20-12-2007: Spoorwegovergang Den Dolder
Laatst gewijzigd: 21 december 2007
Datum 20 december 2007
Voorstel oplossing spoorwegovergang in Den Dolder naar Raad
Het college van b&w stelt aan de gemeenteraad voor om medewerking te
verlenen aan de plannen van Prorail, de beheerder van het spoor, om te
komen tot een ongelijkvloerse spoorkruising in de Dolderseweg. De
gewenste oplossing met een verdiepte ligging van het spoor is binnen
een aanvaardbare termijn niet realiseerbaar. Het college van b&w stelt
aan de raad ook voor om die oplossing te blijven nastreven voor de
lange termijn en hiervoor in samenwerking met het Bestuur Regio
Utrecht (BRU) en de gemeente De Bilt te blijven pleiten. Het College
stelt aan de gemeenteraad tenslotte voor om af te zien van de aanleg
van een fiets- en loopbrug over het spoor bij de Tolhuislaan.
Het voorstel betreft een ongelijkvloerse kruising van de spoorweg bij
de Dolderseweg voor voetgangers en fietsers. In 2006 hebben de
gemeenten Zeist, De Bilt en het BRU, op aangeven van de Werkgroep
Verdiept Spoor, een rapport laten schrijven over de mogelijkheden om
te komen tot verdiepte ligging van de spoorweg Utrecht Amersfoort ter
hoogte van de bebouwing van Bilthoven en Den Dolder. De raden van de
beide gemeenten hebben aangegeven het verdiept aanleggen van het spoor
als gewenste oplossing te zien. Besloten is het jaar 2007 te benutten
om, in samenhang met het al eerder geplande capaciteitenonderzoek van
dit spoortraject, te bezien op welke termijn deze oplossing
realiseerbaar zou zijn. Uit het capaciteitenonderzoek blijkt dat er
geen noodzaak is tot verdubbeling van de sporen op dit traject. De
minister van V&W, die deze afweging moet maken, heeft in het
MIRT-overleg laten weten dat het verdiept aanleggen van de spoorbaan
nu dan ook niet aan de orde is.
De spoorwegovergang is de op twee na onveiligste overweg in Nederland.
De gemeente Zeist en Prorail vinden dat verbetering van de veiligheid
op korte termijn noodzakelijk is. Prorail stelt daarom voor de huidige
overweg te vervangen door een ongelijkvloerse kruising voor
voetgangers en fietsers. Het college stelt aan de raad voor
medewerking aan de plannen van Prorail te verlenen, onder de volgende
voorwaarden:
* de kruising moet geschikt zijn voor het gebruik van voetgangers en
fietsers
* de verbinding tussen Den Dolder Noord en Zuid voor motorvoertuigen
moet op een andere wijze aanvullend worden geregeld
* de kruising dient sociaal veilig te zijn
* de te realiseren hoogteverschillen moeten, ook voor bejaarden en
mensen die slecht ter been zijn, goed overwinbaar zijn.
* De ongelijkvloerse kruising moet goed worden ingepast in het
centrum van Den Dolder
* Gelijktijdig met de realisatie van de ongelijkvloerse
voorzieningen dienen de in dit gedeelte van en Dolder nog te
vervaardigen geluidwerende voorzieningen gerealiseerd te worden
* De gemeente Zeist stelt hiervoor het haar toegekende
subsidiebedrag door het ministerie van VROM ter beschikking aan
ProRail
* De kosten van de voorzieningen moeten worden gedragen door ProRail
Met het realiseren van deze ongelijkvloerse kruising is het college
van oordeel dat de noodzaak vervalt om een voetgangers- en
fietsersbrug aan te leggen ter hoogte van het voormalige
Overtoom-terrein.
Gemeente Zeist