Nummer 2007516BW
Datum 20 december 2007
Gezamenlijke aanpak segregatie in basisonderwijs
Conceptplan 'Samen naar school' voor reactie naar schoolbesturen
Tilburg wil (etnische) segregatie in het basisonderwijs verder bestrijden en menging op
scholen bevorderen*. Het college wil de schoolbesturen vragen mee invulling te geven aan
een plan van aanpak hiervoor. Onderdeel hiervan zijn pilots in de wijken, die beter inzicht
moeten geven in de problematiek en de mogelijkheden van bestrijding. Het college stelt
voor om over dit onderwerp in het eerste kwartaal van 2008 een stadsdebat te organiseren
voor ouders en alle andere betrokkenen. De conclusies hieruit betrekt de gemeente bij de
verdere besluitvorming.
Wethouder Hugo Backx van Onderwijs en Jeugdbeleid: "Segregatie in het basisonderwijs is
zoveel mogelijk samen naar school, bij voorkeur in hun eigen wijk. Het basisonderwijs
speelt immers een belangrijke rol voor de integratie in de samenleving. Niet alleen voor de
kinderen zelf, maar ook voor hun ouders voor wie de school een belangrijke
ontmoetingsplaats is. We willen samen met hen, de schoolbesturen en andere betrokkenen
kijken hoe we deze problematiek in Tilburg het beste aan kunnen pakken."
Cijfers
Uit onderzoek blijkt dat er van de 56 Tilburgse basisscholen 18 'te zwart' zijn en 5 'te wit'.
26 basisscholen zijn qua leerlingenpopulatie wel een goede afspiegeling van de wijk. De
zwarte scholen vinden we vooral in wijken met hoge percentages niet-westerse allochtone
kinderen; in Noord (Stokhasselt en Heikant) en in West (Wandelbos en het Zand). In deze
wijken zien we de tendens tot segregatie ook het duidelijkst. Een toenemend aantal
kansrijke ouders stuurt hun kinderen in een andere buurt naar school. Daardoor zijn 'witte'
scholen ontstaan met een veel groter spreidingsgebied dan buurtscholen.
Oplossingen
De oplossingen voor de segregatieproblematiek zoekt de gemeente in samenhangende
maatregelen op verschillende terreinen, zoals nu ook al gebeurt op het gebied van
volkshuisvesting (o.a. herstructureringen, groen in de wijken), onderwijshuisvesting (o.a.
meer multifunctionele schoolgebouwen en Brede Scholen) en op welzijnsgebied (o.a.
educatie allochtone ouders via inburgeringstrajecten en voorschoolse educatie). Het is de
bedoeling om de huidige aanpak te intensiveren via een aantal pilots in de wijken.
Deze pilots krijgen thema's als ouderkeuze, wijkgerichtheid van scholen en
onderwijskwaliteit. De schoolbesturen worden gevraagd om de pilots samen in te richten.
Maar ook ouders en andere betrokken partijen worden in de gelegenheid gesteld om mee te
denken over de invulling én te reageren op de uitgangspunten van het college. De keuzes
voor de locatie en de duur van de pilots worden in het plan van aanpak gemaakt. De
voorkeur gaat uit naar de impulswijken waarin relatief veel scholen staan die een
onvoldoende afspiegeling zijn van de wijk en waar een combinatie van samenhangende
maatregelen toepasbaar is.
Procedure
Het college heeft haar voorstellen en visie op (de aanpak van) segregatie in het
basisonderwijs opgenomen in het conceptplan 'Samen naar school'. De voorstellen van
het college worden op 14 januari 2008 behandeld in de raadscommissie Maatschappij.
Daarna wil het college het conceptplan voor reactie aan de schoolbesturen in het primair
onderwijs voorleggen. Het is de bedoeling dat het plan van aanpak en de pilots uiterlijk in
april 2008 door het college worden vastgesteld. Daarna kunnen de pilots van start.
Noot voor de pers:
Theun van den Boer, gemeente Tilburg, telefoon 013-542 88 19;
Esy Hoek, gemeente Tilburg, telefoon 013-542 88 35.
* Segregatie onderwijs: geen goede balans in de (etnische) samenstelling van de leerlingenpopulatie op
scholen. Een school wordt als 'te zwart' aangemerkt wanneer het percentage niet-westerse allochtone
leerlingen op een school minstens 10% hoger ligt ten opzichte van het percentage niet-westerse allochtone
kinderen in de wijk. Er zijn ook abslote criteria. Een school wordt met die criteria als 'zwart' aangemerkt als
het percentage niet-westerse allochtonen meer dan 75% is. Een school wordt als 'wit' aangemerkt als minder
dan 10% van de nieuwe leerlingen van niet-westerse allochtone afkomst is.
---- --