Ingezonden persbericht


P S B E R I C H T

Peer Support leidt scholier op tot coach

Amsterdam, 20 december 2007 Met Peer Support springt Malmberg in op de behoefte vanuit het onderwijs voor ondersteuning aan leerlingen met leerproblemen. Daarnaast kan Peer Support ook ingezet worden bij de maatschappelijke stages die verplicht worden gesteld vanaf het aankomende schooljaar. De Staatssecretaris voor Onderwijs, Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart, heeft haar support aan Peer Support al toegekend! Peer Support is daarmee het antwoord op het advies van de Nationale Denktank om scholieren aan coaches te koppelen om zo het talent van de scholier te ontdekken.

Wat de Nationale Denktank als advies uitbrengt, heeft Peer Support al gerealiseerd. Op het ROC Da Vinci College in Dordrecht is Peer Support al binnen een aantal sectoren met succes in de praktijk ingevoerd. (Oudere) leerlingen werden hierbij gekoppeld aan (jongere) leerlingen om deze te ondersteunen op school. Zowel op het gebied van onderwijs als op het sociale vlak. De leerling als peer maakt op deze manier kennis met het dragen van verantwoordelijkheden. Ook dient Peer Support als goede voorbereiding op een stage. Peer Support vormt nu een essentieel onderdeel van de leerpraktijk van het Da Vinci College.

Peer Support

Peer Support is een manier van werken die wereldwijd voorkomt in de hulpverlening, zorg, bedrijfsleven en nu ook in het onderwijs. Het doel is dat peers elkaar helpen met behulp van hun eigen verworven kennis, inzicht en ervaring. Bij Peer Support in het onderwijs worden (oudere) leerlingen als peer mentor, peer tutor, peer leader, peer coach of peer coach studiebegeleider gekoppeld aan (jongere) leerlingen. Leerlingen treden hierbij op als gastheer of gastvrouw, vertrouwenspersoon, supervisor, conflictbemiddelaar of studieloopbaanbegeleider. Er zijn verschillende redenen waarom een school kan kiezen voor Peer Support . Zo leidt de inzet van Peer Support bij leerlingen met een verkeerd studiegedrag, gebrek aan motivatie of integratieproblemen al tijdens het project tot een stijging in de studieprestaties en een groei van hun zelfvertrouwen.

Peer Support kent voordelen voor zowel scholen als docenten. De structurele aandacht voor de ontwikkeling van sociale competenties en een verminderde kans op vroegtijdige schoolverlaters zijn duidelijk benoembare voordelen voor scholen. En mede door de omgang die leerlingen hebben met hun peers krijgen docenten een completer beeld van leerlingen. Dit kan gebruikt worden bij een betere aanpak van het probleemgedrag door docenten.

Uitgeverij LDC Publicaties

Uitgeverij LDC Publicaties is een onderdeel van Uitgeverij Malmberg. LDC Publicaties zet kennis om in digitale en schriftelijke publicaties. Met haar produkten, zoals Optie en Schooltraject, heeft LDC een duidelijk doel voor ogen: de loopbaan van mensen verrijken!

Uitgeverij Malmberg

Educatieve Uitgeverij Malmberg ondersteunt jongeren en scholieren in de leeftijdskolom van 11 t/m 20 jaar bij het maken van de belangrijkste keuzes in studie en beroep. Voor deze doelgroepen heeft Malmberg, locatie Amsterdam, onder haar merken B-zik, TKMST, Schoolweb.nl en Studie Beurs een veelvoud van producten ontwikkeld waarmee de onderwijswereld, het bedrijfsleven, brancheorganisaties en overheden hun doelgroepen optimaal bereiken.

#####



Ingezonden persbericht