Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Uniforme en duidelijke informatie maakt vergelijking mogelijk
VO-scholen bieden openheid over kwaliteit, sfeer en rendement
Utrecht, 21 december 2007 - Wat is het slagingspercentage per afdeling van een school? Hoe tevreden zijn ouders? En leerlingen? Wordt de onderwijstijdnorm gehaald? En hoe ziet de leerlingenpopulatie eruit? Scholen in het voortgezet onderwijs gaan op een overzichtelijke en uniforme manier via hun eigen website gegevens presenteren over onderwijsprestaties, onderwijsbeleid, kwaliteitszorg en bedrijfsvoering. Op 21 december is het verantwoordingsinitiatief van de VO-raad, onder de naam 'Vensters voor Verantwoording', formeel van start gegaan. Bij de afronding van het project in 2010 moet 99 procent van de scholen hun gegevens openbaar beschikbaar hebben.
"Scholen gaan die informatie verstrekken via hun eigen website", aldus Sjoerd Slagter, voorzitter van de VO-raad. "Voor een deel gaat het om informatie die al openbaar is, bijvoorbeeld via de Inspectie van het Onderwijs. Voor een deel is het ook nieuwe informatie: hoe tevreden zijn ouders en leerlingen?" Uniek aan dit project is dat voor twintig gestandaardiseerde gegevens straks per school te zien is hoe de school op die indicatoren presteert: "Er is steeds meer vraag naar informatie over kwaliteit, onderwijsrendement en sfeer op school, scholen willen aan die vraag voldoen", licht Sjoerd Slagter toe. "Straks is via de eigen website te zien of een school boven of onder een gemiddelde scoort, met daaraan toegevoegd de eigen schoolspecifieke informatie."
De informatiestroom is niet alleen bedoeld voor ouders. Ook leerlingen, andere scholen, bedrijfsleven en overheid moeten er hun voordeel mee kunnen doen. Scholen willen zich verantwoorden naar de omgeving toe. Dat is belangrijk om de autonomie die zij hebben te behouden en het vertrouwen van de samenleving te verdienen. "Het beoogde doel is dat er een dialoog op gang komt tussen scholen en belanghebbenden", zegt Sjoerd Slagter. "Daarom ligt het accent bij 'Vensters voor Verantwoording' op het genuanceerd in beeld brengen van de juiste informatie zodat er gesprekken met ouders en leerlingen en tussen docenten onderling op gang komen. Het zélf publiceren van cijfers over de kwaliteit van het voortgezet onderwijs zal de sector helpen om proactief om te gaan met de vragen over onderwijskwaliteit."
EINDE BERICHT
Noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht