Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Stichting Inlichtingenbureau
Kwartaalverslag 2007-3

Status Versie Datum
Definitief 1.0 14 november 2007
Kwartaalverslag 2007/3 Pagina 1 / 11

Inhoudsopgave


1 Inleiding...............................................................................................................3
1.1 Algemeen......................................................................................................................3
1.2 Privacybescherming.....................................................................................................3
1.3 Informatiebeveiliging.....................................................................................................3
1.4 Bestuurlijk oordeel.........................................................................................................3
2 Dienstverlening...................................................................................................4
2.1 Ondersteuning rechtmatigheidscontrole WWB...........................................................4
2.2 Ondersteuning reïntegratie...........................................................................................5
2.3 Ondersteuning armoedebestrijding..............................................................................5
2.4 Melding betalingsachterstand zorgverzekering...........................................................5
2.5 Administratieve lastenverlichting..................................................................................6
2.6 Ondersteuning Suwinet................................................................................................6
3 Releasekalender en projecten...........................................................................7
3.1 Inleiding.........................................................................................................................7
3.2 Release 13....................................................................................................................7
3.3 Projecten.......................................................................................................................7
4 De organisatie.....................................................................................................9
4.1 Kwaliteit van de niet-financiële informatievoorziening................................................9
4.2 Personeel......................................................................................................................9
4.3 Kantoorautomatisering.................................................................................................9
4.4 Huisvesting....................................................................................................................9 Bijlage: Overzicht productiecijfers en prestatie-indicatoren............................................10 Bijlage: Financiën............................................................................................................11

Kwartaalverslag 2007/3 Pagina 2 / 11


1 Inleiding

1.1 Algemeen
In het derde kwartaal is het jaarplan 2008 opgesteld en aan SZW aangeboden. In aansluiting daarop heeft ambtelijk overleg plaatsgevonden over de wijze waarop migratiekosten die noodzakelijk zijn in het kader van de nieuwe overeenkomst inzake hosting, onderhoud en innovatie van het sectorloket voor een periode van drie jaar kunnen worden geboekt. Mede gehoord de accountant is daarvoor de constructie van een meerjarige lening bij het ministerie van Financiën gekozen.

1.2 Privacybescherming
Er zijn in de verslagperiode 12 inzageverzoeken ontvangen en 7 afgehandeld.

In het derde kwartaal is een aanvang gemaakt met de uitvoering van de aanbevelingen uit het privacyjaarverslag.

1.3 Informatiebeveiliging
In dit kwartaal is de opvolging op de bevindingen uit het eindrapportage van de EDP-audit over 2006 afgerond. Belangrijke onderdelen in dat kader vormden de oplevering van een capaciteitsplan en het uitvoeren van een uitwijktest in relatie tot de continuteitsvoorziening.
1.4 Bestuurlijk oordeel
Het bestuur stelt vast dat de uitvoering van de in het jaarplan voorgenomen activiteiten met betrekking tot het derde kwartaal op hoofdlijnen volgens planning heeft plaatsgevonden.

Kwartaalverslag 2007/3 Pagina 3 / 11


2 Dienstverlening

2.1 Ondersteuning rechtmatigheidscontrole WWB
Hieronder is in tabelvorm het productieoverzicht opgenomen ten aanzien van ondersteuning rechtmatigheidscontrole WWB en aanverwante regelgeving zoals IOAW en IOAZ.

Ondersteuning rechtmatigheidscontrole                       Totaal aantal nieuwe signalen

UWV

- Dienstverbanden (via workaround geleverd) via workaround*
- Sv-uitkeringen o.g.v. AAW 0
- Sv-uitkeringen o.g.v. IVA 18
- Sv-uitkeringen o.g.v. WAJ 2.006
- Sv-uitkeringen o.g.v. WAO 1.235
- Sv-uitkeringen o.g.v. WAZ 54
- Sv-uitkeringen o.g.v. WGA 190
- Sv-uitkeringen o.g.v. WW 3.050
- Sv-uitkeringen o.g.v. ZW 3.847

GSD

- ABW 182
- IOAW 140
- IOAZ 27
- WWB 11.481
- WWIK 16

IB-Groep

- Recht op studiefinanciering 2.772
- Inschrijving bij universiteit of hogeschool (CRI-HO) 570

Belastingdienst

- Sofinummercontrole 1.835
- Vermogensindicator 15**

DJI

- Ingangsdatum detentie 4.413

RDW

- Voertuigbezit (nieuw 3e kwartaal) 3.913


* De dienstverbanden zijn in het derde kwartaal via een workaround direct aan gemeenten geleverd. Deze signalen zijn niet opgenomen in het sectorloket.


** In het derde kwartaal zijn alleen cliënten met een IOAZ uitkering bevraagd. Gezien de zeer hoge vermogensdrempel voor deze doelgroep is het aantal signalen laag.

In de overzichten die hieronder worden gegeven van verschillende downloads door gemeenten zijn steeds unieke downloads geteld. Als eenzelfde bestand meerdere keren is gedownload telt dit dus slechts eenmaal. In de telling zijn ook de downloads meegenomen van overzichten die in een eerder kwartaal zijn geplaatst.

Kwartaalverslag 2007/3 Pagina 4 / 11

EDM overzichten
Downloads Aantal gemeenten

3.333 347

Per kwartaal wordt er een groot aantal EDM overzichten geplaatst. De EDM-overzichten worden nu nog gemiddeld eens per twee weken klaargezet. Uiteindelijk moet het een wekelijks terugkerende levering worden. De overzichten worden gebruikt voor rechtmatigheidcontrole, en wel t.b.v. de inkomenstoets. De EDM komen bij een goed werkende polisadministratie twee tot drie maanden eerder dan de inkomstenaangiften. Het is een indicatie dat een cliënt per een bepaalde datum aan het werk zal gaan en vormt dus aanleiding afspraken te maken over beëindiging van de uitkering (of de hoogte van de uitkering aan te passen).

2.2 Ondersteuning reïntegratie
Gemeenten kunnen maandelijks een bestand ophalen met de sofi-nummers van personen met een Anw- uitkering van de SVB. Gemeenten zijn ook voor deze personen verplicht om op hun verzoek de reïntegratie te ondersteunen. In het kader van pro-actief beleid kan de informatie van de SVB nuttig zijn. ANW-ers die op korte termijn het recht op ANW gaan verliezen (bijvoorbeeld omdat het jongste kind 18 jaar wordt) kunnen reeds een re-integratieaanbod krijgen op het moment dat de betrokkene nog geen WWB uitkering ontvangt. De periode dat er gebruik moet worden gemaakt van WWB kan daarmee worden verkort of misschien zelfs worden vermeden. In de verslagperiode zijn de Anw-gegevens als volgt opgevraagd:

Downloads Aantal gemeenten

344 134

2.3 Ondersteuning armoedebestrijding


2.3.1 Deel AOW zonder WWB
Gemeenten kunnen maandelijks een bestand ophalen met de sofi-nummers van personen met een gedeeltelijke AOW-uitkering. Deze personen komen mogelijk in aanmerking voor aanvullende bijstand. Gemeenten die ervoor gekozen hebben aan deze groep extra aandacht te besteden bij de verdeling van bijzondere bijstand kunnen de gegevens ophalen en voor dat doel gebruiken. In de verslagperiode zijn de deel AOW-gegevens zonder WWB als volgt opgevraagd:

Downloads Aantal gemeenten

502 179


2.3.2 Huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag
Huur/Zorg toeslag
Downloads Aantal gemeenten

192 109

Kinderopvangtoeslag
Downloads Aantal gemeenten

186 108

2.4 Melding betalingsachterstand zorgverzekering
Aan gemeenten die hebben aangegeven hiervoor belangstelling te hebben wordt periodiek een overzicht van cliënten met een betalingsachterstand bij een (deelnemende) zorgverzekeraar geleverd. In de verslagperiode zijn de meldingen betalingsachterstand als volgt beschikbaar gesteld: Downloads Aantal gemeenten

540 166
Kwartaalverslag 2007/3 Pagina 5 / 11


2.5 Administratieve lastenverlichting

2.5.1 Deel-AOW met WWB
Deze informatie kan worden gebruikt om wijzigingen in de hoogte van de deel-AOW-uitkering direct van de SVB te verwerken waardoor geen extra uitvraag bij de cliënt nodig is. In de verslagperiode zijn de deel- AOW-gegevens met WWB als volgt opgevraagd:
Downloads Aantal gemeenten

570 200


2.5.2 SNG
Via de SNG krijgen gerechtsdeurwaarders informatie over de vraag of personen bij de betreffende gemeente een uitkering ontvangen. De deurwaarder kan er vervolgens voor kiezen om loonbeslag te laten leggen. In het derde kwartaal zijn door de SNG 92.851 sofinummers opgevraagd.


2.5.3 Lbio
In het vorige kwartaal is de aansluiting met het Landelijk bureau inning onderhoudsbijdragen (Lbio) gerealiseerd. De eerste berichten zijn in maart uitgewisseld. Het betreft een met de SNG vergelijkbare uitwisseling. In het derde kwartaal zijn door de Lbio 1.063 sofinummer opgevraagd.
2.6 Ondersteuning Suwinet

2.6.1 Eerstelijns ondersteuning
Het Inlichtingenbureau verzorgt samen met BKWI de eerstelijns ondersteuning van alle gemeentelijke gebruikers van Suwinet- Inkijk. Voor de Inkijk op GSD-gegevens worden ook tweede- en derdelijns activiteiten ondernomen.


2.6.2 Beheer database GSD-gegevens
De database met GSD-gegevens kan via Suwinet worden geraadpleegd door daartoe geautoriseerde Suwi- partners. Het totaal aantal unieke sofi-nummers dat in de database is opgenomen per einde kwartaal bedroeg 988.353. In de database beschikken deze sofi-nummers over uitkeringsperioden afkomstig uit ABW, WWB, IOAW, WWIK en IOAZ. Van de uitkeringsperioden per einde kwartaal zijn er:

zonder einddatum (dus nog lopend) 369.278
met einddatum 948.001
geblokkeerd 113.354
Verwijderd. 45.234


2.6.3 Elektronische ketenberichten
Berichttype Aantal Aanvraag Abw CWI>GSD 107 Intake Abw Overdracht CWI>GSD 179 Kennisgeving CWI>GSD 4 Kennisgeving GSD>CWI 1 Kennisgeving verwijtbaar gedrag CWI>GSD 5 Reintegratieadvies CWI>GSD 1 Reintegratieadvies Verkorte Analyse CWI>GSD 86

Totaal 383

Kwartaalverslag 2007/3 Pagina 6 / 11


3 Releasekalender en projecten

3.1 Inleiding
Hieronder wordt per release de stand van zaken per ultimo september aangegeven. Vervolgens wordt ingegaan op de stand van de overige projecten.

3.2 Release 13
Release 13 is op 28 september in productie genomen. Onderdeel van release 13 vormen:
- RDW (vermogen)

- Bankrekeningnummers (naleving informatieplicht)

- IB-groep signalen verplaatst (STUFI naar `inkomen' en CRIHO naar `naleving arbeidsverplichting')
- Nieuwe formaten overzichten

- Nieuwe schermen instellingen signaaloverzichten en signaalmanager (gemeenten kunnen meerdere overzichten plannen)

3.3 Projecten
Naast het releaseprogramma wordt binnen het Inlichtingenbureau gewerkt aan diverse projecten en pilots. Deze paragraaf geeft een kort statusoverzicht van deze projecten.


3.3.1 Project Polisadministratie
De planning van de rechtstreekse aansluiting van het Inlichtingenbureau op de Polis was al onzeker en is dat nog steeds. Het Inlichtingenbureau is in juli door het UWV benaderd voor het uitvoeren van een test op het koppelvlak tussen Polis en het Inlichtingenbureau. Deze test zou eind augustus afgerond moeten zijn. Helaas is deze planning door UWV telkens verschoven met als gevolg dat testen in augustus zelfs niet is gestart. Verder is er al meerdere malen verzocht op een planning en een migratieplan ten behoeve van de online aansluiting op Polis. Ook aan dat verzoek kan UWV tot op heden nog niet voldoen. Het Inlichtingenbureau heeft inmiddels het standpunt ingenomen dat een aansluiting op Polis dit jaar niet meer haalbaar is. Dit heeft met name te maken met de migratiewerkzaamheden die voor Q4 gepland zijn en waarvoor de applicatie bevroren moet worden. Nieuwe workaroundbestanden kunnen wel nog verwerkt worden.


3.3.2 Project DKD
Gedurende de afgelopen maand heeft het Inlichtingenbureau het CP-ICT ondersteund bij haar werkzaamheden ten behoeve van DKD. Deze werkzaamheden bestaan voornamelijk uit het verwezenlijken van verbinding tussen gemeenten en het IB en het testen van door gemeenten aangeleverde bestanden. Aangezien voorlopig nog niet voldoende gemeenten succesvol getest zijn, is de verwachting dat deze werkzaamheden de komende maanden nog zullen voortduren. Pilotgemeente Den Haag is in de afgelopen periode succesvol getest. Voor Centric gemeenten heeft de focus afgelopen maand gelegen op een drietal gemeenten: Rotterdam, Breda en Eindhoven. Er dient voor deze gemeenten nog een succesvolle test uitgevoerd te worden voordat zij ­ en daarmee de overige Centric gemeenten ­ op de productieomgeving zullen worden toegelaten. Bij de overige, kleinere, softwareaanbieders is men bezig geweest de laatste fouten eruit te halen. Verwachting is dat lang niet alle gemeenten er in zullen slagen uiterlijk 1 januari 2008 een goed verlopende DKD-upload te bieden.


3.3.3 Project EKB
De gemeenten die zijn aangesloten op de huidige VPN constructie worden gemigreerd naar de nieuwe DKD-aansluiting. Alle gemeenten die de VPN-constructie gebruiken zijn over deze wijziging genformeerd. In Eindhoven wordt het omzetten uitgeprobeerd waarna de overige gemeenten (ca. 40) in het laatste kwartaal van dit jaar worden gemigreerd. De verwachting is dat veel gemeenten de komende tijd voorrang Kwartaalverslag 2007/3 Pagina 7 / 11

zullen geven aan DKD. Daarna zal de EKB-functionaliteit zeker weer in de belangstelling komen te staan. De uitrol wordt dus gewoon voortgezet.


3.3.4 Project IPW
Het Inlichtingenbureau heeft deelgenomen aan een proef met de pilot `bestandsvergelijking gemeenten en Belastingdienst' (onderdeel van het IPW-project `Beter presteren met bijzondere bijstand'). Aan de proef werkte ook de gemeente Rotterdam mee. Gemeente Rotterdam heeft ruim 6000 huishoudens (sofi- nummers) aangeleverd bij het Inlichtingenbureau. Vervolgens heeft het Inlichtingenbureau met behulp van de Belastingdienst in kaart gebracht of het inkomen van deze huishoudens boven of onder de inkomensnorm (120% van de bijstandsnorm) ligt. Uit de proef is gebleken dat ruim een kwart van de huishoudens onder de inkomensnorm leeft. De gemeente Rotterdam gaat nog bepalen hoe zij deze huishoudens gaat benaderen om hen te wijzen op hun mogelijk recht op aanvullende bijstand en andere sociale regelingen. Met de proef is aangetoond dat het mogelijk is gemeenten te helpen bij het in kaart brengen van een specifieke doelgroep, in dit geval de groep die zeer waarschijnlijk het recht op aanvullende bijstand onbenut laat. De proef biedt daarom goede aanknopingspunten voor voortzetting van de pilot `bestandsvergelijking gemeenten en Belastingdienst', waaraan in totaal vijftien gemeenten deelnemen. Via de nieuwsbrief en website houdt het Inlichtingenbureau gemeenten op de hoogte.


3.3.5 Project SNG
In het derde kwartaal is onderzocht of er mogelijkheden zijn de huidige gegevensuitwisseling uit te breiden. Conclusie is dat dit niet mogelijk blijkt.


3.3.6 Pilot automatische kwijtschelding
In deze pilot wordt onderzocht of personen die reeds in aanmerking kwamen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen ook voor de nieuwe belastingperiode deze kwijtschelding automatisch kunnen krijgen. Het Inlichtingenbureau heeft een concept evaluatierapport opgeleverd aan SZW, VNG en de deelnemende gemeenten.
Voor het laatste kwartaal is een nieuwe uitwisseling met de pilotgemeenten voorzien ten behoeve van de automatische kwijtschelding 2008.


3.3.7 Pilot voortijdige schoolverlaters
Aan aan de pilot deelnemende RMC's zal, buiten het sectorloket om, informatie over voortijdige schoolverlaters worden verstrekt. Daarvoor zal in oktober een plan van aanpak worden gepresenteerd. Doel is om de benodigde gegevens voor het einde van het jaar aan de RMC's te leveren.


3.3.8 Pilot melding onverzekerden zorgpolis
Zorgverzekeraars (melding niet verzekerde bijstandsklanten): in deze periode heeft een gegevensuitwisseling plaatsgevonden. In deze pilot hebben de zorgverzekeraars gegevens geleverd aan het Inlichtingenbureau. Het Inlichtingenbureau geeft alle gegevens van onverzekerden met bijstandsuitkering in bestanden klaar voor gemeenten. De resultaten zijn het vierde kwartaal bekend.


3.3.9 Pilot Kadaster
Ter voorbereiding op de laatste major release in 2008 zijn we gestart met de voorbereiding op een pilot waarmee vanuit een risicocontrole gegevens worden opgevraagd bij het Kadaster


3.3.10 Maatwerk dienstverlening uitstroom
In de maand juli heeft het Inlichtingenbureau op verzoek van de gemeente Amsterdam een queryverzoek uitgezet bij het UWV ten behoeve van bevraging in het kader van uitstroom. De landelijke uitrol van de module uitstroom is opgeschort, onder meer vanwege de problemen met de polisadministratie.


3.3.11 Maatwerk dienstverlening inburgering
In de maand juli heeft het Inlichtingenbureau op verzoek van de gemeente Alkmaar een queryverzoek uitgezet bij het UWV ten behoeve van bevraging in het kader van prioritering inburgeringsplichtigen. uitstroom.
Kwartaalverslag 2007/3 Pagina 8 / 11


4 De organisatie

4.1 Kwaliteit van de niet-financiële informatievoorziening
De niet-financiële informatievoorziening uit dit kwartaalverslag is waar mogelijk gegenereerd met behulp van de nieuwe rapportagetool die in release 12 is opgeleverd. De komende maanden worden nog aanvullende verbeteringen gerealiseerd conform de vastgestelde procesbeschrijving `Rapportage kwaliteit niet-financiële informatievoorziening' Voorts zal bij elke release worden gekeken of de rapportage n.a.v. nieuwe functionaliteit moet worden aangepast.

4.2 Personeel
Er hebben verschillende personeelsmutaties plaatsgevonden. In dienst kwamen 3 medewerkers (een manager productontwikkeling, een accountmanager, en een receptioniste). Uit dienst ging een manager productontwikkeling. Daarnaast heeft een aantal interne wijzigingen plaatsgevonden.

Er zijn per 30 september vacatures voor een projectcoördinator en een medewerker technisch support.

Het totale personeelsbestand per 30 september is 26 medewerkers, die 24,8 fte invullen.

Ziekteverzuim Incl. zwangerschapsverlof Excl. zwangerschapsverlof Eerste kwartaal 3% 2,8%
Tweede kwartaal 9% 7%
Derde kwartaal 2,7 2,3

4.3 Kantoorautomatisering
De situatie met de kantoorautomatisering is stabiel, maar voldoet nog niet aan de verwachtingen met betrekking tot de performance. De nieuwe lijnverbinding zou beduidend sneller moeten zijn, maar dit is nog niet waargemaakt. Inter Acess doet op ons verzoek een onderzoek naar de performance.
4.4 Huisvesting
Per 7 juli zijn het Inlichtingenbureau en het BKWI gevestigd in de Sint Jacobsstraat te Utrecht. Met uitzondering van allerlei perikelen rond infrastructuur van de ICT is de verhuizing soepel verlopen. De medewerkers van het IB zijn over de 1e en 2e etage verdeeld op basis van gelijksoortige werkzaamheden van IB en BKWI-medewerkers. Een formele onderhuuroverenkomst inclusief kostenverrekeningen van de verbouwing zal in het 4e kwartaal opgesteld worden.

Kwartaalverslag 2007/3 Pagina 9 / 11

Bijlage: Overzicht productiecijfers en prestatie-indicatoren

Productiecijfers en prestatie-indicatoren IB IB-norm Resultaat

A Werking sectorloket

1 Aantalsamenloopsignalen via UWV/polisadministratie N.v.t. Zie 2.1
2 Aantalsamenloopsignalen via IBG N.v.t. Zie 2.1
3 Aantalsamenloopsignalen via Belastingdienst N.v.t. Zie 2.1
4 Aantalsamenloopsignalen via DJI N.v.t. Zie 2.1
5 Beschikbaarheid applicatie Sectorloket (tussen 9.00 en 17.00 uur) 99 % 100%
6 Beschikbaarheid Inkijk GSD (tussen 9.00 en 17.00 uur) 99 % 99,33%
7 Responstijd service desk:

· Bereikbaarheid/telefonischebeantwoording 100% 100%
· Incidentoplossing Start binnen 1 100% uur /oplostijd conform SLA
8 Percentage gemeenten dat in betreffende kwartaal correct gegevens 99% per maand 90% aan IB heeft aangeleverd

9 Percentage sofinummers dat maandelijks correct door gemeenten 95% per maand 96,2 wordt aangeleverd

10 Aantal sofinummers in database IB per rechtsgrond per einde N.v.t. Zie 2.6.2 kwartaal

11 Aantalketenberichten/meldingen per soort N.v.t. Zie 2.6.3
12 Totaal aantal sofinummers dat IB heeft ter bevraging en vulling van de N.v.t. Zie 2.6.2 Inkijk

B Projecten IB

1 Overige projecten: Gereed/normtijd 95% N.v.t.

C Dienstverlening IB

1 Klanttevredenheid gemeenten (technisch en beleidsmatig) 7 7,3

D Financieel

1 Benutting regulier budget (uitgesplitst naar begrotingsposten) 95% (per jaar) Zie bijlage Financiën
2 Benutting project budget (uitgesplitst naar 95% (per jaar) Zie bijlage Financiën project)

Kwartaalverslag 2007/3 Pagina 10 / 11

Bijlage: Financiën

Financiële verantwoording t/m 30 September 2007

Reguliere uitgaven
(bedragen in euro's) Totale kosten Jaarbegroting Bestedingsruimte Bestedingsruimte oorspr. tov jaarbegroting Personeelskosten
Loonkosten eigen personeel 1.052.117 1.695.000 642.883 38% Kosten extern personeel 180.683 221.000 40.317 18% Overige personeelskosten 121.204 239.400 118.196 49% Bestuurskosten 8.328 25.000 16.672 67% Subtotaal 1.362.332 2.180.400 818.068 38%

Huisvestingskosten 204.061 332.500 128.439 39% Automatiseringskosten * 1.443.197 1.987.000 543.803 27% Kantoorkosten (incl
communicatie) 234.235 316.957 82.722 26% Overige beheerskst (ext
advies/ov kst) 200.270 244.000 43.730 18% Totaal overig beheer 2.081.763 2.880.457 798.694 28% Totale lasten 3.444.095 5.060.857 1.616.762 32% Innovatiebudget 0 50.000 50.000 100% Total reguliere lasten 3.444.095 5.110.857 1.666.762 33% Rente baten -28.548 -10.000 18.548 -185% Overige baten -55.192 0 55.192

Totaal 3.360.355 5.100.857 1.740.502 34%

Extra middelen
Releases 1.253.707 810.689 -443.018 -55% Bestemmingsreserve
Verhuizing** 275.000 319.819 44.819 14% Totaal extra 1.528.707 1.130.508 -398.199 -35%

Totaal 4.889.062 6.231.365 1.342.303 22%


* Begroting Automatiseringskosten bestaan uit 1.350.049 reguliere kosten en 636.951 aan releasekosten Totale release budget wordt 810.689 + 636.951 = 1.447.640

** Van de gemaakte kosten van de verbouwing, inrichting en de projectleiding dienen nog facturen ontvangen te worden

Van het totale budget is inclusief extra middelen voor 78% besteed.
Het grootste deel van de 'overige baten' bestaat uit de opbrengst van een pilotproject

Kwartaalverslag 2007/3 Pagina 11 / 11