverstorende - maatregelen is gefaseerde afschaffing voorzien over een periode van eveneens vier jaar. Exportsubsidies worden per direct afgeschaft.

De opheffing van het aanplantverbod zal uiteindelijk ingaan per 2015, waarbij op het niveau van de lidstaten uitstel kan worden verleend tot 2018. Verder is tegemoetgekomen aan de wensen van de nieuwe lidstaten voor meer steun voor de herstructurering van hun wijnsector.

Ik kan mij goed vinden in het bereikte politiek akkoord. Het wijnbeleid wordt uiteindelijk meer marktgeoriënteerd, WTO-conform, eenvoudiger en in lijn gebracht met de reeds eerder hervormde marktordeningen. Aan de wensen van Nederland is in grote mate voldaan. Het voor mij belangrijkste punt, verrijking met suiker, is opgenomen in het compromis. Verder is de hervorming budgetneutraal. Weliswaar is er ¤ 100 miljoen extra vrijgemaakt voor de nationale enveloppen, maar ten opzichte van de wijnuitgaven in 2006 en 2007 die bijna ¤ 1,5 miljard bedroegen, is er nog altijd sprake van een besparing. Verder ben ik tevreden over het feit dat steun voor crisisdistillatie volledig zal worden uitgefaseerd.

Compromisvoorstel gedistilleerde dranken
Op de agenda stond een compromisvoorstel van het voorzitterschap voor een nieuwe verordening voor gedistilleerde dranken. Deze nieuwe verordening is nodig om de regelgeving aan te passen aan nieuwe technische ontwikkelingen en aan de WTOvoorschriften, met name op het vlak van geografische aanduidingen. Andere belangrijke doelstellingen zijn het beter toepasbaar, leesbaarder en duidelijker maken van de bestaande wetgeving. In oktober 2006 bereikte de Raad reeds een principeakkoord in de vorm van een gemeenschappelijke benadering als inzet voor de onderhandelingen met het Europees Parlement (EP) dat medebeslissingsrecht heeft bij dit dossier. Inmiddels heeft het voorzitterschap een akkoord met het EP bereikt, hetgeen nu voor definitieve goedkeuring aan de Raad voorlag. De Raad kon instemmen met het gepresenteerde voorstel. Met de aanname van deze nieuwe verordening krijgen jenever, jonge jenever, oude jenever, graanjenever en vruchtenjenever de status van een beschermde geografische aanduidingen. Voortaan mogen deze producten alleen nog maar worden gemaakt in Nederland, België, de departementen Nord en Pas-de-Calais in Frankrijk en de Duitse deelstaten Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen. Voor Nederland is dit het grote winstpunt van de nieuwe verordening. Oude en jonge jenever mogen straks alleen in Nederland en België worden gemaakt. Ik ben dan ook blij met het bereikte akkoord. De specifieke belangen voor Nederland, in het bijzonder de beschermde geografische aanduiding voor de jenevers, zijn goed gewaarborgd.

Verruiming nationale melkquota en presentatie zuivelrapport met marktvooruitzichten De Commissie presenteerde een rapport met vooruitzichten voor de zuivelmarkt en een voorstel tot verhoging van de nationale melkquota voor met 2% per 1 april 2008. Uit het rapport blijkt dat de vraag naar zuivel, zowel binnen de Europese Unie als op de wereldmarkt naar verwachting zal blijven toenemen. Het voorstel tot verruiming van het melkquotum per 1 april 2008 zal begin volgend jaar verder worden besproken onder Sloveens voorzitterschap. Ik ben blij met de voorgestelde verhoging van het melkquotum, al heb ik bij de Commissie aangedrongen op een verhoging van 3%, zoals ik ook in de Raad van september deed.

Voorstel voor een verordening voor op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen De Commissie informeerde de Raad over de voortgang van de discussie over de verordening die het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen regelt. De Commissie heeft in juli 2007 een voorstel gedaan voor de vaststelling van deze verordening en sindsdien wordt het voorstel in Raadswerkgroepen besproken. De verordening is een herziening van de bestaande richtlijn 91/414/EG en moet het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen verder harmoniseren en verduurzamen. De belangrijkste maatregelen die de Commissie in de verordening voorstelt, zijn de introductie van een stelsel van zonale beoordeling in combinatie met verplichte wederzijdse erkenning ('zonale toelating'), vergelijkend onderzoek en het afschaffen van de voorlopige toelating. Tijdens het Fins, Duits en Portugees voorzitterschap is voortgang geboekt, maar de discussie zal worden voortgezet tijdens het Sloveense voorzitterschap. De huidige tekst komt in belangrijke mate tegemoet aan de Nederlandse wensen.

Voorstel voor een richtlijn voor duurzaam gebruik van pesticiden De Raad heeft een politiek akkoord bereikt over deze richtlijn die het duurzaam gebruik van pesticiden binnen de EU moet harmoniseren. De richtlijn vult de leemte tussen de communautaire regelgeving voor het op de markt brengen van pesticiden en die voor residuen op voedsel. Het Nederlands gewasbeschermingbeleid sluit goed aan op de richtlijn in deze vorm, omdat veel van de maatregelen uit de richtlijn reeds in Nederland zijn geïmplementeerd. Van belang is een hoog beschermingsniveau voor mens, dier en milieu gebaseerd op een risicobenadering, het behoud van concurrentiekracht van de Nederlandse land- en tuinbouw en het minimaliseren van de lastendruk. Aangezien deze elementen in de Raad overeind bleven, heb ik mij uitgesproken voor het bereikte akkoord.

Toelatingskader voor levensmiddelenadditieven, voedingsenzymen en levensmiddelenaroma's Voor goedkeuringen van levensmiddelenadditieven, -aroma's en, voedingsenzymen gelden momenteel drie aparte richtlijnen (kleurstoffen, zoetstoffen en andere additieven) waarvan sommige vaak zijn gewijzigd. Door deze goedkeuringsprocedures tezamen met de bepalingen van de huidige kaderrichtlijn in één verordening samen te brengen, zal de additievenwetgeving beperkt blijven en gemakkelijker door alle belanghebbenden kunnen worden geraadpleegd. Ik kan mij vinden in een eenduidig, transparant en efficiënt toelatingskader en heb daarom ingestemd met dit voorstel dat bijdraagt aan betere regelgeving.

Elektronische identificatie en registratie schapen en geiten De Commissie presenteerde een rapport en voorstel over de toepassingsdatum voor elektronische identificatie bij schapen en geiten. De basisbepaling uit de verordening (EG 21/2004 artikel 9) bepaalt dat schapen en geiten per 1 januari 2008 elektronisch geïdentificeerd moeten worden. Aanvullend is echter bepaald dat de Commissie uiterlijk 30 juni 2006 een advies naar de Raad zou sturen om de datum van 1 januari 2008 te bevestigen of uit te stellen. Dat advies heeft vertraging opgelopen. Gevolg daarvan is dat de Commissie nu voorstelde om de invoeringsdatum minstens met één jaar uit te stellen omdat veel lidstaten nog niet klaar blijken te zijn voor invoering per 1 januari 2008. Het compromisvoorstel dat ter bespreking voorlag heeft een uitsteldatum van twee jaar. Hoewel ik liever had gezien dat de invoering eerder had plaatsgevonden, heb ik ingestemd met het compromisvoorstel, welke in de Raad ook is aangenomen.

Vaststellen TAC en visquota voor 2008
De Raad heeft met unanimiteit een akkoord bereikt over de toegestane vangsthoeveelheden (total allowable catches - TAC) voor 2008 en over de voorwaarden waaronder op betrokken bestanden kan worden gevist. Voor de voor Nederland belangrijkste bestanden zijn de meeste TAC-voorstellen van de Commissie ongewijzigd overgenomen. Dit betekent een daling met 15% voor Noordzee tong, 2% voor schol, 41% voor haring en een stijging met 11% voor kabeljauw. Voor blauwe wijting daalt het Nederlands quotum ongeveer met 35% en voor makreel met 9%. Voor horsmakreel in de westelijke wateren heeft de Raad in afwijking van het Commissie voorstel besloten tot een verhoging van de TAC met 24% tot
170.000 ton. Voor de overige platvissoorten, de zogenaamde geassocieerde bestanden, is de Raad niet akkoord gegaan met het Commissie voorstel. De TAC voor tarbot en griet is gehandhaafd op het recent verhoogde niveau van 5230 ton en de TAC voor schar en bot, tongschar en witje zijn verhoogd met 10%.

Overzicht van TACs en quota
Soort Gebied TAC 2008 Quotum
Nederland
TAC 2007 Quotum
Nederland
Tong Noordzee 12.800 9.563 15.020 11.226
Schol Noordzee 49.000 18.414 50.261 18.901
Kabeljauw Noordzee 22.152 2.125 19.957 1.914
Haring Noordzee 201.227 36.908 341.063 62.900
Makreel West. wat.* 385.366 21.719 422.551 23.786
Horsmakreel West. wat. 170.000 58.102 137.000 46.801 Blauwe
wijting
West. wat. 1.266.282 33.341 1.700.000 51.951

* West. wat. = Westelijke wateren.
De getallen zijn x 1000 kg oftewel 1 ton.

Het aantal zeedagen gaat met 10% omlaag. In het zeedagen systeem is meer flexibiliteit gebracht. Nieuw is dat de Commissie voor de tong en schol visserij in de loop van het jaar extra zeedagen kan toekennen, indien dat nodig is om de quota op te vissen. Ook is de mogelijkheid geïntroduceerd om twaalf extra dagen toe te kennen aan vissers die meedoen met een discard (=teruggooi) reductieprogramma. De Raad heeft tevens besloten tot verlenging van het op beperkte schaal (5% van de boomkorvloot) toestaan van de pulse techniek in de boomkorvisserij in 2007. De uitkomst van de Raad komt in belangrijke mate tegemoet aan mijn prioriteiten. Er zijn besluiten genomen die recht doen aan de bestandsituatie én tegelijkertijd perspectief bieden aan de visserijsectoren. Besluiten die leiden tot biologische én economische duurzaamheid. De TAC zijn verder beperkt, maar daar, waar biologisch mogelijk, verhoogd. De TAC-dalingen voor de Noordzee tong en schol zijn de uitkomst van de toepassing van het meerjarenplan. De stijging van de TAC voor geassocieerde soorten is van belang voor de Nederlandse visserijsector. De omvang van deze bestanden is stabiel en met de TACaanpassing van deze bijvangstsoorten kunnen discards worden vermeden. De toename van de TAC voor horsmakreel in de westelijke wateren is in lijn met de biologische adviezen en in overeenstemming met het advies van de pelagische Regionale Advies Raad. Voor de Nederlandse visserijsector met een aandeel van 34% in deze TAC is dit - zeker in het licht van de forse dalingen van haring en blauwe wijting - positief. Voor het zeedagenregime was mijn inzet gericht op stabiliteit (voldoende zeedagen om de quota op te vissen), selectiviteit (stimuleren gebruik grotere maaswijdten) en flexibiliteit (rekening houden met specifieke kenmerken van de platvissector). Ik had liever een statusquo dan een 10% reductie in het aantal zeedagen gezien. De op mijn uitdrukkelijk verzoek opgenomen mogelijkheid om voor de tong en scholvisserij tussentijds het aantal zeedagen aan te passen, biedt echter voldoende waarborgen om de quota op te vissen. De Raad heeft hiermee ook het principe "quota boven zeedagen" uit het meerjarenplan voor tong en schol bevestigd. De mogelijkheid om over te schakelen van de boomkor naar ander meer selectieve visserijtechnieken met grotere maaswijdten is daarnaast verruimd. Dit samen met het toekennen van extra dagen voor vissers die meedoen aan een discard reductieplan, bevordert de door mij gewenste selectiviteit. Het instrument van een discard reductieplan was in eerste instantie beperkt tot de kabeljauwvisserij, maar is op mijn aandringen ook van toepassing op de platvisvisserij. Het besluit van de Raad dat lidstaten zelf de zeedagen mogen verdelen over de vloot en het meenemen van meer dan één vistuig op een visreis geeft het zeedagenregime de door mij bepleitte grotere flexibiliteit. Het besluit om ook in 2008 de pulsevisserij op beperkte schaal toe te staan, is positief. Hiermee kan voort gegaan worden op het ingeslagen pad van innovatie in de Nederlandse visserijsector. Ik heb bij de Commissie erop aangedrongen zo spoedig mogelijk een voorstel te doen voor definitieve toelating.

Diversen
Procedures om residulimieten in voedsel vast te stellen. De Commissie heeft een voortgangsverslag gepresenteerd. Dit voorstel is een uitvloeisel van het zgn. "reflection paper" van de Commissie over residuen van diergeneesmiddelen in voedsel uit december 2003. Betreffend voorstel is reeds een aantal malen in raadswerkgroepen besproken en er is daarbij belangrijke vooruitgang geboekt. Het voorstel zal onder het Sloveense voorzitterschap verder worden behandeld. De Raad nam zonder verdere bespreking kennis van de voortgangsrapportage.

Aviaire Influenza
Litouwen uitte bezorgdheid over de uitbraak van vogelgriep in Polen. Litouwen heeft veel handelscontacten met Polen en de uitbraken hebben plaatsgevonden nabij de Litouwse grens. Commissaris Kyprianou wees op de communautaire principes die gelden ten aanzien van diergezondheid, die voldoende bescherming moeten bieden aan de lidstaat die een vogelgriepuitbraak kent en omliggende landen.

Gemeenschappelijke actieplan voor haaien
Duitsland deed een oproep, waarbij ik mij aansloot, om snel werk te maken van het actieplan voor haaien. Commissaris Borg bevestigde dat het actieplan voor het einde van 2008 zal worden aangeboden aan Raad en Parlement. De consultatieronde ter voorbereiding van dit Actieplan wordt medio februari volgend jaar afgesloten.

Partnerschapsovereenkomst inzake visserij EU- Mauritanië Commissaris Borg informeerde de Raad dat de Commissie een voorstel heeft ingediend om het aan het visserijakkoord met Mauritanië gehechte Protocol op te zeggen en te gaan heronderhandelen over een nieuw Protocol. De visserijmogelijkheden blijken na
18 maanden onvoldoende benut te zijn. Het gaat hier om de pelagische visserijmogelijkheden en de visserij op inktvis (chephalopoden). Na opzegging eind januari is er voldoende tijd - zes maanden - om te heronderhandelen. De financiële bijdrage is in het licht van het gebruik van het Protocol te hoog en niet verdedigbaar bij de budgettaire autoriteiten, zo stelde de Commissaris. Ook de Rekenkamer ziet kritisch toe. Met deze aanpak kan een opzegging van het akkoord zelf, hetgeen tot en politiek conflict met Mauritanië kan leiden, worden vermeden. De Raad zal in januari 2008 snel een besluit moeten nemen.
Een grote meerderheid van de lidstaten uitte grote zorgen over dit initiatief van de Commissie. Daarbij werd gewezen op de positieve politieke ontwikkelingen in Mauritanië. Ik heb aangegeven dat de Commissie te snel conclusies trekt uit de onderbenutting van de visserijmogelijkheden in het Protocol. Het Protocol is nog niet lang in werking en er moet eerst gezocht worden naar alternatieve oplossingen.

Criteria om in aanmerking te komen voor slachtpremies runderen Zweden vroeg de Commissie om maatregelen te nemen om te zorgen dat runderen, die ooit onjuist of ontijdig in de identificatie en registratiesystemen zijn ingevoerd hun premiewaardigheid behouden.
Als gevolg van uitspraak van het Europese Hof in de zaak 'Schoonewille-Prins' dreigen deze dieren hun premiewaardigheid te verliezen. Dit benadeelt de landen die de slachtpremie nog gekoppeld hebben gehouden en de veehouders die, door een foutieve of late melding de slachtpremie mislopen. Net als veel andere lidstaten heb ik deze oproep van Zweden ondersteund. Commissaris Fischer Boel gaf naar aanleiding van de discussie aan dat ze zich bewust is van het probleem, en mogelijke oplossingen bestudeert. Echter, op dit moment kan de Commissie geen voorstellen of regels wijzigen en werden de lidstaten opgeroepen de uitspraak van het Hof na te leven.

Aanvullende wetgevingsmaatregelen in verband met de bestrijding van illegale houtkap en bijbehorende handel
In juli 2007 heb ik dit punt al onder de aandacht gebracht bij de Commissie. De Commissie heeft destijds toegezegd dat ze in de decemberraad op dit punt terug zou komen, hetgeen voor mij reden was het onderwerp nu opnieuw aan de orde te stellen. De Commissie had toegezegd een studie te zullen presenteren over de wettelijke mogelijkheden tegen de import van illegaal geoogst hout. De Commissie presenteerde in de Raad haar voorlopige bevindingen en gaf aan in mei 2008 met een mededeling over dit onderwerp te komen en concrete wetgevingsvoorstellen te overwegen. Wel gaf de Commissie aan dat het complexe materie betreft, waarbij zorgvuldigheid geboden is. De Commissie beloofde de Raad op de hoogte te houden van de voortgang.

Industrieel gebruik van biomassa
Finland, Frankrijk, Duitsland, België en Luxemburg presenteerden een memorandum over het industrieel gebruik van biomassa. In dit actieplan braken zij een lans voor onderzoek. Ontwikkeling, voorlichting, innovatie en een strategische benadering van dit onderwerp.

Blauwtong
Frankrijk gaf aan snel tot vaccinatie tegen het blauwtongserotype 8 te willen overgaan. Het deed daarbij een beroep op een tegemoetkoming in de kosten voor de vaccinatie door de Commissie (cofinanciering). Ik heb me op dit punt aangesloten bij mijn Franse collega en de Commissie opgeroepen aan te geven hoe het staat met de beschikbaarheid van het vaccin, aangezien eerder was aangegeven dat dit voor de kerst ontwikkeld zou kunnen zijn, en heb de Commissie gevraagd op welke wijze de cofinanciering vormgegeven wordt. Commissaris Kyprianou onderschreef dat vaccinatie de meest doeltreffende bestrijdingsmethode is. Er zal op 16 januari 2008 een conferentie gehouden worden over inenting en geharmoniseerde aanpak van deze ziekte. De vaccinatie zal deels uit het bestrijdingsprogramma gefinancierd kunnen worden in 2008, maar de Commissaris gaf aan te verwachten dat meer dan de nu voorziene middelen beschikbaar moeten komen. De Commissie zal daar na de kerst over besluiten. Daarnaast riep Commissaris Kyprianou de lidstaten op zo spoedig mogelijk de vaccins te bestellen.

A-punten
In de bijlage treft u een overzicht aan van A-punt die de Raad zonder discussie heeft aangenomen.

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,

G. Verburg

Bijlage
De volgende punten heeft de Raad als A-punt aangenomen, dat wil zeggen zonder discussie.

1. Aanneming van een verordening van de Raad houdende wijziging van Verordening (EEG) nr. 3491/90 betreffende de invoer van rijst van oorsprong uit Bangladesh
2. Voorstel voor een verordening van de Raad inzake voorlichtings- en afzetbevorderingsacties voor landbouwproducten op de binnenmarkt en in derde landen
3. Aanneming van een verordening van de Raad houdende wijziging van Verordening (EEG) nr. 386/90 inzake de controle bij de uitvoer van landbouwproducten die in aanmerking komen voor restituties of andere bedragen
4. Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's over een nieuwe strategie voor diergezondheid voor de Europese Unie (2007-2013): "Voorkomen is beter dan genezen"

5. Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 96/22/EG betreffende het verbod op het gebruik, in de veehouderij, van bepaalde stoffen met hormonale werking en van bepaalde stoffen met thyreostatische werking, alsmede van ß-agonisten

6. Besluit van de Raad houdende de benoeming van de voorzitter van de Kamer van beroep van het Communautair Bureau voor Plantenrassen (CBP) en van zijn/haar plaatsvervanger

7. Voorstel voor een verordening van de Raad tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 2015/2006 en (EG) nr. 41/2007 wat betreft de vangstmogelijkheden voor bepaalde visbestanden en de bij de visserij in acht te nemen voorschriften
8. Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement - Verduurzaming van de EU-visserij op basis van de maximale duurzame opbrengst
9. Voorstel voor een verordening van de Raad tot vaststelling van een meerjarig herstelplan voor blauwvintonijn in het oostelijke deel van de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee

10. Verordening van de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 2505/96 betreffende de opening en wijze van beheer van autonome communautaire tariefcontingenten voor bepaalde landbouw- en industrieproducten

11. Verordening van de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1255/96 houdende tijdelijke schorsing van de autonome rechten van het gemeenschappelijk douanetarief voor bepaalde industrie-, landbouw- en visserijproducten Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
21 december 2007 IZ. 2007/2756 11

12. Conclusies van de Raad over de bijdrage van de culturele en de creatieve sector aan de verwezenlijking van de doelstellingen van Lissabon
13. Conclusies van de Raad over een samenhangend kader van indicatoren en benchmarks voor de toetsing van de vorderingen met de Lissabondoelstellingen op onderwijs- en opleidingsgebied

14. Conclusies van de Raad en de vertegenwoordigers van de regeringen der lidstaten, in het kader van de Raad bijeen, over de toekomstperspectieven voor de Europese samenwerking op jeugdgebied

15. Resolutie van de Raad en de vertegenwoordigers van de regeringen der lidstaten, in het kader van de Raad bijeen, "Gelijke kansen scheppen voor alle jongeren - volwaardige participatie in de samenleving"

16. Raadgevend Comité voor het vrije verkeer van werknemers a) Benoeming van mevrouw Georgia WEIS, ter vervanging van mevrouw Susanne WITTKÄMPFER, aftredend gewoon lid (Duitsland) b) Benoeming van de heer Stefan HOEHL, ter vervanging van mevrouw Alexandra HACKETHAL, aftredend plaatsvervangend lid (Duitsland)
17. Raadgevend Comité voor veiligheid en gezondheid op de arbeidsplaats
- Benoeming van de heer Boris MICHALÍK ter vervanging van de heer Jozef ORIHEL, aftredend Slowaaks gewoon lid

18. Raad van bestuur van het Europees Agentschap voor de veiligheid en de gezondheid op het werk

19. Aanneming van een verordening van de Raad (EG, EURATOM) houdende aanpassing met ingang van 1 juli 2007 van de bezoldigingen en de pensioenen van de ambtenaren en de andere personeelsleden van de Europese Gemeenschappen, alsmede van de aanpassingscoëfficiënten welke van toepassing zijn op deze bezoldigingen en pensioenen

20. Aanneming van een verordening van de Raad tot wijziging van Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen
21. Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1925/06 betreffende de toevoeging van vitaminen en mineralen en bepaalde andere stoffen aan levensmiddelen
22. Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1924/06 inzake voedings- en gezondheidsclaims voor levensmiddelen

23. Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad inzake geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging (gecodificeerde versie)
24. Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende het zichtveld en de ruitenwissers van landbouw- of bosbouwtrekkers op wielen (gecodificeerde versie)

25. Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende een communautair energie-efficiëntie-etiketteringsprogramma voor kantoorapparatuur (herschikking)

26. Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 2003/54/EG betreffende de toepassing van sommige bepalingen op Estland
27. Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 2004/2003 betreffende het statuut en de financiering van politieke partijen op Europees niveau