Persbericht
Varkens in Nood eist intrekken van transportvergunning
De Nederlandse varkenstransporteur die deze week in Oostenrijk is beboet voor overbelading en het ontbreken van water aan boord is al vele malen eerder in het buitenland aangehouden. Het gaat om transportbedrijf VAEX uit Reek.
Uit het feit dat VAEX nu weer is aangehouden blijkt wel dat de maatregelen die LNV neemt tegen malafide transporteurs, verre van afdoende zijn. In haar brief over de handhaving van de nieuwe transportverordening geeft Minister Verburg aan dat drie waarschuwingen binnen 4 jaar leiden tot het intrekken van de vergunning. Eerder zei Verburg dat de controle en aanpak van malafide transporteurs afdoende is.
Overzicht eerdere overtredingen VAEX:
2004
VAEX varkenstransport waarbij de dieren niet beschikten over water en de verplichte rustpauze na 24 uur niet werd gehouden.
28.07.2005-01.08.2005
Tijdens dit VAEX transport met varkens van Nederland naar Italië zijn er in totaal 69 biggen overleden. De vrachtwagen was overbeladen, er was geen water aan boord en er werd geen rustpauze gehouden. Van dit transport is diep tragisch beeldmateriaal beschikbaar.
24.04.2007-26.04.2007
Varkenstransport van Denemarken naar Italië. De varkens hadden slechts een rustpauze gehad van 12 uur, in plaats van een verplichte rustpauze van 24 uur. Het transportplan was vervalst.
mei 2007
Tijdens een transport naar Italië waar VAEX opdrachtgever van was overlijden 190 biggen. Dit is begin mei door de Italiaanse autoriteiten aan de Nederlandse overheid gerapporteerd.
Toch was deze lange lijst van overtredingen van VAEX (voor zover bij ons bekend), die in ieder geval ook bekend zijn bij het ministerie niet voldoende aanleiding voor LNV om vergunning in te trekken. Uit betrouwbare bronnen in Italië is bekend dat er dit jaar al vijf keer proces verbaal is opgemaakt door de Italiaanse politie. In totaal zijn er tot afgelopen maandag dus acht overtredingen geweest.
Afgelopen maandag 2.00 uur
In Oostenrijk wordt een vrachtauto met aanhanger Vaex aangehouden door de Autobahnpolizei. Zie ook ons persbericht van gisteren. De truc woog 57 ton in plaats van de toegestane 40 ton en was overbeladen. Het vervoer mocht pas weer verder nadat er een extra vrachtauto was gecharterd. Opmerkelijk was dat op het reisplan een transporttijd van 23 uur stond ingevuld terwijl het transport naar Palermo zou gaan. Dit is de 9e overtreding van Vaex.
De buitentemperatuur bedroeg die nacht in Bilanz minus ruim 10 graden. Hoewel de dieren dicht op elkaar zaten, is het waarschijnlijk dat in de onverwarmde vrachtwagen de toegestane wettelijke minimumtemperatuur van vijf graden niet gehaald werd.
De overtredingen van dit laatste transport waren:
· Overbeladen
· Geen water beschikbaar
· Reistijd is te lang
· Reisplan verkeerd ingevuld
· Temperatuur te laag
Achtergrond
Het is een standaardprocedure van malafide transporteurs om 23 uur in te vullen, want bij 24 uur is een stop onderweg verplicht. Het is even standaard dat de VWA in Nederland die 23 uur klakkeloos accepteert, ook al kan een transport van Nederland naar Palermo nooit in 23 uur gehaald worden. De afstand bedraagt 2400 kilometer, terwijl een vrachtwagen niet sneller mag dan 80 km en het traject bovendien vaak heuvelop is er en er ook nog met de boot gevaren moet worden.
Varkens in Nood is onthutst dat Minister Verburg, die over deze firma notabene Kamervragen heeft gekregen, telkens ontwijkend antwoord en geen enkele maatregel neemt. Inmiddels begint het beeld te ontstaan dat malafide transporteurs vrij uit hun gang kunnen gaan ondanks het feit dat de Nederlandse overheid hier weet van heeft.
Beeldmateriaal van de Oostenrijkse media kunt u
Van een eerder VAEX transport is schokkend beeldmateriaal beschikbaar op
U wordt vriendelijk verzocht in uw uitingen melding te maken van onze Stichting Varkens in Nood.
Hans Baaij
06 26 67 68 68/hans@varkensinnood.nl
Stichting Varkens in Nood
Tel: 020 - 61 777 57
Fax: 020 - 417 78 50