Gorcums Journaal innovatieve vorm van citymarketing


"Een hele, hele goede Gorinchem"

GORINCHEM, 20071220 -- De gemeente Gorinchem profileert zich met een speciale vorm van citymarketing. Sinds enkele weken zendt de regionale omroep TV Rijnmond een journaal uit over de stad: het Gorcums Journaal. De stad Gorinchem is natuurlijk landelijk bekend van de eerste plaats in de file top 10, maar hiermee hoopt de gemeente juist de fraaie, maar minder bekende kanten van de stad te laten zien.

Regisseur Bob Visser en producent Robin Lutz werden aangetrokken om een format te ontwikkelen waarin humor, standspromotie en interessante televisie hand in hand gaan. Het Gorcums Journaal wordt gepresenteerd door John Buisman en Gabby Bakker - in de serie heten zij Fred van der Vlist en Trudy van der Vlist-Hoogstraten. In elke aflevering bekijkt dit presentatieduo Gorinchem van binnenuit met steeds een andere blik: Hoe is het wonen in Gorinchem? Welke bijzondere verhalen horen er bij de historische binnenstad? Wat doet al dat water met de stad Gorinchem? Welke Gorcumse inwoner is in heel Korea bekend? Fred doet daarbij ook het buitenwerk (Trudy zit liever thuis) en neemt dus ook alle interviews voor zijn rekening. John Buisman - door o.a. zijn rol in de Gamma-reclame een bekend gezicht - trok zelfs tijdens de opnames al veel kijkers.

De eerste serie van het Gorcums Journaal bestaat uit acht afleveringen, elk met een eigen thema: groen, water, historie, cultuur, wonen, binnenstad, werk en sport. De eerste uitzending was woensdag 24 oktober, de laatste zal op woensdag 2 januari worden uitgezonden op TV Rijnmond. Starttijd 17.44 uur, daarna 21 herhalingen. Vanwege het onverwachte succes worden door TV Rijnmond in januari de eerste vier afleveringen direct herhaald, startend op 3 januari (dan dus op de donderdagavond). De eerste afleveringen zijn ook online te bekijken, via www.gorinchem.nl.

Kijkcijfers
Het Gorcums Journaal is een uniek initiatief, waarin een regionale omroep en een ambitieuze gemeente elkaar gevonden hebben. De formule blijkt bijzonder goed aan te slaan. De kijkcijfers lopen per aflevering op (meer dan 325.000 kijkers per aflevering). Hiermee is het Gorcums Journaal meteen een van de best bekeken programma's van TV Rijnmond. In de hele regio wordt gekeken, maar vooral ook binnen de stad Gorinchem maakt het tv-programma de tongen los. De lichtvoetige parodie op kleinschalige tv was voor veel kijkers wel even wennen. Bewoners zijn niet mild in hun kritiek op de klunzigheid en truttigheid van het presentatieduo.

Opmerkelijk veelzijdig
Het Gorcums Journaal onthult een goed bewaard geheim: de vestingstad Gorinchem heeft circa 35.000 inwoners, maar heeft door haar regiofunctie een verrassend groot en gevarieerd aanbod van voorzieningen, winkels en culturele activiteiten. Ook de bedrijvigheid in de regio concentreert zich veelal in Gorinchem. Bezoekers uit binnen- en buitenland waarderen vooral de historische binnenstad en het fraaie cultuurlandschap.

Stadspromotie
Natuurlijk kent Gorinchem ook de reguliere vormen van stadspromotie via onder meer VVV, Binnenstadsmanagement en een scala aan evenementen. De gemeente heeft echter voor een innovatieve tv-serie gekozen om ook op een andere manier bij een groter publiek onder de aandacht te komen. In het Gorcums Journaal is er voor gekozen om de stad Gorinchem door de ogen van de Gorcumer te laten zien, dat geeft een heel eigen beeld. Het programma maakt stadsinformatie heel toegankelijk door de luchtige kijk van de presentatoren, hun persoonlijke betrokkenheid en de soms verbazingwekkende rol die zij hebben in het Gorcums Journaal. Ook de in de tv-serie geboren welkomstgroet "Een hele, hele goede Gorinchem" wordt in de verdere citymarketing gehanteerd.

Credits
Regie: Bob Visser - Neon Media, Rotterdam, www.neonmedia.nl
Producent: Robin Lutz AV Producties, Den Haag, www.robinlutz.nl
Aansturing vanuit Gemeente Gorinchem: Manon Ensink en Bram Donkers





Gemeente Gorinchem