Nieuwe generatie Mercedes-Benz SLK: nog krachtiger, nog intensiever
(12/24/2007)
De Mercedes-Benz SLK-Klasse heeft zijn plaats in de harten van
sportwagenliefhebbers al lang veroverd. De modellen voor 2008
beschikken over nog meer dynamiek en rijplezier. De meest opvallende
wijzigingen zijn de vernieuwde vormgeving van de voor- en achterkant
en het interieur met een nieuw instrumentenpaneel en een driespaaks
stuurwiel.
In de SLK 350 zorgen een nieuwe V6-motor met een vermogen van 224
kW/305 pk en de als optie leverbare Dynamic Steering ervoor dat de
auto zijn dynamische karakter optimaal tot uiting kan brengen.
Bovendien zijn alle motoren in de reeks zuiniger geworden en stoten ze
minder CO2 uit, ondanks dat het vermogen in een aantal gevallen
toenam. De nieuwe generatie van de SLK-Klasse komt in het voorjaar van
2008 op de markt.
Sinds de introductie in 1996 is de Mercedes-Benz SLK-Klasse een
vertrouwde verschijning geworden. Een van de belangrijkste kenmerken
van de SLK is het trendsettende vario-dak, waarmee de tweezitter
binnen een paar seconden kan worden omgetoverd van een roadster tot
een coupé die is bestand tegen alle weersomstandigheden. Van de
eerste generatie werden tussen 1996 en 2004 zoân 310.000 exemplaren
verkocht. De tweede generatie maakte in maart 2004 zijn opwachting en
daarvan werden er tot nu toe circa 185.000 verkocht, waarvan 1.000 in
Nederland. Dankzij een aantal wijzigingen wordt deze tweede generatie
in 2008 nog sportiever en dynamischer, waarbij het kenmerkende comfort
van de SLK behouden blijft.
Nadrukkelijker pijlvorm van voren en diffusor-look aan de achterkant
De ontwerpers hebben de toch al dynamisch ogende tweezitter een nog
sportievere uitstraling meegegeven. Dat is vooral te danken aan de
nieuwe voorbumper met een gewijzigde luchtinlaat en de nadrukkelijker
pijlvorm. De karakteristieke Mercedes-ster komt nu nog beter tot zijn
recht. Ook de achterkant is gewijzigd. Hier valt de speciale
diffusor-look aan de onderzijde op, die de auto van achteren een nog
krachtiger uitstraling geeft. De trapeziumvormige uitlaatpijpen en de
donker getinte achterlichten in AMG-stijl dragen hier eveneens aan
bij. In de grotere buitenspiegels zijn pijlvormige
LED-richtingaanwijzers ingebouwd. Ook de reeks leverbare lichtmetalen
velgen is vrijwel volledig vernieuwd.
In het interieur zijn na een zorgvuldig selectieproces van materialen
ook tal van details aangepast. Een van de doelen hierbij was om het
interieur nog meer gericht op de bestuurder te maken. Nieuwe elementen
zijn een driespaaks stuurwiel dat is voorzien van multifunctionele
schakelaars en een gewijzigd instrumentenpaneel. Indien gewenst kan
het interieur worden afgewerkt met leer in de kleur âgullwing redâ. De
naam van deze kleur is niet toevallig, want de afwerking van het
interieur is in de stijl van de legendarische Mercedes-Benz 300 SL
âgullwingâ.
Audio- en telematicasystemen verder verbeterd
Mercedes-Benz levert de nieuwe SLK met het nieuwe NTG 2.5 audio- en
telematicasysteem, bekend van de nieuwe C-Klasse. Dit systeem is
gemakkelijker te bedienen en omvat nog meer handige functies. Elke
radio omvat een hands-free-systeem met bluetooth-technologie en een
nieuwe media-interface in het handschoenenkastje, waarop mobiele
audioapparaten als een iPod kunnen worden aangesloten en vervolgens
via het audiosysteem van de auto kunnen worden bediend. Naast de
nieuwe telematica-generatie is ook de spraakbesturing LINGUATRONIC
voor het eerst als optie in de SLK-Klasse leverbaar.
Krachtige surround-sound, zelfs bij geopend dak
Inzittenden kunnen genieten van een unieke akoestische belevenis,
ongeacht of het vario-dak geopend of gesloten is, dankzij het harman
kardon(TM) Logic7(TM) geluidssysteem, dat als optie leverbaar is. Rijke en
krachtige surround-sound zorgt voor kristalhelder luistergenot zoals
dat nooit tevoren in een roadster kon worden ervaren.
Meer vermogen, maar een lager verbruik
De sportieve aspiraties van de nieuwe generatie van de SLK-Klasse
worden verder onderstreept door drie gewijzigde motoren die minder
brandstof verbruiken en daardoor minder CO2 uitstoten. De
viercilindermotor in de SLK 200 KOMPRESSOR en de sportieve zescilinder
in de SLK 350 leveren beide meer vermogen en een groter koppel. Alleen
de motor in de SLK 55 AMG is ongewijzigd gebleven, een achtcilinder
krachtbron die niets van zijn enorme prestaties heeft verloren en een
unieke verschijning in het marktsegment van de SLK blijft.
Speciaal aan de hoogtoerige sportieve V6-motor die in de nieuwe
generatie van de SLK 350 zijn première beleeft, is veel aandacht
besteed. Hoewel de cilinderinhoud met 3.498 cc ongewijzigd is
gebleven, levert de motor nu een vermogen van 224 kW/305 pk bij 6.500
omw./min., een toename van 24 kW/33 pk in vergelijking met zijn
voorganger. Het maximum koppel nam met 10 Nm toe en bedraagt nu 360 Nm
bij 4.900 omw./min.
Dit werd bereikt door het maximum toerental te verhogen tot 6.800
omw./min, terwijl tijdelijk zelfs een toerental van 7.200 omw./min.
mogelijk is, wanneer de olietemperatuur en andere variabelen in de
motor dit toelaten. Tot de doorgevoerde wijzigingen behoren verder een
hogere compressieverhouding, een nieuw inlaatspruitstuk en een
aangepast klepbedieningsmechanisme.
Andere aspecten die bijdragen aan het karakter van de nieuwe motor
zijn het bewust sportieve motorgeluid. In combinatie met de 7G-TRONIC
automatische transmissie zorgt het motormanagement er ook voor dat er
bij het terugschakelen tussengas gegeven wordt. Dit zorgt niet alleen
voor een extra sportief geluid, maar vermindert ook de belasting voor
de motor.
Ondanks de betere prestaties verbruikt de SLK 350 aanmerkelijk minder
brandstof. Met de handgeschakelde zesversnellingsbak bedraagt het
gecombineerde brandstofverbruik slechts 9,5 liter per 100 km, 1,1
liter minder dan voorheen. Met 7G-TRONIC ligt het verbruik op 9,2
liter per 100 km, een besparing van 0,9 liter. Dat betekent tevens een
reductie van de CO2-uitstoot van 28 g/km bij de handgeschakelde
versie (nu 227 g/km) en een reductie van 23 g/km tot 219 g/km bij de
uitvoering met automaat.
Nog drie motorvarianten om uit te kiezen
Naast de genoemde uitvoeringen omvat het leveringsprogramma van de
nieuwe SLK-Klasse nog drie motorvarianten om uit te kiezen. Zo is het
vermogen van de viercilinder compressormotor met 15 kW/21 pk
toegenomen tot 135 kW/184 pk. Het koppel nam toe van 240 Nm tot 250
Nm, terwijl het verbruik met 1,0 liter daalde tot 7,7 liter per 100
km. De CO2-uitstoot daalde met 27 g/km tot 182 g/km.
De motor in de SLK 280 werd zuiniger en daardoor schoner. Het verbruik
werd met 0,4 liter verminderd tot 9,3 liter per 100 km, dat
overeenkomt met een CO2-uitstoot van 220 g/km, 11 g minder dan tot
dusver. De bekende 5,5-liter motor in de SLK 55 AMG levert een
vermogen van 265 kW/360 pk en een maximum koppel van 510 Nm.
De drie nieuwe SLK-modellen worden standaard geleverd met een
handgeschakelde zesversnellingsbak, terwijl de SLK 55 AMG standaard
wordt uitgevoerd met de 7G-TRONIC automatische transmissie. Op de SLK
200 KOMPRESSOR is een vijftraps automatische transmissie leverbaar als
optie, terwijl de zescilinder-modellen SLK 280 en SLK 350 optioneel
eveneens kunnen worden geleverd met 7G-TRONIC of naar keuze 7G-TRONIC
Sport met stuurschakeling.
Nieuwe Dynamic Steering voor nog meer rijplezier
Een nieuw ontwikkelde Dynamic Steering met variabele
stuurbekrachtiging is leverbaar als optie (standaard op de SLK 55 AMG)
en laat de kwaliteiten van het sportieve onderstel nog beter tot hun
recht komen. Op bochtige binnenwegen domineert het rijplezier, terwijl
de auto bij het inparkeren plezierig gemakkelijk wendbaar is. De
Dynamic Steering is gebaseerd op de tot dusver toegepaste
snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en werkt volledig mechanisch,
zodat ingewikkelde regelaars en sensoren overbodig zijn. Dankzij een
nieuwe tandheugel verandert de stuurverhouding evenredig met de
stuuruitslag. Rondom de middenpositie is de besturing indirect voor
optimale stabiliteit in rechte lijn en daardoor een veilig rijgedrag
bij hoge snelheden. Vanaf een stuurhoek van slechts vijf graden neemt
de verhouding zeer snel toe, waardoor de besturing veel directer
aanvoelt. Zo is het aantal omwentelingen van het ene uiterste naar het
andere zoân 25 procent minder. Zelfs in stadsverkeer hoeft er daardoor
maar weinig aan het stuurwiel te worden gedraaid om de koers te
corrigeren.
Snel opeenvolgende bochten op binnenwegen kunnen vrijwel intuïtief
zonder veel stuurbewegingen worden genomen, hetgeen het rijplezier ten
goede komt.
Optische verfraaiingen voor de SLK 55 AMG
Technisch is de SLK 55 AMG vrijwel ongewijzigd gebleven. Het enige
verschil zit hem in enkele optische verfraaiingen. Zo is de uitvoering
van de voorkant licht gewijzigd met een zwart gekleurde
dwarsverbinding en koelsleuven aan de zijkanten alsmede getinte
koplampglazen.
De SLK-Klasse als trendsetter
De SLK-Klasse geldt niet voor niets als trendsetter en natuurlijk
blijven de karateristieke kenmerken gehandhaafd. Hiertoe behoren
bijvoorbeeld het variodak, waarmee de roadster binnen 22 seconden kan
worden omgevormd tot een coupé. Ook de uitgebreide
standaarduitrusting met hoofd-/thorax-airbags, adaptieve airbags voor
en tweetraps gordelkrachtbegrenzers is ongewijzigd gebleven. Als optie
is het unieke AIRSCARF leverbaar, een verwarmingssysteem op nekhoogte,
dat het hele jaar door open rijden mogelijk maakt, zelfs in de winter.
AutoRai