Kamervraag Actieplan Examinering
Datum 20 december 2007
Kenmerk DK. 2007/3417
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Geachte Voorzitter,
Uw Kamer heeft op 7 juni en op 1 november 2007 overleg gevoerd met staatssecretaris
Van Bijsterveldt van OCW over competentiegericht onderwijs, examens in het mbo en het
kwaliteitscentrum examinering (KCE). Bij deze gelegenheden heeft de heer Biskop (CDA)
gevraagd naar de stand van zaken ten aanzien van het actieplan om te komen tot verbetering
van de examenkwaliteit bij groene opleidingen. Er is door de staatssecretaris
toegezegd dat LNV schriftelijk zal antwoorden op de vraag.
Hierbij voldoe ik aan bovengenoemde toezegging en bied ik u de tussenrapportage van de
stuurgroep actieplan examinering aan. Met deze rapportage geef ik u een overzicht van de
ontwikkelingen rond het Actieplan Examinering. Daarnaast geef ik u een impressie van de
gevoerde bestuurlijke gesprekken met de Agrarisch Opleidings Centra (AOC's). De
ontwikkelingen rond het Actieplan Examinering kunt u ook volgen via de website
www.actieplanexaminering.nl
Achtergrond
Als gevolg van de rapportage van het KCE over de teleurstellende kwaliteit van examinering
bij de AOC's in 2004-2005 heeft mijn voorganger afspraken gemaakt met de AOC's
over verbetering van de kwaliteit van examinering. Deze afspraken zijn vastgelegd in het
Actieplan Examinering AOC. In reactie op de door KCE geconstateerde tekortkomingen
heeft de AOC Raad onderzoek laten uitvoeren naar de oorzaken van de tekortkomingen in
de kwaliteit van examinering. De bevindingen uit dat onderzoek zijn vertaald in vijf
actielijnen:
1. Standaard voor examineren
2. Kwaliteit van examinering
3. Toetsenbank en digitale portfolio's
4. Verbetering procedures
5. Verkenning van de toekomst
Voor een toelichting op de bovengenoemde actielijnen, verwijs ik u naar de
tussenrapportage (zie bijlage).
Deze specifieke aanpak voor de groene opleidingen is aangekondigd in de beleidsreactie
op het examenverslag MBO 2004-2005 van het KCE (Kamerstuk 27451, nr. 46).
Actieplan Examinering AOC's / tussenrapportage
Het Actieplan Examinering gaat over de gezamenlijke inzet van alle AOC's om te komen
tot verbetering van de examenkwaliteit bij groene opleidingen. Het actieplan loopt tot het
einde van het schooljaar 2007-2008. De gezamenlijke AOC's willen op 1 augustus 2008 de
kwaliteit van examinering volledig op orde hebben.
Het actieplan is toekomstgericht en beoogt een integrale aanpak van de kwaliteit van
examinering. Acties zijn gericht op:
- oude eindtermgerichte en de nieuwe competentiegerichte opleidingen
- examenprocessen en examenproducten
- summatieve en formatieve toetsing
Voor een beschrijving van de resultaten van het eerste jaar van het actieplan (2006-2007)
en de aanbevelingen van de stuurgroep voor het tweede jaar van het actieplan (2007-
2008), verwijs ik naar de tussenrapportage (zie bijlage).
Op alle actielijnen is stevig ingezet. De eerste producten in het kader van het actieplan zijn
opgeleverd voor implementatie en opschaling. Het betreft examenproducten (bijvoorbeeld
Groene Standaard en Phoenix), hulpmiddelen voor de ontwikkeling van de
examenorganisatie (servicedocument) en het scholen van betrokkenen bij examinering.
Uit deze tussenrapportage blijkt dat het actieplan wordt uitgevoerd conform de gemaakte
afspraken.
Vinger aan de pols / bestuurlijke gesprekken
Ik heb in mijn beleidsreactie op het examenverslag MBO 2005-2006 van KCE (Kamerstuk
27451, nr. 70) aangekondigd bestuurlijke gesprekken te zullen voeren met alle AOC's en
daarbij rekening te houden met de lopende uitvoering van het actieplan. Focus van deze
gesprekken was de inzet van de betreffende instelling en de gemaakte vorderingen op het
Actieplan Examinering.
De gesprekken zijn gevoerd en hebben mij duidelijk gemaakt dat:
- er bij de AOC's een brede acceptatie is van de landelijk vastgestelde standaarden voor
examinering. Wel wordt door de AOC's specifiek aandacht gevraagd voor de wijze van
uitwerking van het normeringskader. De onderwijsinspectie werkt aan een nieuw
toezichtkader waarover OCW u, mede namens mij, in februari 2008 zal informeren.
- het idee van standaardisatie van examenprocessen en -producten door de AOC's
wordt onderschreven, maar dat de praktijk ook leert dat verschillende vormen van
examenproducten mogelijk zijn. De stuurgroep Actieplan Examinering zal in het 2e jaar
(2007-2008) vooral aandacht besteden aan de uitvoerbaarheid van gestandaardiseerde
vormen van competentiegerichte examinering.
- bij de invoering van competentiegerichte examinering een cultuuromslag noodzakelijk
is. De AOC's staan voor de opgave om via professionalisering van betrokkenen bij
examinering deze cultuuromslag te realiseren. Ik constateer in de gesprekken dat
- het bedrijfsleven op velerlei wijze betrokken is bij de groene opleidingen: bij het
opstellen van de kwalificatiedossiers, bij het onderwijs (beroepspraktijkvorming, stage,
gastcolleges, kennisnetwerken), bij de ontwikkeling van gestandaardiseerde examenproducten
(bijvoorbeeld Groene Standaard en Phoenix) en bij de afname en
beoordeling van examens. Die betrokkenheid van het bedrijfsleven acht ik cruciaal
voor het welslagen van de invoering van competentiegericht onderwijs.
De implementatie van competentiegericht onderwijs (inclusief bijbehorende vormen van
examinering) alsmede de verbetering van de integrale kwaliteitszorg vergen heroriëntatie
en soms een flinke reorganisatie. Deze transitie is bij de AOC's inmiddels een eind
gevorderd. Uit de gesprekken blijkt dat het actieplan goed wordt geïmplementeerd op de
instellingen en dat de eerste positieve resultaten zichtbaar zijn.
Conclusie
Op basis van de tussenrapportage van de stuurgroep actieplan examinering en de
bestuurlijke gesprekken kom ik tot de conclusie dat er bij de AOC's hard en gericht wordt
gewerkt aan de verbetering van de kwaliteit van examinering.
De LNV-aanpak, via het Actieplan Examinering voor groene opleidingen, wordt gewaardeerd
door de AOC's. De actielijnen leiden tot meer transparantie en draagvlak bij de
verschillende stakeholders. Deze aanpak levert goede voorbeelden op van sectorale
samenwerking tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven en van standaardisering van
examenproducten en -processen.
De AOC's en de stuurgroep actieplan examinering werken het komende jaar verder aan
het realiseren van de doelstellingen uit het Actieplan Examinering. Daarnaast zal de
transitie naar competentiegericht onderwijs worden ondersteund door het procesmanagement
MBO 2010 op basis van het plan van aanpak MBO 2010 (Kamerstuk 27451,
nr. 77). Binnen dat plan zal het thema examinering ook verder worden uitgewerkt.
Over de kwaliteit van examinering bij de groene opleidingen bent u door mijn voorganger
in de beleidsreactie op het examenverslag MBO 2004-2005 van KCE (Kamerstuk 27451,
nr. 46) geïnformeerd. In de '0-meting', die de onderwijsinspectie in het schooljaar 2007-
2008 zal uitvoeren, zijn de AOC's object van toezicht en zullen de AOC's laten zien wat zij
hebben bereikt. Over de uitkomsten zal ik u informeren.
Met de uitvoering van het tweede jaar van het actieplan examineren en de verdere
verbetering van examenkwaliteit en invoering van competentiegericht onderwijs, zie ik de
komende periode met vertrouwen tegemoet.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Meer informatie:
*
Voor downloaden van PDF-bestanden:
Zie het origineel
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit