Gemeente Echt-Susteren
Begroting 2008 in een notendop
Donderdag 8 november heeft de gemeenteraad de begroting 2008
goedgekeurd. De begroting is een boekwerk van 120 paginas en hoewel er
voor 2008 extra op gelet is om er een leesbaar geheel van te maken, is
er begrip voor dat u niet in de gelegenheid bent om dit allemaal tot u
te kunnen nemen. Daarom zijn in dit beknopte artikel de belangrijkste
onderwerpen uit de begroting opgenomen.
Kwaliteitsverbetering begroting
De gemeentelijke begroting is in 2008 teruggebracht naar 12
programma's die in overleg met de gemeenteraad zijn vastgesteld. Er is
goed gekeken naar de kwaliteit van de teksten. Deze zijn nu veel
concreter geformuleerd dan in voorgaande jaren. Hierdoor kan de
gemeenteraad beter sturen en achteraf beoordelen of het college van
burgemeester en wethouders de plannen ook daadwerkelijk heeft
uitgevoerd. Verder is de begroting ook in een modern nieuw jasje
gegoten. Dit is de leesbaarheid zeer ten goed gekomen.
Wat houdt een begroting in?
De programma's beschrijven het beleid zoals dit het volgend jaar
gevoerd gaat worden. Verder worden er per programma budgetten
vastgesteld. Bij programma's kunt u denken aan onderwerpen als Beheer
Openbare Ruimte, Openbare orde en veiligheid, Onderwijs, Milieu etc.
Financiële situatie gemeente aanmerkelijk verbeterd
De gemeente is sterk afhankelijk van de inkomsten die het rijk
beschikbaar stelt. Bijna de helft van alle inkomsten worden ontvangen
van het rijk (de algemene uitkering). Na een aantal jaren van
aanzienlijke bezuinigingen, heeft het jaar 2007 een aantal meevallers
opgeleverd. De algemene uitkering is toegenomen en daarnaast is een
forse financiële meevaller ontvangen door een extra dividenduitkering
van Essent. Onze gemeente heeft van oudsher aandelen in Essent en
diens voorgangers, de lokale energiebedrijven.
Met de meevallers is voor een gedeelte de algemene reserve weer op
peil gebracht. In de jaren van bezuinigingen is bewust een beroep
gedaan op deze reserve om toch het gewenste beleid uit te kunnen
voeren.
De plannen voor 2008
Ook in het nieuwe jaar timmert de gemeente flink aan de weg. Een greep
uit de plannen:
· Voortzetting van de herinrichting Peijerstraat - Bosstraat
· Renovatie Julianatunnel en verkeersveiligheid
· Herinrichting en riolering Diergaarderstraat Maria Hoop
· Herinrichting en riolering Molenstraat en Koestraat
Koningsbosch
· Verbeteren verkeersveiligheid Heidestraat en
Susterderveldweg
· Bouwkundig aanpassen van een aantal schoolgebouwen aan de
eisen van de tijd
· Verder terugdringen van het aantal uitkeringen
· Intensiveren voorlichting minimabeleid
· Herijking van de afvalinzamelstructuur: evaluatie huidige
structuur en vervolgens onderzoek naar een zo hoog mogelijk
milieurendement en servicegraad, tegen zo laag mogelijke kosten
· (Verdere) ontwikkeling bestemmingsplannen en digitalisering
· Start ontwikkeling ca. 40 ha. Bovenregionaal
Bedrijventerrein Sint Joost
· Upgrading bedrijventerrein Wolfskoul
· Start woningbouwproject Echt Zuid-Oost (terrein Via Systems)
· Start dorpsontwikkelingsplannen Nieuwstadt, Sint Joost en
Koningsbosch
· En nog veel meer ...
Ontwikkeling dienstverleningsconcept
Het DienstVerleningsConcept (DVC) heeft binnen de gemeentelijkegeleid
tot de noodzakelijke reorganisatie in 2006. De gemeente wil de
dienstverlening omvormen van een aanbod- naar een vraaggerichte
dienstverlening, waarbij de klant centraal staat. Dienstverlening
betekent op het juiste moment het goede, goed doen ten dienste van de
klant (inwoners/bedrijven). Kenmerkend hierbij is de eenduidigheid,
professionaliteit, compleetheid, communicatie over en weer met de
inwoners, bedrijven en regio, van buiten naar binnen denken en
handelen en dit vertalen in werkwijzen en houding.
Om dit te bereiken wil de gemeente in 2008:
· Een betere score realiseren met de dienstverlening aan de
balie.
· Een bestuurlijk besluitvormingssysteem inclusief
raadsinformatiesysteem inrichten.
· Klachten en meldingen systematisch monitoren.
· Digitale dienstverlening met drie tot vijf producten
uitbreiden.
· Website, afhandeling e-mails, telefonische bereikbaarheid en
afhandeling van schriftelijke dienstverlening verbeteren.
Waar komen de inkomsten vandaan?
Onze gemeente heeft circa EUR 50 miljoen te besteden. Deze inkomsten
zijn globaal afkomstig van:
Inkomsten 2008
X EUR 1 mln.
Algemene uitkering van het rijk
EUR 23,6
Vergoeding rijk bijstandsuitkeringen
EUR 7,2
Onroerende zaakbelastingen
EUR 3,7
Afvalstoffenheffing
EUR 3,0
Rioolrechten
EUR 2,4
Dividend
EUR 1,3
Diversen
EUR 10,8
Belastingen en heffingen
De gemeentelijke belastingen worden zijn de gemeenteraad op 20
december vastgesteld. In de begroting 2008 is rekening gehouden met
een beperkte lastenstijging. De ozb stijgt met ongeveer 2%, het tarief
voor de afvalstoffenheffing daalt met ruim EUR 3 terwijl het
rioolrecht stijgt met ongeveer EUR 13. Het tarief van de
hondenbelasting blijft gelijk.
Waar gaat het geld naar toe?
Uitgaven 2007
X EUR 1 mln.
Burgerzaken en bestuur (bur)
EUR 3,1
Openbare orde en veiligheid
EUR 1,8
Beheer openbare ruimte (bor)
EUR 10,3
Onderwijs en educatie (ond)
EUR 3,9
Cultuur
EUR 1,4
Sociale voorzieningen/werkgelegenheid (soc)
EUR 10,1
Maatschappelijke voorzieningen (mtsch)
EUR 12,3
Milieu en afval (mil)
EUR 3,7
Rest
EUR 6,7
Meer weten?
Wilt u meer weten? Dan kunt u de begroting 2008 downloaden. U kunt ook
contact opnemen met de afdeling financiën onder telefoonnummer 0475 -
478 478.