Provincie Zeeland

Persberichten

21-12-2007: Oplossing landbouwverkeer in kernen Tholen, Poortvliet en 's-Gravenpolder

Op donderdag 20 december hebben gedeputeerde Poppelaars (Provincie Zeeland), wethouders Heijboer (gemeente Tholen) en Vermue-Vermue (Borsele), DB lid Van de Hoef (waterschap Zeeuwse Eilanden) en ZLTO bestuurder Kuijpers besloten maatregelen te treffen om de afwikkeling van landbouwverkeer rond Tholen, Poortvliet en 's-Gravenpolder te verbeteren. Naar verwachting wordt volgend jaar een aantal tijdelijke maatregelen gerealiseerd zodat landbouwverkeer veilig op de rondwegen Poortvliet en 's-Gravenpolder kan rijden, zonder het overige verkeer te veel te belemmeren. Op langere termijn worden op Tholen structurele maatregelen genomen. Hiermee komen de genoemde partijen tegemoet aan de wensen van inwoners van de dorpen en de agrariërs om landbouwverkeer uit de bebouwde kom te weren.

Tholen en Poortvliet

De gemeente Tholen heeft bij Poortvliet het voornemen om de traverse door het dorp te asfalteren. De rondweg wordt dan als omleidingsroute voor landbouwverkeer gebruikt. Nabij de twee rotondes worden, in de vorm van een pilot van 1 jaar, twee tijdelijke inhaalstroken aangelegd zodat het verkeer kan doorstromen. Slaagt de proef, dan blijft de rondweg open totdat een structurele oplossing is gerealiseerd.

In Tholen ontstaat de mogelijkheid voor het landbouwverkeer om buitenom de kern te rijden door de aanleg van een kortsluiting tussen de Nieuwlandse weg en het bedrijventerrein Welgelegen aan de noordzijde van de rondweg. Het landbouwverkeer tussen de Oesterdam en de Nieuwlandse weg dient dan van de Eeweg gebruik te maken.

In 2012 streeft men naar een structurele oplossing voor het landbouwverkeer door het aanleggen van een parallelweg langs de provinciale weg N286, vanaf de westelijke rotonde bij Poortvliet tot de Thoolse brug .

's-Gravenpolder

Op de Bernhardweg rond het dorp 's-Gravenpolder wordt een eenjarige pilot uitgevoerd met inhaalstroken voor het landbouwverkeer. Om deze proef mogelijk te maken wordt de huidige autoweg een voorrangsweg met een maximumsnelheid van 80 km/uur en inhaalverbod. Over mogelijke structurele maatregelen rond 's-Gravenpolder zal na afloop van de pilot een beslissing worden genomen. Slaagt de proef, dan blijft de rondweg voor onbepaalde tijd open voor het landbouwverkeer.

Planning

De kosten voor de uitvoering van de pilots worden geraamd op een half miljoen euro. De komende twee maanden zullen de plannen verder worden uitgewerkt, zal een planning worden opgesteld en zal worden besloten hoe de kosten over de verschillende partijen worden verdeeld.

Voorlichting en educatie

Het ROVZ zal in samenwerking met de wegbeheerders, de ZLTO en Cumela (oraganisatie voor loonwerkbedrijven) een communicatieplan ontwikkelen voor een juiste voorlichting van alle weggebruikers over de te treffen maatregelen. Daarnaast zal er een educatief programma worden ontwikkeld voor scholen en inwoners over de gevaren van landbouwverkeer binnen de bebouwde kom. Dit is nodig omdat bestemmingsverkeer door de kernen zal blijven rijden.

Aanleiding

Landbouwverkeer wordt bij voorkeur afgewikkeld op plattelandswegen buiten de bebouwde kom. In 's-Gravenpolder, Tholen en Poortvliet rijdt dit verkeer door de dorpskernen. Dit levert hinder op voor inwoners door trillingen en zorgt voor minder veilige verkeerssituaties. Met de tijdelijke en structurele maatregelen die zijn overeengekomen wordt de leefbaarheid in de kernen vergroot, de doorstroming op de belangrijk doorgaande wegen zo veel mogelijk bevorderd waarbij veiligheid voor alle weggebruikers voorop staat. Het ROVZ en de gemeenten ontwikkelen voor de drie kernen een onderwijsprogramma zodat kinderen veilig leren om te gaan met landbouwverkeer.

21 december 2007, Hanneke Blok, (0118) 631392, persberichtnummer 202