Promotie mw.drs. Jill R.D. Whittingham
in de Faculteit der Psychologie.
Promotor: prof.dr. G.J. Kok;
co-promotor: dr. R. Ruiter.
Titel: "The proof of the campaign is in the testing; towards an
evidence-based health education practice".
Vrijdag 21 december 2007 14.00 uur
In dit proefschrift werd de rol van experimenteel vooronderzoek
tijdens de ontwikkeling van nieuwe campagnematerialen onderzocht. In
verschillende empirische studies werden het nut en de implicaties van
experimenteel pretesten onderzocht. Deze studies hebben aangetoond dat
experimenteel pretesten als zeer duur en tijdrovend wordt ingeschat,
maar dat de inspanning wel degelijk efficiënt en waardevol is tijdens
de ontwikkeling van nieuwe materialen. Experimenteel pretesten is zeer
nuttig in het bepalen van de effectiviteit van campagnematerialen,
waaronder het vaststellen van mogelijke averechtse of uitblijvende
effecten, voordat grote hoeveelheden tijd en geld worden geïnvesteerd
in de productie en implementatie van grootschalige multimedia
campagnes. Experimenteel pretesten zou daarom een standaardonderdeel
moeten zijn bij de ontwikkeling van nieuwe campagnematerialen.
De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats
in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.
Universiteit Maastricht