Dienstenbond CNV

20 december 2007

Arbeidsvoorwaarden Accuservice & RIO ANWB

Door: Harrie de Vaan

Het is een jaar geleden dat er honderden wegenwachten naar de Jaarbeurs in Utrecht trokken om hun ongenoegen te uiten over het voornemen om de Accuservice proef door externen te laten uitvoeren. Inmiddels is de proef afgelopen en de bonden hebben onderhandeld over bijgaand principeakkoord. Wij leggen u dit principeakkoord positief ter instemming aan u voor. Ook zijn er grote stappen gemaakt inmiddels omtrent Roosters In Overleg (RIO).

Als lid bepaalt u of CNV Dienstenbond akkoord gaat met het door ons uitonderhandelde principeakkoord, met de verankering van de accuservice in de cao en de verbeterde arbeidsvoorwaarden. Wij vragen alle leden bijgaand reactieformulier voor dinsdag 2 januari a.s. terug te sturen. Dit kan per post (geen postzegel nodig) of per fax.

Het principeakkoord
De onrust onder de werknemers en de druk vanuit de bonden was zo groot dat uiteindelijk een proef is gestart van een jaar met als voorwaarde dat de medewerkers in dienst van de ANWB zouden zijn. Nu een jaar later is overeengekomen dat de accuservice een vast onderdeel wordt van de dienstverlening van de ANWB. Bij de onlangs afgesloten onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden was het uitgangspunt van CNV Dienstenbond dat ze volwaardige ANWB medewerkers zouden worden. Het bereikte resultaat voldoet hier vrijwel volledig aan. Zij gaan vanaf 2008 vallen onder de algemene ANWB cao met de bijbehorende voordelen, krijgen meer zekerheid over de hoogte van hun salaris, doen zij mee aan de pensioenregeling, is meerwerk op vrijwillige basis, worden toeslagen betaald op bijzondere dagen en delen zij mee in de loonstijgingen. De werkgever heeft inmiddels medegedeeld dat met de invulling van Accuservice en andere lopende projecten de aangekondigde extra ontslagronde onder de wegenwachten nu van de baan is.

In het bijgaande principeakkoord staan de precieze voorwaarden. In principe zijn zij nu dus volwaardige ANWB-medewerkers waar de cao gewoon voor geldt. Alleen op punten waar het van belang is voor de variabele beloning (verlaagd van 50% naar 30%) zijn er uitzonderingen op de cao. Hiermee hebben wij een grote slag gemaakt en voldoet het aan de wensen vanuit de achterban. Nu de Accuservice-medewerkers een veel kleinere bedreiging vormen voor de zittende wegenwachten leggen wij het resultaat van de onderhandelingen dan ook positief voor als een principeakkoord.

De huidige medewerkers in de proef hebben een contract die zeer binnenkort afloopt. Door onze eisen hebben de onderhandelingen langer geduurd terwijl die medewerkers nu een nieuw contract nodig hebben. Gezien het positieve resultaat en om de Accuservice-medewerkers niet te duperen hebben wij de werkgever gemeld geen probleem te hebben dat zij nu al contracten aangaan met de medewerkers op basis van de nieuwe arbeidsvoorwaarden.

RIO
Inmiddels is de laatste van de vijf ledenvergaderingen onder de wegenwachten achter de rug over de invoering van RIO. Tijdens de ledenvergaderingen zijn er nog veel punten van aandacht door de leden aangedragen. Deze zijn meegenomen naar de overleggen die daarna nog met de werkgever hebben plaatsgevonden. Het waren zeer lange vergaderdagen, maar met de inbreng vanuit de (kader)leden zijn er goede resultaten. Wij zijn van mening dat wij nu goede afspraken met voldoende zekerheden hebben gemaakt waarmee de pilot zou kunnen worden gestart. Echter is er nog één onderdeel waar aan gerekend moet worden. Wij verwachten de resultaten in de tweede week van januari. In januari zullen dan ook de afspraken voor de pilot nader worden gecommuniceerd.

Reiskostenvergoeding
Naar aanleiding van de reorganisatie/verhuizing bij TEC is er een discussie gestart over de vraag hoe om te gaan met de reiskostenregeling. De werknemers bij TEC die van locatie wijzigen zouden volgens de werkgever naar de nieuwe reiskostenregeling over moeten gaan. Over dit onderwerp is een aantal keren met de werkgever gesproken en op dit moment worden de puntjes op de i gezet. Zodra dat rond is zal er worden gecommuniceerd.

Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben, dan kunt u contact opnemen met uw bestuurder Harrie de Vaan. U kunt hem bereiken op telefoonnummer 010-2651111 of per e-mail op het adres h.devaan@remove-this.cnvdibo.nl.