abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
21 december 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGTL/2007-12295 -
Onderwerp
Aanpassing experiment "Gebruik nachtelijke vertrekroutes Polderbaan" omgezet in
"Gebruik nachtelijke vertrek- en aankomstprocedures"
Geachte voorzitter,
Bij brief van 18 oktober 2007 (kenmerk: V&W/DGTL/11047) heb ik u geïnformeerd over
twee experimenten die in 2007 van start zouden gaan. De twee experimenten komen
voort uit het convenant hinderbeperkende maatregelen Schiphol, dat onderdeel is van het
Aldersadvies van 13 juni 2007. Het eerste experiment betreft het zoveel mogelijk volgens
een vaste bochtstraal vliegen tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep (CROS pilot).
Het tweede experiment regelt het volgen van de nachtroutes vanaf de Polderbaan tussen
06.00 en 06.45 uur.
Op 22 november 2007 is het eerste experiment van start gegaan. De geplande startdatum
van het tweede experiment was 21 december 2007. Tijdens het Aldersoverleg van
17 december 2007 is echter door de LVNL gemeld dat bij het nader uitwerken van het
experiment in operationele procedures is gebleken dat het experiment niet in de
oorspronkelijke vorm kan worden uitgevoerd vanwege veiligheidsredenen. Hierdoor zal dit
experiment niet op 21 december van start gaan. Vanwege het belang van de betreffende
maatregel is conform procedurele afspraken in het Convenant Hinderbeperkende
maatregelen door LVNL, AAS en KLM gezocht naar een passend alternatief voor de
oorspronkelijke maatregel.
Dit heeft ertoe geleid dat de oorspronkelijke maatregel (het gebruik van de nachtelijke
vertrekroutes van de Polderbaan tussen 06.00 en 06.45 uur) kan worden omgezet in de
volgende, voor alle partijen aanvaardbare, werkwijze:
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
V&W/DGTL/2007-12295
Voor vertrekkende vliegtuigen geldt dat de nachtelijke vertrekroutes worden gevlogen tot
06.30 uur in plaats van tot 06.45 uur. Daarnaast wordt het experiment uitgebreid naar
landend verkeer: het landend verkeer dient de nachtelijk aankomstprocedures te volgen
tot 06.30 uur. Dit betekent niet dat het nachtregime wordt verlengd. De maatregel eindigt
onvoorwaardelijk in 2010. In 2010 wordt het besluit genomen hoe verder wordt gegaan
met een maatregel die recht doet aan het doel van het Convenant Hinderbeperking.
Met de omzetting van deze maatregel wordt naar verwachting over het geheel genomen
een groter effect op het aantal personen met ernstige hinder en slaapverstoring
gerealiseerd dan met de oorspronkelijke maatregel.
Voor het daadwerkelijk kunnen uitvoeren van het experiment dienen operationele
aanpassingen te worden doorgevoerd. Daarnaast is het noodzakelijk de ministeriële
regeling voor het experiment aan te passen. Omdat het experiment significant is gewijzigd
ten opzichte van het oorspronkelijk experiment acht ik het wenselijk om ook het nieuwe
experiment ter inspraak voor te leggen. Dit houdt in dat het experiment naar verwachting
niet voor medio maart 2008 van start zal gaan.
Ik zal u zo spoedig mogelijk verder informeren.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat