Provincie Noord-Holland

Datum

21-12-2007

Onderwerp

Zuidtangent krijgt verbeterde voorzieningen

Nieuwsredactie

Afgelopen dinsdag zijn Gedeputeerde Staten van Noord-Holland akkoord gegaan met een aantal verbetervoorstellen voor de korte en middellange termijn. Uit een klantenenquête is gebleken dat reizigers op een aantal punten nog wensen hebben voor de voorzieningen van de Zuidtangent. Het gaat om o.a. beschutting en comfort van de haltes, bewegwijzering naar de haltes en fietsvoorzieningen. Daarnaast heeft de provincie geconstateerd dat er nog verbeteringen mogelijk zijn op het gebied van o.a. verkeersveiligheid, informatievoorziening, toegankelijkheid, etc.

Inmiddels rijdt de Zuidtangent al weer vijf jaar als hoogwaardige openbaar vervoerverbinding tussen station Haarlem en Amsterdam Zuidoost via Hoofddorp en Schiphol. De Zuidtangent is een succes. Er zijn 20% meer reizigers dan voorspeld en er is sprake van een jaarlijkse groei van 5 tot 10 %. Bijna 30.000 reizigers per dag maken gebruik van deze verbinding. De Zuidtangent is een succes wat betreft aantallen gebruikers. Niet alle voorzieningen zijn echter op deze toegenomen reizigersaantallen afgestemd. Op basis van een halteschouw (overdag en s avonds), klantenenquête en informatie van kantonniers zijn de belangrijkste problemen geanalyseerd en vervolgens verbetervoorstellen opgesteld.

Een deel van de verbetervoorstellen wordt op korte termijn (2008) gerealiseerd.

* De provincie verbetert bij een aantal haltes de verkeersveiligheid door o.a. de plaatsing van afzetpalen en afscheidingshekken.
* Alle haltes worden in 2008 voorzien van een plattegrond en bewegwijzering naar de halte.

* Bij een aantal haltes past de provincie de looproutes aan het feitelijk gebruik aan, bijvoorbeeld door het bestraten van zogenaamde olifantenpaadjes.

* De fietsvoorzieningen worden uitgebreid met fietsenrekken en fietsenkluizen.

* Bij sommige haltes worden onderhoudsgevoelige liften verwijderd en een hellingbaan in gebruik genomen.

* Plaatsing van extra tijdelijke abris op het kerntraject om meer beschutting te bieden

In 2006 en 2007 zijn een aantal onvoorziene gebreken geconstateerd aan de infrastructuur. De meest urgente zaken zijn direct aangepakt. Zo heeft de provincie o.a. gladde perrons voorzien van een nieuwe slijtlaag, stormgevoelige dakpanelen verwijderd en tijdelijke abris geplaatst.

Meer ingrijpende reconstructies worden op de middellange termijn uitgevoerd (2008-2010), o.a.:

* Nieuw ontwerp van haltes op het kerntraject, die o.a. meer beschutting bieden, minder onderhoudsgevoelig zijn en waar de bus dichter naast kan parkeren.

* Verhoging van de verzakte weg bij een aantal haltes zodat de perronhoogte op ± 30 cm blijft. Hiermee blijft een vlakke instap mogelijk.

* Herstel van scheuren in de busbaan bij Schiphol.

De provincie waarborgt met deze maatregelen de ambities van de Zuidtangent.