Scania


2007-12-21

Vredesprijswinnaars vervoerd in klimaatneutrale Scania bussen

Voor het vervoer naar de ceremonie in Oslo waar de Nobelprijs voor de Vrede werd uitgereikt, was door Scania een bus die op ethanol rijdt ter beschikking gesteld.

Het IPCC (klimaatpanel van de VN) en Al Gore, voormalig vice-president van de VS, konden op die manier ervaren hoe het volgend jaar in de hoofdstad van Noorwegen zal zijn, wanneer de derde generatie van Scania's ethanolbussen in bedrijf wordt genomen. Bij het gebruik van ethanol als voertuigbrandstof kan de uitstoot van broeikasgassen tot 90% lager uitvallen dan bij een stadsbus die op diesel rijdt.

Openbaar-vervoerbedrijf AS Oslo Sporveier heeft gekozen voor Scania als leverancier nu zij gaat overschakelen op stadsbussen die op biobrandstoffen rijden. In het voorjaar van 2008 worden er 20 Scania ethanolbussen van de derde generatie in bedrijf genomen. Volgens de berekeningen van Oslo Sporveier zullen de kooldioxide-emissies door het gebruik van deze 20 ethanolbussen met 600 ton per jaar afnemen.

"Ethanol is op dit moment verreweg de meest kosteneffectieve biobrandstof die op de markt is, rekening houdend met factoren als de verkrijgbaarheid, de infrastructuur en de beschikbaarheid van beproefde technologie. Ethanol kan nu al een bijdrage leveren aan een duurzaam openbaar-vervoersysteem. Hoewel nieuwe technologieën zoals hybride voertuigen niet lang meer op zich zullen laten wachten en brandstofcellen over 10 jaar levensvatbaar kunnen worden, is er geen enkele reden om te wachten," vertelt Melker Jernberg, hoofd van Scania's busdivisie.

Het Clinton Climate Initiative (CCI, www.clintonfoundation.org) beschouwt Scania's ethanolbussen als één van de best beschikbare oplossingen om de kooldioxide-uitstoot van het verkeer in steden omlaag te brengen.

Het netto-effect van ethanol is afhankelijk van de manier waarop de brandstof wordt geproduceerd. Bij ethanol die van suikerriet is gemaakt, kunnen de CO2-emissies 90% lager uitvallen vergeleken met een soortgelijke motor die op fossiele brandstof loopt.

Scania heeft onlangs haar derde generatie ethanolmotoren geïntroduceerd, die dezelfde hoge efficiency als een gewone dieselmotor hebben en bovendien speciaal zijn aangepast voor gebruik in distributievoertuigen.

Scania's nieuwe ethanolmotoren voldoen nu al aan de Euro 5 emissienormen van de EU die in 2009 ingaan en de nog strengere EEV-normen - zonder gebruik te maken van AdBlue. De in deze motoren gebruikte technologie is gebaseerd op de hercirculatie van uitlaatgassen (Exhaust Gas Recirculation of EGR.