Algemene Vereniging Van Beroepsjournalisten in België
VVJ-bestuur vraagt waakzaamheid rond de grensvervaging tussen journalistiek en
marketing
De VVJ dringt opnieuw aan op de goedkeuring van redactiestatuten, als
manier om de verhoudingen tussen journalistiek en marketing op de
redactievloeren op scherp te stellen.
NIEUWSMEDIA EN MARKETING
STANDPUNT RAAD VAN BESTUUR VVJ - 21.12.2007
De verkiezing van een Vlaamse hoofdredacteur tot marketeer van het
jaar 2007 heeft een debat op gang gebracht over de positie van zowel
(hoofd)redacties als marketing- en andere commerciële diensten in de
moderne mediabedrijven.
De VVJ erkent als geen ander dat ook nieuwsmedia hun weg moeten vinden
naar het publiek, dat hun producten verkocht en vermarkt moeten
worden. In die context moeten ook redacties en al hun journalisten
zicht hebben op en rekening houden met de verzuchtingen van hun
publiek.
Niettemin bevatten alle journalistieke en deontologische codes tot
dusver het basisbeginsel dat de redactie en de commerciële diensten
van een nieuwsbedrijf opereren met het grootste respect voor elkaars
eigenheid en autonomie. In dezelfde lijn dringt zich een strikte
scheiding op tussen de berichtgeving enerzijds, reclame, promotie en
merchandising anderzijds. Die principes staan garant voor de
geloofwaardigheid van het informatieproces, het echte kapitaal van elk
nieuwsbedrijf.
In dit verband vraagt de VVJ eens te meer aandacht voor de noodzaak
van performante redactiestatuten in de mediahuizen. Zonder dat ze een
efficiënte besluitvorming moeten hypothekeren, waarborgen
redactiestatuten een duidelijke driehoeksverhouding tussen management,
hoofdredactie en redactie(raad). Ze laten tevens toe dat duidelijke
afspraken worden gemaakt over zowel de redactionele autonomie als de
commerciële projecten van het nieuwsbedrijf. De VVJ blijft met raad en
daad ter beschikking staan voor redacties die nog niet over een
werkzaam redactiestatuut beschikken.
Tevens vraagt de VVJ aan de Raad voor de Journalistiek die naast
journalistenvertegenwoordigers ook vertegenwoordigers van de
mediadirecties omvat een advies over de verhouding tussen redactie,
hoofdredactie en marketing/promotie binnen een mediabedrijf. Hoe
kunnen deze actoren zich optimaal tot elkaar verhouden? Hebben
marketeers en reclamemakers een plaats aan de redactietafels? Welke
positie en rol zijn weggelegd voor de hoofdredacties?
In dat verband wordt de Raad voor de Journalistiek ook gevraagd zich
te buigen over de wet van 30 december 1963 op de erkenning van
beroepsjournalisten. De criteria om een officiële perskaart te krijgen
zijn toe aan een actualisering. De mediahuizen werken nu in een totaal
andere context dan meer dan 40 jaar geleden.