Scania
2007-12-21
Vredesprijswinnaars vervoerd in klimaatneutrale Scania bussen
Voor het vervoer naar de ceremonie in Oslo waar de Nobelprijs voor de
Vrede werd uitgereikt, was door Scania een bus die op ethanol rijdt
ter beschikking gesteld.
Het IPCC (klimaatpanel van de VN) en Al Gore, voormalig vice-president
van de VS, konden op die manier ervaren hoe het volgend jaar in de
hoofdstad van Noorwegen zal zijn, wanneer de derde generatie van
Scania's ethanolbussen in bedrijf wordt genomen. Bij het gebruik van
ethanol als voertuigbrandstof kan de uitstoot van broeikasgassen tot
90% lager uitvallen dan bij een stadsbus die op diesel rijdt.
Openbaar-vervoerbedrijf AS Oslo Sporveier heeft gekozen voor Scania
als leverancier nu zij gaat overschakelen op stadsbussen die op
biobrandstoffen rijden. In het voorjaar van 2008 worden er 20 Scania
ethanolbussen van de derde generatie in bedrijf genomen. Volgens de
berekeningen van Oslo Sporveier zullen de kooldioxide-emissies door
het gebruik van deze 20 ethanolbussen met 600 ton per jaar afnemen.
"Ethanol is op dit moment verreweg de meest kosteneffectieve
biobrandstof die op de markt is, rekening houdend met factoren als de
verkrijgbaarheid, de infrastructuur en de beschikbaarheid van
beproefde technologie. Ethanol kan nu al een bijdrage leveren aan een
duurzaam openbaar-vervoersysteem. Hoewel nieuwe technologieën zoals
hybride voertuigen niet lang meer op zich zullen laten wachten en
brandstofcellen over 10 jaar levensvatbaar kunnen worden, is er geen
enkele reden om te wachten," vertelt Melker Jernberg, hoofd van
Scania's busdivisie.
Het Clinton Climate Initiative (CCI, www.clintonfoundation.org)
beschouwt Scania's ethanolbussen als één van de best beschikbare
oplossingen om de kooldioxide-uitstoot van het verkeer in steden
omlaag te brengen.
Het netto-effect van ethanol is afhankelijk van de manier waarop de
brandstof wordt geproduceerd. Bij ethanol die van suikerriet is
gemaakt, kunnen de CO2-emissies 90% lager uitvallen vergeleken met een
soortgelijke motor die op fossiele brandstof loopt.
Scania heeft onlangs haar derde generatie ethanolmotoren
geïntroduceerd, die dezelfde hoge efficiency als een gewone
dieselmotor hebben en bovendien speciaal zijn aangepast voor gebruik
in distributievoertuigen.
Scania's nieuwe ethanolmotoren voldoen nu al aan de Euro 5
emissienormen van de EU die in 2009 ingaan en de nog strengere
EEV-normen - zonder gebruik te maken van AdBlue. De in deze motoren
gebruikte technologie is gebaseerd op de hercirculatie van
uitlaatgassen (Exhaust Gas Recirculation of EGR.