Breed Platform Verzekerden en Werk
Dienstverlening BPV&W ook in 2008 geborgd
logo bpvw Amsterdam, 21 december 2007
Stichting Breed Platform Verzekerden en Werk (BPV&W) heeft een
spannend jaar achter de rug, nadat de ministeries van VWS en SZW in
2006 besloten de subsidie aan BPV&W af te bouwen. Dat betekende onder
meer dat er geen overheidsgeld meer zou zijn voor de Individuele
Dienstverlening (helpdesk, website en brochures) van BPV&W. In 2007
toonde divers onderzoek aan dat die dienstverlening zich ook niet
eenvoudig via de markt laat financieren. Gelukkig kunnen wij nu melden
dat BPV&W kan doorgaan, echter in afgeslankte vorm.
Ook in 2008 blijft BPV&W zijn kennis en cliëntennetwerk inzetten voor
activiteiten waarin de positie en eigen regie van mensen met een
gezondheidsprobleem voorop staan. De twee belangrijkste themagebieden
voor BPV&W in 2008 zijn `Arbeid & gezondheid' en `Sociale zekerheid &
re-integratie'. Op deze terreinen blijven wij ons inzetten voor
empowering van mensen met een gezondheidsprobleem of handicap bij het
verkrijgen of behouden van werk. Ons werk zal zich specifiek richten
op (de patiënt achter) de werkende, Wajongers en IRO-houders. Deze
groepen bedient BPV&W ook in 2008 met beperkte Individuele
Dienstverlening, empoweringsprojecten, diverse zelfhulpinstrumenten en
onderzoeksprojecten.
Parallel aan het in de lucht houden van onze dienstverlening, werkt
BPV&W in 2008 aan de uitwerking van een onafhankelijke, levensbrede
cliëntinfrastructuur om SUWI-cliënten met een grotere afstand tot de
arbeidsmarkt te versterken. Het gaat om cliënten als WWB'ers, WW'ers,
Wajongers, WIA'ers, klanten van het Zorgloket, inburgeraars, mensen in
de WSW en ook niet-uitkeringsgerechtigden. Ons idee is dat deze
groepen via deze infrastructuur onafhankelijk advies of ondersteuning
krijgen, zodat zij zelfwerkzamer hun weg kunnen vinden binnen
regelgeving en tussen de uitvoeringsinstanties zoals UWV, CWI en
gemeenten.
Onze visie op de toekomst van cliëntgerichte ondersteuning hebben wij
samen met WAOcafé en de Landelijke Cliëntenraad (LCR) beschreven in de
notitie `Vergezicht: een onafhankelijke infrastructuur in de
SUWI-keten' (pdf, 97kB). In 2008 zal in samenspraak met zowel het
ministerie van SZW als ook de SUWI-ketenpartners hiervoor een
transformatieproces worden voorbereid. Bij de beoogde transformatie is
het in onze ogen essentieel dat onze kennis in een voor de cliënten
betrouwbare, zo veel mogelijk onafhankelijke formule in de SUWI-keten
wordt gepositioneerd.
We danken iedereen die zich voor het voortbestaan van BPV&W heeft
ingespannen.
We wensen allen goede Kerstdagen en een prettige jaarwisseling.
Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Kerst Zwart, directeur
van BPV&W. Telefoon: 020- 4800 333
De integrale tekst van het Vergezicht: een onafhankelijke
infrastructuur in de SUWI-keten van BPV&W, WAOcafé en de LCR over
onafhankelijke dienstverlening aan cliënten binnen de SUWI-keten kunt
u downloaden vanaf www.bpv.nl (pdf, 97kB)