Persberichten
21-12-2007: Oplossing landbouwverkeer in kernen Tholen, Poortvliet en
's-Gravenpolder
Op donderdag 20 december hebben gedeputeerde Poppelaars (Provincie
Zeeland), wethouders Heijboer (gemeente Tholen) en Vermue-Vermue
(Borsele), DB lid Van de Hoef (waterschap Zeeuwse Eilanden) en ZLTO
bestuurder Kuijpers besloten maatregelen te treffen om de afwikkeling
van landbouwverkeer rond Tholen, Poortvliet en 's-Gravenpolder te
verbeteren. Naar verwachting wordt volgend jaar een aantal tijdelijke
maatregelen gerealiseerd zodat landbouwverkeer veilig op de rondwegen
Poortvliet en 's-Gravenpolder kan rijden, zonder het overige verkeer
te veel te belemmeren. Op langere termijn worden op Tholen structurele
maatregelen genomen. Hiermee komen de genoemde partijen tegemoet aan
de wensen van inwoners van de dorpen en de agrariërs om
landbouwverkeer uit de bebouwde kom te weren.
Tholen en Poortvliet
De gemeente Tholen heeft bij Poortvliet het voornemen om de traverse
door het dorp te asfalteren. De rondweg wordt dan als omleidingsroute
voor landbouwverkeer gebruikt. Nabij de twee rotondes worden, in de
vorm van een pilot van 1 jaar, twee tijdelijke inhaalstroken aangelegd
zodat het verkeer kan doorstromen. Slaagt de proef, dan blijft de
rondweg open totdat een structurele oplossing is gerealiseerd.
In Tholen ontstaat de mogelijkheid voor het landbouwverkeer om
buitenom de kern te rijden door de aanleg van een kortsluiting tussen
de Nieuwlandse weg en het bedrijventerrein Welgelegen aan de
noordzijde van de rondweg. Het landbouwverkeer tussen de Oesterdam en
de Nieuwlandse weg dient dan van de Eeweg gebruik te maken.
In 2012 streeft men naar een structurele oplossing voor het
landbouwverkeer door het aanleggen van een parallelweg langs de
provinciale weg N286, vanaf de westelijke rotonde bij Poortvliet tot
de Thoolse brug .
's-Gravenpolder
Op de Bernhardweg rond het dorp 's-Gravenpolder wordt een eenjarige
pilot uitgevoerd met inhaalstroken voor het landbouwverkeer. Om deze
proef mogelijk te maken wordt de huidige autoweg een voorrangsweg met
een maximumsnelheid van 80 km/uur en inhaalverbod. Over mogelijke
structurele maatregelen rond 's-Gravenpolder zal na afloop van de
pilot een beslissing worden genomen. Slaagt de proef, dan blijft de
rondweg voor onbepaalde tijd open voor het landbouwverkeer.
Planning
De kosten voor de uitvoering van de pilots worden geraamd op een half
miljoen euro. De komende twee maanden zullen de plannen verder worden
uitgewerkt, zal een planning worden opgesteld en zal worden besloten
hoe de kosten over de verschillende partijen worden verdeeld.
Voorlichting en educatie
Het ROVZ zal in samenwerking met de wegbeheerders, de ZLTO en Cumela
(oraganisatie voor loonwerkbedrijven) een communicatieplan ontwikkelen
voor een juiste voorlichting van alle weggebruikers over de te treffen
maatregelen. Daarnaast zal er een educatief programma worden
ontwikkeld voor scholen en inwoners over de gevaren van
landbouwverkeer binnen de bebouwde kom. Dit is nodig omdat
bestemmingsverkeer door de kernen zal blijven rijden.
Aanleiding
Landbouwverkeer wordt bij voorkeur afgewikkeld op plattelandswegen
buiten de bebouwde kom. In 's-Gravenpolder, Tholen en Poortvliet rijdt
dit verkeer door de dorpskernen. Dit levert hinder op voor inwoners
door trillingen en zorgt voor minder veilige verkeerssituaties. Met de
tijdelijke en structurele maatregelen die zijn overeengekomen wordt de
leefbaarheid in de kernen vergroot, de doorstroming op de belangrijk
doorgaande wegen zo veel mogelijk bevorderd waarbij veiligheid voor
alle weggebruikers voorop staat. Het ROVZ en de gemeenten ontwikkelen
voor de drie kernen een onderwijsprogramma zodat kinderen veilig leren
om te gaan met landbouwverkeer.
21 december 2007, Hanneke Blok, (0118) 631392, persberichtnummer 202
Provincie Zeeland