Gemeente Zeist

20-12-2007: Spoorwegovergang Den Dolder
Laatst gewijzigd: 21 december 2007

Datum 20 december 2007

Voorstel oplossing spoorwegovergang in Den Dolder naar Raad

Het college van b&w stelt aan de gemeenteraad voor om medewerking te verlenen aan de plannen van Prorail, de beheerder van het spoor, om te komen tot een ongelijkvloerse spoorkruising in de Dolderseweg. De gewenste oplossing met een verdiepte ligging van het spoor is binnen een aanvaardbare termijn niet realiseerbaar. Het college van b&w stelt aan de raad ook voor om die oplossing te blijven nastreven voor de lange termijn en hiervoor in samenwerking met het Bestuur Regio Utrecht (BRU) en de gemeente De Bilt te blijven pleiten. Het College stelt aan de gemeenteraad tenslotte voor om af te zien van de aanleg van een fiets- en loopbrug over het spoor bij de Tolhuislaan.

Het voorstel betreft een ongelijkvloerse kruising van de spoorweg bij de Dolderseweg voor voetgangers en fietsers. In 2006 hebben de gemeenten Zeist, De Bilt en het BRU, op aangeven van de Werkgroep Verdiept Spoor, een rapport laten schrijven over de mogelijkheden om te komen tot verdiepte ligging van de spoorweg Utrecht Amersfoort ter hoogte van de bebouwing van Bilthoven en Den Dolder. De raden van de beide gemeenten hebben aangegeven het verdiept aanleggen van het spoor als gewenste oplossing te zien. Besloten is het jaar 2007 te benutten om, in samenhang met het al eerder geplande capaciteitenonderzoek van dit spoortraject, te bezien op welke termijn deze oplossing realiseerbaar zou zijn. Uit het capaciteitenonderzoek blijkt dat er geen noodzaak is tot verdubbeling van de sporen op dit traject. De minister van V&W, die deze afweging moet maken, heeft in het MIRT-overleg laten weten dat het verdiept aanleggen van de spoorbaan nu dan ook niet aan de orde is.

De spoorwegovergang is de op twee na onveiligste overweg in Nederland. De gemeente Zeist en Prorail vinden dat verbetering van de veiligheid op korte termijn noodzakelijk is. Prorail stelt daarom voor de huidige overweg te vervangen door een ongelijkvloerse kruising voor voetgangers en fietsers. Het college stelt aan de raad voor medewerking aan de plannen van Prorail te verlenen, onder de volgende voorwaarden:

* de kruising moet geschikt zijn voor het gebruik van voetgangers en fietsers

* de verbinding tussen Den Dolder Noord en Zuid voor motorvoertuigen moet op een andere wijze aanvullend worden geregeld
* de kruising dient sociaal veilig te zijn
* de te realiseren hoogteverschillen moeten, ook voor bejaarden en mensen die slecht ter been zijn, goed overwinbaar zijn.
* De ongelijkvloerse kruising moet goed worden ingepast in het centrum van Den Dolder

* Gelijktijdig met de realisatie van de ongelijkvloerse voorzieningen dienen de in dit gedeelte van en Dolder nog te vervaardigen geluidwerende voorzieningen gerealiseerd te worden
* De gemeente Zeist stelt hiervoor het haar toegekende subsidiebedrag door het ministerie van VROM ter beschikking aan ProRail

* De kosten van de voorzieningen moeten worden gedragen door ProRail

Met het realiseren van deze ongelijkvloerse kruising is het college van oordeel dat de noodzaak vervalt om een voetgangers- en fietsersbrug aan te leggen ter hoogte van het voormalige Overtoom-terrein.