Partij voor de Vrijheid (PVV)
Het linkse feest kan beginnen - Debat Najaarsnota
donderdag 20 december 2007
PVV-woordvoerder Teun van Dijck heeft zich in de Najaarsnota kritisch
uitgelaten over het onverantwoorde financiële beleid van het Kabinet.
Hier de volledige tekst van de bijdrage van Van Dijck.
De Nederlandse economie groeit in 2007 met 3%, in het derde kwartaal
groeide de economie zelfs met 4,1%, dit is het hoogste kwartaalcijfer
in meer dan 7 jaar.
2007 is dan ook gelijk het einde van de hoogconjunctuur, voorspelt ook
de Nederlandse Bank.
Vanaf 2008 zal de economische groei stagneren als gevolg van de
Amerikaanse kredietcrisis (stijgende rente), de lage dollar (minder
export naar de VS), de spanning op de arbeidsmarkt (door stijgende
loonkosten) en vooral door een stijgende inflatie. Deze laatste laat
een duidelijk stijgende trend zien van 1,3% in 2006 naar 2,25% in
2008. (EU 3% in november 2007).
In 2008 wordt een economische groei verwacht van 2¼%, maar voor 2009
wordt reeds gesproken over een groei van 1,3 % (als de crisis zich
doorzet ).
Dus behoedzaamheid is geboden.
De minister heeft in zijn meerjaren begroting rekening gehouden met
tegenvallers op het gebied van economische groei en inflatie. Na 2008
zal de koopkracht toenemen (na het zuur komt het zoet).
Kan de minister hier klip en klaar toezeggen dat de bevolking geen
verdere lastenverzwaringen hoeft te verwachten in deze kabinetsperiode
na 2008 (motie)
Terwijl het geld tegen de plinten klotst, presenteert dit kabinet toch
weer een begrotingstekort van -0,2% BBP en kondigt aan dat we allemaal
nog meer moeten inleveren. Het linkse feest kan beginnen.
Het loslaten van de Zalm-norm, het pakket aan sociale intensiveringen,
de nivelleringsagenda, de vergroening van het belastingstelsel en een
pakket aan lastenverzwaringen.
In de najaarsnota worden twee grote onderuitputtingen gepresenteerd,
die worden doorgeschoven naar 2008, te weten: FES fonds (326 mln)
Vertraging infrastructuur projecten (706 mln)
Terwijl er vanochtend weer 212 km file in Nederland stond, ligt er
geld op de plank weg te rotten voor wegen dat we niet mogen uitgeven
van Europa (CO2 norm). Dit is goed voor het EMU saldo maar slecht voor
de burgers. Dit is geen meevaller, maar eerder een fikse tegenvaller.
Voorzitter, gelukkig hebben we ook een paar echte meevallers, zoals:
- Gasbaten (450 mln)
Dit is meer een correctie op de eerder tijdens de voorjaarsnota
gepresenteerde tegenvaller van 2,5 miljard. Deze blijkt nu dus EUR 2
mld te zijn als gevolg van bijstellingen;
- Verminderde EU-afdracht (316 mln)
Ook meer een correctie. Als gevolg van herberekening (BNI & BTW)
hoeven we minder af te dragen aan de EU. Waarom is deze bijstelling
niet structureel?
Maar de enige echte meevaller bedraagt EUR 1 mld en is wéér
gerealiseerd bij de belastingen en premie-ontvangsten (400 mln) en BTW
(600 mln).
Het zijn weer de burgers en bedrijven in dit land die hun nek
uitsteken, elke dag de files trotseren om naar hun werk te gaan om zo
een bijdrage te leveren aan de schatkist en de samenleving. En wat
doet dit kabinet voor deze mensen, niets!
In totaal bedroeg de belastingmeevaller in 2007 EUR 4 miljard. 4
MILJARD ! En nog is het niet genoeg! Het kabinet wil volgend jaar de
belastinginkomsten met EUR 15 miljard laten toenemen tot 222 mld. (41%
BBP).
En dat terwijl bijna 50% van de Nederlanders aangeeft nauwelijks te
kunnen rondkomen van hun inkomen, dit zijn ook veel middeninkomens.
Dit is een verdubbeling t.o.v. 2001 volgens de CBS armoedemonitor.
Gisteren bevestigde de Volkskrant nogmaals dat de koopkracht daalt in
2008. Eerst maken we werknemers blij met een loonstijging van 3,25%,
die vervolgens door dit kabinet gelijk weer wordt afgepakt.
Werkend Nederland blijft achter met een dode mus. En het is weer de
groep met een salaris tussen de EUR 2000 en EUR 4500, die het hardst
in hun portemonnee wordt getroffen.
Tijdens de voorjaarsnota begon de minister over lijken in de kast
(erfenisje van Zalm) en presenteerde grote tegenvallers bij de
aardgasbaten (2,5 mld) en de gezondheidszorg (1,3 mld).
Hierdoor zou het begrotingstekort in 2007 uitkomen op - 0,7% BBP
i.p.v. het door ex-minister Zalm voorspelde begrotingsoverschot van +
0,2% BBP.
In de najaarsnota pronkt de Minister dat hij het tij ten goede heeft
weten te keren en presenteert een tekort van "slechts" - 0,2% BBP.
Maar het tij heeft zichzelf gekeerd. Sinds de miljoenennota hebben we
met zijn allen bijna 1 miljard extra aan de schatkist bijgedragen.
De minister is echter wel verantwoordelijk voor een aantal
tegenvallers, die ertoe hebben bijgedragen dat het begrotingstekort
niet verder is verminderd.
Overschrijding WW uitkeringen
De daling van de Werkloosheid gaat minder snel verwacht. Daardoor zijn
de WW-uitgaven 100 mln hoger dan geraamd.
Hoe is dit te verklaren, zou er dan toch verdringing plaatsvinden op
de arbeidsmarkt door de Polen?
Ontwikkelingshulp en Armoedebestrijding
Voor armoedebestrijding was in 2007 aanvankelijk 222 mln geraamd.
Uiteindelijk is dit in 2007 door dit sociale kabinet verhoogd naar 510
mln. Een verdubbeling.
Sinds de miljoenennota is er ook EUR 110 mln aan het budget van
ontwikkelingshulp toegevoegd. Voor 2007 was dit nog begroot op 5,3 mld
en dit kabinet heeft dit stiekem doen laten toenemen met 0,5 miljard
euro.
Dit kabinet zorgt beter voor de derde wereld dan voor haar eigen land.
Dit kabinet is tevens voornemens de ontwikkelingshulp te laten
doorstijgen naar 6,4 miljard. Dit betekent dat van elke huishouden een
offer van EUR 1.000 per jaar wordt gevraagd.
Asielzoekers
De verwachte stroom asielzoekers (10.500) is toegenomen t.o.v. de
raming tijdens de miljoenennota, waardoor een bedrag van 24,1 miljoen
aan het ODA budget is toegevoegd.
Hoe kan dit worden verklaard? Kan deze aanzuigende werking iets met
het generaal pardon te maken hebben!?
Huurtoeslagen
In 2006 werd er reeds een grove overschrijding van de huurtoeslagen
geconstateerd. Nu wordt er voor 2007 weer een overschrijding verwacht
van bijna 300 mln. De minister vermoedt dat er te hoge huurtoeslagen
worden uitgekeerd. Voorzitter, dit is geen manier om met publiek geld
om te gaan.
Het systeem van toeslagen had nooit geïntroduceerd mogen worden,
zolang een adequate uitvoering niet kan worden gewaarborgd.
Tot slot.
In 2007 constateren we nog een tegenvaller in eigen gelederen (Staten
Generaal) van maar liefst EUR 5 mln. Na de verkiezingen is het aantal
kamerleden met wachtgeld flink toegenomen (EUR 2,2 mln), maar ook de
fractievergoeding is toegenomen doordat een aantal fracties in omvang
zijn toegenomen (2,6 mln).
Saillant detail is dat de fracties die in omvang zijn afgenomen, pas
in 2008 gekort worden op hun vergoeding. Kan de minister dit
verklaren?
Als we offers vragen aan de burgers van dit land, past een hand in
eigen boezem.
Tweede termijn
Deze minister negeert de koopkrachtproblemen van de werkende bevolking
Deze minister negeert signalen dat 50% van de bevolking aangeeft niet
of nauwelijks te kunnen rondkomen
Deze minister schetst een te rooskleurig beeld van de financiele
situatie en negeert daarmee de risico's van een stagnerende
economische groei, zoals dooor vele experts aangekondigd.
De PVV blijft de minister hiervoor waarschuwen en ziet de bui al
hangen dat de lastendruk in de toekomst verder zal worden verhoogd,
waardoor de koopkracht verder zal wegzakken, vandaar de volgende
motie:
De kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de regering de lasten voor de werkende burgers in de
komende kabinetsperiode aanzienlijk verzwaart;
constaterende dat veel burgers hierdoor in 2008 in koopkracht
achteruit zullen gaan;
verzoekt de regering te garanderen dat de lasten in deze
kabinetsperiode niet verder worden verhoogd en mogelijke tegenvallers
worden gecompenseerd door de overheidsuitgaven te beperken,
en gaat over tot de orde van de dag.
van Dijck
Voor de PVV is het ook onbegrijpelijk dat we van de burgers offers
vragen, zelfs ten tijde van hoogconjunctuur, terwijl het parlement
zichzelf buiten schot houdt.
Een eerder motie om te voorkomen dat de ministersalarissen worden
verhoogd, is helaas niet aangenomen door deze Kamer. Vandaar dat ik
nogmaals een poging van een dergelijke strekking waag:
De kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat er na elke verkiezing fracties in omvang zullen
afnemen, waardoor ze recht hebben op een lagere vergoeding;
constaterende dat deze lagere vergoeding bij de verkiezingsuitslag van
2006 pas in 2008 effectief wordt, waardoor deze fracties gedurende
meer dan een jaar een te hoge vergoeding hebben genoten;
verzoekt de regering de fractievergoedingen direct na de verkiezingen
vast te stellen en te effectueren,
en gaat over tot de orde van de dag.
van Dijck
Tenslotte wil ik de minister vragen, wanneer hij nu eindelijk de
Balkenende-norm gaat toepassen en handhaven in de (semi)publieke
sector !