MEMO/07/618
Brussel, 20 december 2007
Uitbreiding van Schengen: achtergrond
Op 14 juni 1985 hebben de regeringen van België, Duitsland, Frankrijk,
Luxemburg en Nederland in het Luxemburgse plaatsje Schengen een akkoord
getekend om "het vrij overschrijden van de binnengrenzen door alle
onderdanen van de lidstaten" en "het vrije verkeer van goederen en diensten"
mogelijk te maken.
Op 19 juni 1990 hebben de vijf oprichtende landen de Overeenkomst ter
uitvoering van het Schengenakkoord ondertekend. Zij werden op 27
november 1990 gevolgd door Italië, op 25 juni 1991 door Spanje en
Portugal, op 6 november 1992 door Griekenland, op 28 april 1995 door
Oostenrijk en op 19 december 1996 door Denemarken, Finland en Zweden.
Noorwegen en IJsland hebben op 19 december 1996 een
samenwerkingsovereenkomst met de lidstaten gesloten om zich bij de
Overeenkomst aan te sluiten.
Het Schengenacquis wordt sinds 26 maart 1995 volledig toegepast in
België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Spanje en
Portugal, sinds 31 maart 1998 in Oostenrijk en Italië, en sinds 26
maart 2000 in Griekenland. In Noorwegen, IJsland, Zweden, Denemarken
en Finland ten slotte is het Schengenacquis volledig van toepassing
sinds 25 maart 2001.
Het Schengenacquis werd in 1999 in het kader van de Europese Unie
opgenomen door middel van protocollen bij het Verdrag van Amsterdam.
Op 20 mei 1999 werd een besluit van de Raad goedgekeurd tot
vaststelling, in overeenstemming met de desbetreffende bepalingen van
het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap en het Verdrag
betreffende de Europese Unie, van de rechtsgrondslagen van elk van de
bepalingen of besluiten die het Schengenacquis vormen.
Schengenevaluatie van de nieuwe lidstaten
Deskundigen van de lidstaten hebben de afgelopen twee jaar de nieuwe
lidstaten aan de zogeheten "Schengenevaluatie" onderworpen. In 2006
werden daarvoor 58 evaluatiebezoeken afgelegd om de stand van zaken op
het gebied van gegevensbescherming, politiesamenwerking, controles aan
de land- en zeebuitengrenzen en op luchthavens, en het visumbeleid te
controleren. In 2007 vonden 15 herhalingsbezoeken plaats en werd een
nieuwe evaluatie van de situatie aan de zee- en luchtgrenzen
uitgevoerd. Daarnaast werd het Schengeninformatiesysteem tijdens negen
evaluatiebezoeken geïnspecteerd.
Hoewel ook deskundigen van de Commissie aan deze evaluaties hebben
meegewerkt, ligt de verantwoordelijkheid ervoor bij de Raad.
Bij de evaluatie is nagegaan of de nieuwe lidstaten de begeleidende
maatregelen die de afschaffing van de controles aan de binnengrenzen
mogelijk moeten maken, correct en efficiënt toepassen. Er zijn ter
plaatse controles verricht op het gebied van de controle aan de
buitengrenzen, visa, gegevensbescherming, politiesamenwerking en het
Schengeninformatiesysteem.
De Schengenevaluatie is nu afgerond en gebleken is, dat Estland,
Tsjechië, Litouwen, Hongarije, Letland, Malta, Polen, Slowakije en
Slovenië het Schengenacquis op alle gebieden correct toepassen.
De procedure
De EU-lidstaten die kandidaat zijn voor het afschaffen van de
controles aan de binnengrenzen, dienen, zodra zij van menig zijn dat
zij aan alle voorwaarden voldoen, zelf een verzoek in om de
Schengenevaluaties uit te voeren. De landen die al tot het
Schengengebied behoren, moeten vaststellen of alle voorwaarden zijn
vervuld en de Raad is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de
evaluaties.
Het tijdschema
* 5 november 2004 - In de conclusies van de Europese Raad van Den
Haag wordt de Raad, de Commissie en de lidstaten verzocht "alles
te doen wat nodig is, zodat de binnengrenscontroles zo spoedig
mogelijk kunnen worden afgeschaft, nadat aan alle voorwaarden voor
de toepassing van het Schengenacquis is voldaan (...)".
* Negen landen die in 2004 lid werden van de EU (Hongarije, Polen,
Slowakije, Slovenië, Tsjechië, Estland, Letland, Litouwen en
Malta), verklaren in 2006 klaar te zijn voor de Schengenevaluatie
op het gebied van het niet-SIS-gerelateerde acquis.
* Januari - oktober 2006 - Eind januari beginnen de
evaluatiebezoeken op het gebied van gegevensbescherming,
politiesamenwerking, buitengrenzen en visa.
* December 2006 - Na de afronding van de evaluatie op alle gebieden
van de Schengensamenwerking worden Raadsconclusies vastgesteld
over de mate waarin de lidstaten die worden geëvalueerd, klaar
zijn om zich aan te sluiten bij Schengen. In deze conclusies wordt
aangewezen wat de zwakke punten zijn en welke plaatsen in 2007
opnieuw moeten worden bezocht.
* Oktober 2007 - De in de conclusies aanbevolen herhalingsbezoeken
worden in 2007 afgelegd en in oktober afgerond. De evaluatie van
de toepassing van het SIS in de nieuwe lidstaten vindt plaats in
september en oktober 2007.
* 8-9 november 2007 - De Raad Justitie en Binnenlandse Zaken stelt
vast dat de hierboven genoemde lidstaten aan alle voorwaarden voor
het afschaffen van de controles aan de binnengrenzen voldoen.
* 6 december 2007 - De Raad stelt een besluit vast met de datum voor
het afschaffen van de controles aan de binnengrenzen.
* 21 december 2007 (00.00u): afschaffing van de controles aan de
land- en zeebinnengrenzen.
* 30 maart 2008: afschaffing van de controles aan de binnengrenzen
op de luchthavens.
Belangrijkste bevindingen van de evaluaties
Na afronding van de evaluatiebezoeken in december 2006 werden op basis
van de evaluatieverslagen voor elk werkterrein de eerste conclusies
vastgesteld over de mate waarin de geëvalueerde landen gereed waren om
toe te treden tot het Schengengebied. Waar sprake was van ernstige
tekortkomingen of bouwwerken onvoldoende waren gevorderd, werden
herhalingsbezoeken opgelegd. Voor elk land werd een lijst van plaatsen
(voornamelijk luchthavens en grensdoorlaatposten) opgesteld die
opnieuw moesten worden bezocht.
Bij de herhalingsbezoeken in 2007 bleek dat in alle gevallen
aanzienlijke vooruitgang was geboekt.
De betrokken lidstaten bleken voldoende gereed te zijn om zowel de
niet-SIS-gerelateerde bepalingen als de SIS-gerelateerde bepalingen
van het Schengenacquis op bevredigende wijze toe te passen. Er waren
dan ook in december 2007 geen belemmeringen meer voor het in artikel
3, lid 2, van de Toetredingsakte van 2003 bedoelde besluit van de Raad
waarbij de controles aan de land- en zeebinnengrenzen per 21 december
2007 en die op de luchthavens per 30 maart 2008 worden afgeschaft.
De Schengenfaciliteit
Bij artikel 35, lid 1, van de Toetredingakte van 2003 is een tijdelijk
instrument ingesteld, de "Schengenfaciliteit", om Estland, Hongarije,
Letland, Litouwen, Polen, Slowakije en Slovenië tussen 1 mei 2004 en
eind 2006 bij te staan bij de financiering van de maatregelen die aan
de nieuwe EU-buitengrenzen nodig waren voor de toepassing van het
Schengenacquis en voor de grenscontroles (961 miljoen euro).
De Schengenfaciliteit is voornamelijk gebruikt voor investeringen in
apparatuur en grensinfrastructuur aan de EU-buitengrens, het
moderniseren van diplomatieke en consulaire vertegenwoordigingen,
voorbereidingen voor het Schengeninformatiesysteem (SIS II) en het
Visuminformatiesysteem (VIS), en operationele en taalopleidingen.
Verdeling van de middelen van de Schengenfaciliteit:
In miljoen euro
EE
LV
LT
HU
PL
SI
SK
Totaal
Totaal 2004-2006
77,01
79,7
151,6
165,7
313,87
119,8
53,58
961,45
De Schengenfaciliteit zal ook worden gebruikt voor de toepassing van
het Schengenacquis in Bulgarije en Roemenië. Ten slotte is vanaf 2007
ruime financiële bijstand beschikbaar uit het Europees
Buitengrenzenfonds (1,820 miljard euro voor de periode 2007-2013).
Uitbreiding van Schengen: Cijfers
* Lengte van de buitengrenzen van de nieuwe Schengenlidstaten.
Landbuitengrenzen:
Lidstaat
Landbuitengrens met
Lengte in km
Estland
Rusland
294
Hongarije
Kroatië
344
Servië
174
Oekraïne
136
Letland
Belarus
167
Rusland
282
Litouwen
Belarus
679
Rusland
272
Polen
Rusland
210
Belarus
418
Oekraïne
535
Slowakije
Oekraïne
97
Slovenië
Kroatië
670
Totaal
4278
Zeebuitengrenzen
Lidstaat
Zeebuitengrens in
Lengte in km
Estland
Oostzee
769
Letland
Oostzee
498
Litouwen
Oostzee
120
Malta
Middellandse Zee
246
Polen
Oostzee
440
Slovenië
Adriatische Zee
47
Totaal
2120
* Totale bevolking van het Schengengebied: De totale bevolking van
de 24 Schengenlidstaten bestaat uit 404.921.039 mensen (Raming van
Eurostat, 2007).
* Duur van de evaluatie: 2 jaar (2006-2007)
* Aantal evaluatiebezoeken in 2006: 58. Onderwerpen:
gegevensbescherming, politiesamenwerking, controles aan de land-,
zee- en luchtbuitengrenzen
* Aantal evaluatiebezoeken in 2007: 15; voornamelijk
herhalingsbezoeken en een zee- en luchtgrenzenevaluatie.
* 9 evaluatiebezoeken in verband met het Schengeninformatiesysteem
in 2007
V & A: Uitbreiding van het Schengengebied - Afschaffing van de
controles aan de binnengrenzen
Welke "nieuwe" lidstaten sluiten zich eind dit jaar aan bij het
Schengengebied?
De Tsjechische Republiek, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen,
Malta, Polen, Slowakije en Slovenië.
Welke lidstaten behoren nu al tot het Schengengebied?
België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland,
Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Zweden en
de twee geassocieerde landen Noorwegen en IJsland.
Wanneer komen Cyprus, Roemenië en Bulgarije erbij?
Nu nog niet. Zij moeten eerst aan de Schengenevaluatie worden
onderworpen voordat zij zich bij het Schengengebied kunnen aansluiten.
Wanneer dat precies zal zijn, valt nu nog niet te zeggen.
Wanneer worden de controles aan de binnengrenzen afgeschaft?
Aan de land- en zeegrenzen op 21 december 2007 en op de luchthavens op
30 maart 2008.
Wat merken de burgers van de uitbreiding van Schengen?
Aan de binnengrenzen:
Iedereen die het Schengengebied legaal binnenkomt mag de binnengrenzen
met en tussen de nieuwe Schengenlidstaten oversteken zonder te worden
gecontroleerd. Met binnengrenzen worden niet alleen de landgrenzen
tussen de lidstaten bedoeld, maar ook de luchthavens voor aansluitende
vluchten tussen de Schengenlanden en de zeehavens voor
veerbootverbindingen tussen deze landen.
De afschaffing van de controles aan de binnengrenzen verandert niets
aan de uitoefening van de politietaken, ook niet in de grensstreken.
In het Schengengebied:
Visumplichtige onderdanen van derde landen (zie Verordening
EG/539/2001, gewijzigd bij Verordeningen EG/453/2003 en EG/1932/2006)
hebben maar één Schengenvisum nodig voor het gehele Schengengebied en
hoeven geen nationaal visum meer aan te vragen voor de nieuwe
lidstaten.
Onderdanen van derde landen die een geldige verblijfsvergunning hebben
(zie PB C 247 van 13.10.2006 en PB C 153 van 6.7.2007) van een
Schengenlidstaat kunnen die als reisdocument gebruiken en hoeven geen
visum aan te vragen.
Kun je in het Schengengebied reizen zonder paspoort of andere
reisdocumenten?
De lidstaten kunnen mensen verplichten in het bezit te zijn van
bepaalde documenten of ze bij zich te hebben. De komende weken wordt
hierover meer bekendgemaakt in het Publicatieblad.
De afschaffing van de controles aan de binnengrenzen betekent niet dat
er geen veiligheidscontroles van personen meer plaatsvinden in havens
en op vliegvelden.
Wat zijn de toegangsvoorwaarden voor onderdanen van derde landen?
* In het bezit zijn van een geldig paspoort of reisdocument;
* Een geldig Schengenvisum hebben, indien nodig; - een
verblijfsvergunning die is afgegeven door een Schengenlidstaat
geldt ook als Schengenvisum;
* Over voldoende middelen beschikken voor het geplande verblijf;
* Niet gesignaleerd staan als iemand die de toegang moet worden
geweigerd;
* Niet worden beschouwd als een bedreiging van de openbare orde, de
binnenlandse veiligheid, de volksgezondheid of internationale
betrekkingen.
Op dit punt verandert er niets voor onderdanen van derde landen die de
buitengrenzen van een nieuwe Schengenlidstaat oversteken, behalve dat
niet langer alleen in de nationale systemen wordt gecontroleerd of zij
vermeld staan, maar ook in het Schengeninformatiesysteem. De nieuwe
lidstaten passen de Schengenregels voor controles aan de buitengrenzen
al toe vanaf de toetreding.
EU-burgers worden op vertoon van een geldig paspoort of een geldige
identiteitskaart toegelaten tot alle lidstaten, tenzij de betrokkene
een echte en serieuze bedreiging vormt voor de openbare orde of de
openbare veiligheid.
Leges
Een visum voor kort verblijf kost 60 euro. In sommige gevallen is het
goedkoper of gratis, als dit volgens het nationale recht het culturele
belang dient, of de buitenlandse politiek, het ontwikkelingsbeleid of
een ander openbaar belang.
Voor meer informatie zie:
http://ec.europa.eu/justice_home/faq/freetravel/faq_freetravel_en.htm
De kaart.
European Union