Universiteit Maastricht


Promotie mw.drs. Jill R.D. Whittingham
in de Faculteit der Psychologie.

Promotor: prof.dr. G.J. Kok;
co-promotor: dr. R. Ruiter.
Titel: "The proof of the campaign is in the testing; towards an evidence-based health education practice".

Vrijdag 21 december 2007 14.00 uur

In dit proefschrift werd de rol van experimenteel vooronderzoek tijdens de ontwikkeling van nieuwe campagnematerialen onderzocht. In verschillende empirische studies werden het nut en de implicaties van experimenteel pretesten onderzocht. Deze studies hebben aangetoond dat experimenteel pretesten als zeer duur en tijdrovend wordt ingeschat, maar dat de inspanning wel degelijk efficiënt en waardevol is tijdens de ontwikkeling van nieuwe materialen. Experimenteel pretesten is zeer nuttig in het bepalen van de effectiviteit van campagnematerialen, waaronder het vaststellen van mogelijke averechtse of uitblijvende effecten, voordat grote hoeveelheden tijd en geld worden geïnvesteerd in de productie en implementatie van grootschalige multimedia campagnes. Experimenteel pretesten zou daarom een standaardonderdeel moeten zijn bij de ontwikkeling van nieuwe campagnematerialen.

De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.