Kwartaalverslag
Bureau Keteninformatisering
Werk en Inkomen (BKWI)
3e kwartaal 2007
Datum:
13 november 2007
Versie: 1.0
Status: Definitief
1
1 STAND VAN ZAKEN BKWI................................................................................3
STAND VAN ZAKEN BKWI................................................................................3
1.1 ALGEMEEN.........................................................................................................................................3
1.1 ALGEMEEN.........................................................................................................................................3
1.2 PRODUCTIEOMVANG BKWI .................................................................................................................3
1.2 PRODUCTIEOMVANG BKWI .................................................................................................................3
2
2 AKO GERELATEERDE ACTIVITEITEN.............................................................4
AKO GERELATEERDE ACTIVITEITEN.............................................................4
2.1 BVG INFRASTRUCTUUR.......................................................................................................................4
2.1 BVG INFRASTRUCTUUR.......................................................................................................................4
2.2 KETENSPIEGELS EN KETENSAMENWERKING ..........................................................................................4
2.3 INZICHT IN LOKALE KLANTBEDIENING (MULTICHANNELING)......................................................................5
2.3 INZICHT IN LOKALE KLANTBEDIENING (MULTICHANNELING)......................................................................5
2.4 KETENPRESTATIES .............................................................................................................................6
2.4 KETENPRESTATIES .............................................................................................................................6
2.5 OVERIGE ACTIVITEITEN........................................................................................................................6
2.5 OVERIGE ACTIVITEITEN........................................................................................................................6
2.6 INZET MIDDELEN EN KOSTEN AKO ACTIVITEITEN....................................................................................7
2.6 INZET MIDDELEN EN KOSTEN AKO ACTIVITEITEN....................................................................................7
3
3 DKD GERELATEERDE ACTIVITEITEN.............................................................8
DKD GERELATEERDE ACTIVITEITEN.............................................................8
3.1PRESENTEREN VAN HET INTEGRALE "VIRTUELE" KLANTDOSSIER IN SUWINET-INKIJK .................................8
3.1PRESENTEREN VAN HET INTEGRALE "VIRTUELE" KLANTDOSSIER IN SUWINET-INKIJK .................................8
3.2 ONSLUITEN VAN INFORMATIE UIT NIEUWE BRONNEN...............................................................................8
3.2 ONSLUITEN VAN INFORMATIE UIT NIEUWE BRONNEN...............................................................................8
3.3 ONDERSTEUNEN VAN DE KETENPARTNERS BIJ HET DEFINIËREN, ONTSLUITEN, PRESENTEREN EN
GEBRUIKEN VAN HET KLANTDOSSIER/PORTAAL............................................................................................9
GEBRUIKEN VAN HET KLANTDOSSIER/PORTAAL............................................................................................9
3.4 VASTLEGGING VAN KLANTSTROOMGEGEVENS .......................................................................................9
3.4 VASTLEGGING VAN KLANTSTROOMGEGEVENS .......................................................................................9
3.5 INZET MIDDELEN EN KOSTEN DKD-ACTIVITEITEN.................................................................................10
3.5 INZET MIDDELEN EN KOSTEN DKD-ACTIVITEITEN.................................................................................10
4
4 REGULIERE ACTIVITEITEN EN OVERIGE ICT..............................................11
REGULIERE ACTIVITEITEN EN OVERIGE ICT..............................................11
4.1 BEHEER SUWINET.............................................................................................................................11
4.1 BEHEER SUWINET.............................................................................................................................11
4.2 KETENSTANDAARDEN EN AFSPRAKEN.................................................................................................13
4.2 KETENSTANDAARDEN EN AFSPRAKEN.................................................................................................13
4.3 OVERIG-ICT.....................................................................................................................................15
4.4 PRESTATIENORMEN ..........................................................................................................................15
4.4 PRESTATIENORMEN ..........................................................................................................................15
4.5 INZET MIDDELEN EN KOSTEN REGULIERE ACTIVITEITEN.........................................................................16
4.5 INZET MIDDELEN EN KOSTEN REGULIERE ACTIVITEITEN.........................................................................16
5
5 BEDRIJFSVOERING/FINANCIËLE VERANTWOORDING..............................17
BEDRIJFSVOERING/FINANCIËLE VERANTWOORDING..............................17
5.1 BEDRIJFSVOERING............................................................................................................................17
5.1 BEDRIJFSVOERING............................................................................................................................17
5.2 FINANCIËLE VERANTWOORDING .........................................................................................................18
5.2 FINANCIËLE VERANTWOORDING .........................................................................................................18
---
1 Stand van zaken BKWI
1.1 Algemeen
De implementatie van het Digitaal KlantDossier in Den Haag, de eerste echt grote pilot na Heerenveen en
Skarsterlan, verloopt goed na aanvankelijke technische strubbelingen. De pilotgemeenten blijken ook
tevreden te zijn over de nieuwe functionaliteit die binnen DKD geboden wordt. We zien de verdere uitrol
dan ook met vertrouwen tegemoet, ook al moeten er toch nog veel gemeenten aansluiten. Omdat het
DKD als programma bijna ten einde loopt, lijkt het alsof er de komende jaren niets hoeft te gebeuren. Niets
is echter minder waar: het DKD is nog maar net van start gegaan en er is behoefte aan meer duidelijkheid
over het vervolgtraject dan nu het geval is. Ook zal daarbij een oplossing moeten worden gevonden voor
toekomstige financiering en beheer van gezamenlijke middelen door ketenpartners, zoals het klantportaal.
Binnen het AKO is veel aandacht voor de uitrol van het Toonkamerconcept: de verdere ontschotting van
de dienstverlening op lokaal niveau. De behoefte aan ondersteuning moet daarbij niet alleen bij de lokale
samenwerkingsverbanden worden opgehaald, maar tevens worden vertaald in bruikbare ICT-oplossingen.
Naar verwachting zal het verder invullen hiervan in het vierde kwartaal plaatsvinden. Wij hopen daar
intensief bij te worden betrokken, zodat we onze dienstverlening tijdig kunnen aanpassen aan de wensen
van de ketenpartners.
De verwachte invoering van de Wet op de eenmalige uitvraag van gegevens per 1 januari 2008, vereist
een goed hergebruik van reeds beschikbare gegevens binnen de keten. Het BKWI heeft daarom 53
bijeenkomsten georganiseerd waarop het gebruik van Suwinet-Inkijk en de daarin opvraagbare gegevens
nog eens onder de aandacht van de gemeenten is gebracht. Maar liefst 370 gemeenten en
intergemeentelijke sociale diensten zijn hiermee bereikt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het aantal
gebruikers blijft stijgen.
1.2 Productieomvang BKWI
Product/Dienst Prognose Jaarplan 2007 Werkelijke omvang Beheer Suwinet kw 2 (gem) 37.483
· Aantal aangesloten gebruikers Geen prognose juli: 38.095 aug: 38.271 sept: 38.948 Beheer Suwinet kw 2 (gem) 880.643
· Aantal geslaagde raadplegingen Geen prognose juli: 884.342 gebruikers aug: 936.824 sept: 876.944 Beheer Suwinet kw 2 (gem) 61.635
· Aantal Meldingen Geen prognose juli: 10.666 aug: 14.135 sept: 19.099 Beheer Suwinet kw 2 (gem) 50.430
· Aantal Suwinet-Mailberichten Geen prognose juli: 50.126 aug: 49.776 sept: 69.029
---
2 AKO gerelateerde activiteiten
2.1 BVG infrastructuur
De verantwoordelijkheid voor dit onderwerp is overgenomen door CP-ICT. 2.2 Ketenspiegels en ketensamenwerking
In het derde kwartaal is de landelijke, regionale en lokale ketenondersteuning herijkt door het AKO. Dit heeft ook gevolgen gehad voor de activiteiten en de resultaten van dit project. In overleg met het AKO zijn onze activiteiten in het derde kwartaal in het zogenaamde waakvlamscenario, op een laag niveau, voortgezet en sommige activiteiten zijn gestopt. In de praktijk betekent dit dat de lopende zaken zijn gecontinueerd, maar geen nieuwe ondersteuningsactiviteiten zijn opgepakt. 2.2.1 Ketenspiegels
Met betrekking tot de Ketenspiegel zijn in het derde kwartaal de volgende activiteiten ontplooid:
A Uitvoeren van workshops Ketenspiegel
In het derde kwartaal is er één Ketenspiegel uitgevoerd. Het betreft een tweede workshop in Amstelveen. Het totale bereik van de Ketenspiegels is hoog. Van de 127 REKO's zijn tot en met september 2007 67 REKO's bediend met een Ketenspiegel.
De vraag naar de algemene spiegel wordt kleiner. De lokale ketenpartners zijn zich vooral aan het oriënteren op geïntegreerde en ontschotte dienstverlening op basis van de toonkamerprincipes. In het derde kwartaal zijn we gestart met het omzetten van de algemene spiegel naar een Ketenspiegel geïntegreerde en ontschotte dienstverlening. Hiermee wordt de ketenspiegel 2008 ondersteunend aan het Ketenprogramma 2008.
B Evaluatiebijeenkomsten op regionaal niveau
In het derde zijn een aantal evaluatiebijeenkomsten op regionaal niveau georganiseerd. Het doel is om de regionale ondersteuningsvraag en de wijze waarop de afdeling Ketenondersteuning deze vraag kan vervullen, te verkennen. In het derde kwartaal zijn deze in Zutphen en Etten-Leur georganiseerd. In het vierde kwartaal worden nog vijf andere locaties bezocht.
C Follow-up ketenspiegels/kwartiermakerschap bij BVG's
De Ketenspiegel resulteert onder andere in een actiegerichte agenda. Het kwartiermakerschap ondersteunt gedurende een periode van maximaal drie maanden de daadwerkelijke uitvoering daarvan.
Als kwartiermaker waren we in het derde kwartaal actief in Amersfoort, Kerkrade, Weert, Arnhem, Etten-Leur, Zoetermeer, Winterswijk, Emmen, Zutphen, Harderwijk en Tilburg. Dit is voor een deel een voortzetting van onze ondersteuning in het eerste en tweede kwartaal. Er is niet actief gezocht naar nieuwe locaties die met het kwartiermakerschap kunnen worden ondersteund. Dit betekent dat de doelstelling van twintig locaties waar in 2007 het kwartiermakerschap uitgevoerd niet gerealiseerd wordt.
De methodiek van het kwartiermakerschap is in 2008 goed bruikbaar voor het implementeren van de geïntegreerde en ontschotte dienstverlening op basis van de Toonkamerprincipes.
D Ondersteunen medewerkers en management bij het cultuurvraagstuk
Samenwerking (houding en gedrag) maakt onderdeel uit van vrijwel iedere agenda van een REKO. Deze zogenaamde cultuuraanpak, die de verbetering in de ketensamenwerking dient, kent de volgende drie doelstellingen:
---
1. Medewerkers betrekken bij de (structurele) keten- en organisatiewijzigingen.
2. Elkaar beter leren kennen (personen, taken, instrumenten etc.).
3. Gedrag en houding veranderen naar meer klant-, resultaat- en samenwerkingsgerichtheid.
Er is hierop beperkt ingezet. In het derde kwartaal is in Eindhoven het programma voortgezet. Doel is de medewerkers en het management op basis van vragenlijsten en workshops te ondersteunen bij het formuleren van een actiegerichte agenda voor het cultuurvraagstuk. BKWI zet in het vierde kwartaal haar overleg met de academies en het project professionalisering over dit onderwerp voort. 2.2.2 Begeleiden van de opzet van een gecoördineerde werkgeversaanpak
Enkele regio's hebben verzocht om begeleiding bij het opzetten van een gecoördineerde werkgeversaanpak. In Hogezand-Sappemeer vindt een intake plaats om te bekijken op welke wijze er ondersteuning kan worden geboden. Verder zijn wij in het derde kwartaal actief met de werkgeversbenadering in Assen, Zutphen en Harderwijk. De fiches in de Landkaart vormen de basis.
In het derde kwartaal is tevens gestart met het opzetten van een meer methodische aanpak van de werkgeversbenadering. Daar is op de locaties veel behoefte aan en het biedt ondersteuners de mogelijkheid om op een meer herkenbare wijze de begeleiding te verzorgen.
2.2.3 Ketenkennisstructuur in waakvlamscenario en de Landkaart
Vanuit de praktijk, maar ook vanuit de bestuurders en ministerie, bestaat een grote behoefte aan adequate en actuele kennisinstrumenten. Een bouwsteen hiervoor is reeds beschikbaar in de vorm van de gezamenlijk ontwikkelde Landkaart. Op verzoek van het AKO is dit instrument tijdelijk in beheer van het BKWI.
Daarbij is het BKWI in het derde kwartaal op verzoek van het AKO begonnen met het aanpassen van de bestaande websites aan de nieuwe ketenkennisstructuur. De website van de Monitorgroep wordt veranderd in de nieuwe website van het AKO. De website van het Steunpunt is komen te vervallen. 2.2.4 Ondersteuning ROG's
Door de ontwikkelingen in de landelijke, regionale en lokale ondersteuning is de structuur van de ROG's komen te vervallen en zullen er geen ondersteuningsactiviteiten worden ingezet richting de ROG's. 2.2.5 Samenwerken met de ketenondersteuners
Op 20 augustus en 17 september heeft het AKO overleg gevoerd met het BKWI over de voortgang van haar activiteiten. Partijen zijn het erover eens dat BKWI lokaal de afgelopen jaren in een belangrijke behoefte heeft voorzien, en in het aanjagen van de ketensamenwerking veel werk heeft verzet. De huidige ontwikkelingen in de keten vragen om een sterkere aansturing door het AKO van de activiteiten en de werkwijze van het BKWI. Verder is stroomlijning van activiteiten van belang. De ondersteuningsstructuur vanuit het AKO wordt in het vierde kwartaal verder uitgewerkt en de positie van het project Ketenondersteuning wordt dan duidelijker.
2.3 Inzicht in lokale klantbediening (multichanneling)
In het derde kwartaal is de inspanning vooral gericht op het begeleiden en inrichten van de drie proeftuinen te weten Apeldoorn, Eindhoven en Oss.
Apeldoorn
Na de goedkeuring van het gezamenlijk opgesteld projectvoorstel is het implementatieteam van start gegaan met de verdere voorbereidingen. Daarnaast is Apeldoorn begeleid bij de verdere professionalisering van het ISP.
---
Eindhoven
De voorstellen voor het werkplein "Mercado" zijn goedgekeurd. In het 3e kwartaal zijn een 3-tal workshops en één werkconferentie gehouden om de klantgerichte aanpak voor Multichanneling in te bedden. De uitwerking van klantprocessen "klaar met opleiding" en "Einde baan" is gereed evenals de veelgestelde vragen die als aanvulling dienen op de CWIS-content. Deze worden integraal gebruikt voor telefonie en het fysieke kanaal. Daarnaast is Eindhoven begeleid bij het opstellen van een inrichtingsvoorstel voor de AKO MC werkwijze.
Oss
Samen met een denktank is een concreet inrichtingsvoorstel opgeleverd. Hierin staat hoe de fysieke, on- line en telefonische dienstverlening wordt ingevuld.
Verbinding centraal met lokaal
Zoals in de voorafgaande maanden zijn er ook in het 3e kwartaal bijeenkomsten gehouden voor Netwerk Alliantie breed en klein.
Communicatie
Via de kolommen is het boekwerk over multichanneling verspreid.
4e kwartaal
In het vierde kwartaal staat Implementatie van de AKO Multichannel werkwijze voor alle 3 proeftuinen centraal. Daarnaast wordt in het 4e kwartaal een evaluatie en overdrachtsdocument 2008 opgeleverd. 2.4 Ketenprestaties
A Te ontwikkelen instrumenten
In het derde kwartaal zijn op een aantal locaties de volgende instrumenten doorontwikkeld.
· werkgeversgerichtheid; er zijn drie samenwerkingslocaties gevonden die hun expertise inzetten om een concept meetinstrument te ontwikkelen en een verbetercyclus op gang moeten brengen
· vertaling instrument `klantgerichtheid' naar verbetermogelijkheden voor de lokale dienstverlening
B Te verrichten metingen
In het tweede kwartaal 2007 is (in opdracht van het AKO) voor het eerst een landelijke meting van de klantgerichtheid van de ketendienstverlening uitgevoerd. De uitkomsten van deze meting zijn in het 3e kwartaal webbased beschikbaar gesteld aan de 129 lokale Suwi-samenwerkingsverbanden. Om de lokale samenwerkingsverbanden nog beter te voorzien van verbeterpunten is er in het derde kwartaal een nieuw onderzoeksbureau gezocht die een 2e meting klantgerichtheid gaat uitvoeren en die in staat moet zijn om de uitkomsten praktischer te vertalen naar noodzakelijke acties op lokaal niveau.
Daarnaast zijn in het 3e kwartaal de eerste voorbereidingen getroffen om ook de werkgeversgerichtheid op lokaal niveau in beeld te krijgen middels een te ontwikkelen meetinstrument. Hiervoor is langs de weg van een offertetraject een onderzoeksbureau betrokken die voldoende kennis heeft van de het werkgeversveld.
Met CBS zijn de voorbereidingen getroffen om de diverse WWB-quote's over 2006 te genereren. 2.5 Overige activiteiten
Jongeren/Aansluiting Regionale Meld- en Coördinatiefunctie
Het beschikbaar stellen van de ten behoeve van de RMC's voorgestane korte termijn oplossing, een periodieke bestandsvergelijking door het IB is uitgesteld tot juni 2008. Wel worden op verzoek en op ad-hoc basis bestandsvergelijkingen gedaan en teruggerapporteerd. De oplossing om via Suwinet-inkijk ook op individuele basis deze gegevens te ontsluiten wordt in 2008 voorzien.
De overige activiteiten rondom jongeren, waaronder de doorontwikkeling van het prototype, zijn in het derde kwartaal op bescheiden voet voortgezet.
---
Re-integratie
De activiteiten van het traject informatie-uitwisseling UWV en RIB's worden (zoveel mogelijk) afgestemd met de activiteiten van het project `Gegevensuitwisseling Gemeenten en RIB's' waarvoor de projectverantwoordelijkheid bij het CP-ICT ligt."
Om aan het eerstgenoemde traject invulling te geven moeten gegevens uit UWV bestanden kunnen worden ontsloten. Dit past niet in de door UWV voor 2007 gestelde prioriteiten. Het traject is daarmee `on hold' gezet. (zie ook 3.2).
Het tweede traject is in het derde kwartaal tot een afronding gekomen. Er is een rapportage opgeleverd, waaronder een knelpuntenanalyse en een juridische analyse. De oorspronkelijke intentie van het project,, tenminste vanuit het perspectief van BKWI, was om de in een eerder stadium reeds opgedane kennis en ervaring en mogelijke oplossingsrichtingen in een of meer pilots te testen. Deze doelstelling is niet gerealiseerd. Ondanks het feit dat eind 2006 de tijd rijp leek voor een pilot, bleek bij nader inzien geen van de bij het project betrokken gemeenten zich in staat te achten of ertoe bereid te zijn hiervoor als trekker op te treden.
2.6 Inzet middelen en kosten AKO activiteiten
De in het 3e kwartaal 2007 gerealiseerde kosten bedragen structureel 46.827,= voor een formatie van 2,75 fte en de incidentele kosten bedragen 228.253,= voor tijdelijk additioneel personeel (6,7 fte). De overheadkosten bedragen 144.587,=.
Meetpunten BVG's Prognose jaarplan Werkelijk eind 2007 Ketenspiegels 31
Kwartiermakertrajecten 20
Ondersteuning onderzoek klantbediening 3
n.b prognoses voor ketenspiegels zijn met ingang van het derde kwartaal naar beneden bijgesteld tot 8 per kwartaal en voor klantbediening naar 3 in totaal over 2007.
---
3 DKD gerelateerde activiteiten
3.1 Presenteren van het integrale "virtuele" klantdossier in Suwinet-Inkijk Het BKWI levert clustermanagers voor de clusters A, E, G en H, met name voor cluster E, G en H wordt inhoudelijke expertise geleverd.
Cluster A: Implementatie DKD
Als onderdeel van het DKD, de professional zijde van DKD, wordt bij de implementatie aandacht geschonken aan Suwinet-Inkijk. Hierin vindt de professional alle relevante informatie van de klant terug. Nadrukkelijk wordt ook gesproken over de brongegevens als basis voor eenmalige uitvraag. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de correctie- en terugmeldfaciliteit.
In het 3e kwartaal heeft de proefuitrol in Den Haag (door de gemeente, CWI en UWV) plaatsgevonden met positieve afloop.
Cluster G: Ketenservices & infrastructuur
Binnen Cluster G lopen diverse onderzoeken:
· granulariteit,: het rapport is in de initiële versie aan de projectmanager en aan de ketenpartijen opgeleverd. Na verwerking van het commentaar wordt het rapport afgerond.
· Aansluiting op landelijke standaarden
o Er lopen diverse activiteiten om aan te sluiten op landelijke ICT-standaarden.
o Een van de belangrijkste activiteiten is het mogelijk maken van single sign on. De klant kan dan één keer inloggen op één van de websites van de Suwi-keten en hoeft dat niet iedere keer opnieuw te doen als hij switcht van bijvoorbeeld de website van het CWI naar de website van het UWV. Daarvoor worden technische voorzieningen ontwikkeld die dat mogelijk kunnen maken (een zgn. Access Managementlaag).
· onderzoek technische voorwaarden: onderzoek is nog niet gestart.
· onderzoek triggers: er is een eerste concept versie opgeleverd van het eindrapport. Deze versie wordt ter review aan de ketenpartijen voorgelegd. De bouw van het triggermechanisme wordt dit jaar niet meer gerealiseerd. Het mechanisme wordt mogelijk in de nog te bouwen SuwiBroker opgenomen.
· onderzoek openstellingstijd: er is een inventarisatievraag gesteld aan de ketenpartijen. Alle cijfers zijn bekend en opgenomen in een eindrapportage die is goedgekeurd door het Projectmanagementteam van DKD.
Daarnaast is cluster G verantwoordelijk voor de ketenbrede testen. Er is een ketentestdraaiboek opgesteld voor de testen van de release van 8 november. De testenstarten vanaf maandag 15 oktober. 3.2 Onsluiten van informatie uit nieuwe bronnen
Cluster E: Ontsluiten nieuwe bronnen en aansluiten nieuwe gebruikers
IBG
Plan van aanpak en vooronderzoek zijn goedgekeurd. Pilot met IBG is gestart.
SVB
Plan van aanpak en vooronderzoek zijn goedgekeurd. Er zijn twee trajecten gestart, uitbreiding gebruik van bestaande gegevens en levering gegevens SVB aan DKD.
Kadaster
In het najaar komen de gegevens van kadaster beschikbaar. In het eerste kwartaal 2008 wil Kadaster met een aantal partijen een pilot starten. Wellicht kan BKWI een van deze partijen zijn.
---
CIR
Het CIR register kan waarschijnlijk met de release van december 2007 worden ontsloten. Plan van aanpak en vooronderzoek liggen voor ter besluitvorming.
Kunstenaars en CO
Kunstenaars en CO wensen een aansluiting op Suwinet, Plan van aanpak en vooronderzoek liggen voor ter besluitvorming.
RDW
Op 27 september is de SLA tussen BKWI en RDW ondertekend. Dit vormde de feitelijke afronding van het project ter ontsluiting van RDW-gegevens; dit is hiermee onderdeel geworden van regulier Suwinet-Inkijk beheer en onderhoud.
Eveneens in september zijn met de Informatie Beheer Groep afspraken gemaakt voor een proefuitwisseling, die vooral eventuele technische onzekerheden weg moet nemen. Dit wordt verder uitgevoerd in het vierde kwartaal, en dient als opmaat voor een structurele gegevenslevering van IBG richting DKD; wederzijds is de ambitie uitgesproken dit in de loop van 2008 gerealiseerd te hebben voor in ieder geval een deel van de gegevens.
Re-integratie
UWV heeft in de maand september een informatieanalyse laten uitvoeren zodat er duidelijkheid komt wat de kosten zijn voor het ontsluiten van het UWV-systeem SIR en hoe deze kosten mogelijkerwijs kunnen worden gedekt. Een pilot in 2007 is niet meer haalbaar.
In overleg met Cluster C en UWV is vastgesteld dat geen reïntegratie gegevens via het systeem SIR worden ontsloten door andere prioriteitstelling bij UWV. De kosten zijn niet geraamd. De pilot is gestopt.
3.3 Ondersteunen van de ketenpartners bij het definiëren, ontsluiten, presenteren en gebruiken van het klantdossier/portaal
Cluster H: Voorbereiden Ketenbeheer DKD
Landelijke Helpdeskfunctie
In overleg met cluster A, B en de Manager van CWIS is de overdracht van de helpdeskfunctie DKD van LSWI aan CWIS uitgewerkt. De notitie met voorstel is goedgekeurd.
Keten SLA, DAP en SLR
· Overzicht prestatienormen toegelicht in de DIB, volgende keer besluitvorming.
· Rapportages geanalyseerd en prognoses opgesteld voor landelijke uitrol.
· Diverse gesprekken gevoerd t.b.v. de teksten voor de Keten SLA.
· Planning Wegwijzer Beheerafspraken 2008 gemaakt i.o.m. communicatie.
· Presentatie over beheerafspraken voor Suwidesk/Servicedesk IB.
Functioneel Management
· Concept overlegorgaan FM getoetst bij projectgroep en relevante betrokkenen, conceptnotitie kan worden gemaakt.
· Advies Overlegorgaan lange termijn wordt verwacht op 29 oktober. Uitloop doordat er eerst een middellange termijn afspraak nodig was (dit was onvoorzien).
· Afstemmingsoverleg met de ketenprojectgroep FM gehad. Vervolgafspraak gepland. Presentatie Management BKWI over relatie met project Shared Services. Startpunt voor adviesrapport vervolg lange termijn.
3.4 Vastlegging van klantstroomgegevens
Zie hiervoor (2.4) ketenprestatieindicatoren.
---
3.5 Inzet middelen en kosten DKD-activiteiten
De in het 3e kwartaal 2007 gerealiseerde kosten bedragen structureel 178.793,= voor een formatie van
10,5 fte en de incidentele kosten bedragen 949.462,= voor tijdelijk additioneel personeel (17,6 fte). De overheadkosten bedragen 429.936,=.
10
4 Reguliere activiteiten en Overige ICT
4.1 Beheer Suwinet
Beschikbaarheid XML-diensten (uit SLA rapportage)
Voor de beschikbaarheid geldt een norm van (minimaal) 99% en voor UWV 97%. In onderstaande tabel worden over het derde kwartaal per maand de gemiddelde beschikbaarheidpercentages aangegeven.
Juli Augustus September
BKWI- 100 % 100 % 100 %
Homepage
CWI 100 % 100 % 100 %
GBA 100 % 100 % 100 %
GSD-Inkijk 99 % 99 % 100 %
UWV-Bouw 100 % 98 % 98 %
UWV-Cadans 100 % 98 % 98 %
UWV-Gak 100 % 98 % 98 %
UWV-GUO 100 % 98 % 98 %
UWV-GVI 100 % 98 % 98 %
UWV-USZO 100 % 98 % 98 %
VIS 100 % 100 % 99 %
Responsetijden Centrale Omgeving
Voor de Centrale Omgeving van Suwinet geldt een norm van minder dan drie seconden. De gemeten waardes staan in de onderstaande tabel.
Inkijk
% Gem.
binnen # hits responsetij
norm d
jul 100 % 16.912.10 0,6
7
aug 100 % 17.135.01 0,6
8
sep 100 % 16.298.09 0,5
4
Responsetijden Gegevensleverende services
Voor de gegevensleverende services geldt een norm van 95 % binnen 15 seconden. De gemeten waardes vindt u in de overige onderstaande tabellen.
CWI GSD UWV % Gem. % Gem. % Gem. binnen # hits responsetij binnen # hits responsetij binnen # hits responsetij norm d norm d norm d jul 100 % 539.07 4,2 100 % 525.37 0,9 99 % 539.520 4,6
5 0
aug 100 % 536.94 4,3 100 % 522.17 0,9 100 % 521.374 4,1 9 4
---
sep 100 % 505.49 4,4 100 % 491.00 1,2 100 % 488.412 3,8 0 0
BBR B&O Polis % Gem. % Gem. % Gem. binnen # hits responsetij binnen # hits responsetij binnen # hits responsetij norm d norm d norm d 520.13 jul 100 % 27.35 1,4 100 % 1.581 0,4 100 % 0,6 3 1 504.66 aug 100 % 28.10 0,9 100 % 1.340 0,2 100 % 0,3 3 7 485.58 sep 100 % 27.21 0,8 100 % 1.078 0,2 100 % 0,3 7 0
Adresboe
GBA VIS k
Gem. % Gem. % Gem. % binnen # # hits responsetij binnen # hits responsetij responsetij norm binnen hits d norm d norm d jul 100 % 1.619 0,3 100 % 519.64 2,1 97 % 399 3,1 0
aug 100 % 1.584 0,2 100 % 507.62 1,3 98 % 332 3,0 8
sep 100 % 1.541 0,2 100 % 465.68 1,5 98 % 314 3,4
1
Bibliotheek
Gem.
% binnen
# hits responsetij
norm d
jul 100 % 3.060 0,5
aug 100 % 2.973 0,2
sep 100 % 2.792 0,2
Suwinet Mailverkeer tussen domeinen in het afgelopen kwartaal per maand
van bkwi.nl cwinet.nl GSD uwv.nl Totaal domein
Juli bkwi.nl 2.279 54 137 343 2.813 cwinet.nl - - 2.452 17.303 19.755 GSD
399 1.364 1.337 2.341 5.441 domein
uwv.nl 311 19.052 2.754 - 22.117
Augustus bkwi.nl 2.748 66 156 345 3.315 cwinet.nl - - 2.265 17.746 20.011 GSD
309 773 1.801 2.135 5.018 domein
12
uwv.nl 319 18.631 2.481 1 21.432
September bkwi.nl 7.928 14 192 412 8.546 cwinet.nl - - 9.610 16.824 26.434 GSD
309 752 9.109 2.411 12.581 domein
uwv.nl 387 18.378 2.702 1 21.468
Beschikbaarheid Suwidesk conform SLA ( werkdagen van 8.30 uur t/m 17.00 uur)
norm werkelijk
Juli 100% 100%
Aug 100% 100%
sep 100% 100%
4.2 Ketenstandaarden en afspraken
Suwinet
In de Domeingroep ICT-Beheer (DIB) worden afspraken gemaakt over de inrichting van de beheerprocessen en wordt de kwaliteit van de ketenbrede beheerprocessen bewaakt met als doel het continue verbeteren van de dienstverlening aan de klant. In het derde kwartaal van 2007 zijn concept teksten gemaakt voor de Keten SLA 2008. In het vierde kwartaal wordt de definitieve Keten SLA vastgesteld en ter tekening aangeboden. Streven is in Januari 2008 een nieuwe getekende Keten SLA (versie 5.0) te hebben.
De DIB komt minimaal vier keer per jaar bij elkaar voor reguliere vergaderingen. In het derde kwartaal
2007 is de DIB twee keer bij elkaar geweest. Naast de reguliere bijeenkomsten worden er ook themasessies van de DIB benoemd. In het derde kwartaal zijn er geen themabijeenkomsten geweest. Voor het vierde kwartaal staat er een themasessie gepland over capaciteitsbeheer.
De Keten Change Advisory Board (Keten CAB) komt maandelijks bij elkaar en bestaat uit de wijzigingscoördinatoren (ICT en proces driven) van CWI, UWV, IB, CP-ICT en BKWI. In het afgelopen kwartaal is het Keten CAB twee keer bij elkaar gekomen. In het derde kwartaal heeft de Sociale Verzekeringsbank aansluiting gevonden bij het Ketenbreed wijzigingsproces. Vooralsnog bestaat de aansluiting met name de inbreng in het Keten CAB. Verwachting is dat de betrokkenheid vanaf begin 2008 verder uitgebreid zal worden.
Centraal Meldpunt Ketenwijzigingen
Het Centraal Meldpunt Ketenwijzigingen heeft in het derde kwartaal 2007 een inhaalslag gemaakt in achterstallige definitie van ketencomponent wijzingen die voortkomen uit ketenwijzigingen.
Voorgenomen Ketenwijzigingen (KW) Ketencomponentwijzigingen (KCW) Veranderingen (VV)
13
Geregistreerd Geregistre Afgesloten en Gesl
Kwar Nieu o Ope Nieu en Geslote Open Nieu erd en Geslot gerelateerd Ope taal w ten n w gerelateerd n w gerelateer en aan een KW n aan VV d aan KW en VV
1 - - 1 8 - 8 53 14 5 10 - 36
2 - 1 0 11 - 14 50 9 5 6 - 39
3 - - - 13 - 7 56 21 19 6 1 54
Suwi Gegevens Register
In het derde kwartaal van 2007 heeft de Werkgroep Gegevens & Berichten (WGB) twee keer vergaderd. De activiteiten betroffen het bijwerken van procedures en de beoordeling van in het CMK ingediende wijzigingsverzoeken SGR mede in het kader van de gegevensuitwisseling/elektronische berichten binnen het Digitaal Klantdossier.
Gedurende deze periode wordt er intensief samengewerkt met de Sociale Verzekeringsbank (SVB) in het kader van de ontsluiting van gegevens rondom de Algemene Kinderbijslagwet (AKW), de Algemene Nabestaandenwet (ANW), de Algemene Ouderdomswet (AOW) en de Remigratiewet ten behoeve van Digitaal Klantdossier. De vooraf tussen de ketenpartners afgesproken gegevens worden in het SGR vastgelegd. Een bijbehorend bericht wordt opgesteld op basis van de in het SGR gemodelleerde gegevens.
In deze periode worden de gegevens, die uitgewisseld zullen worden tussen CWI en UWV in het kader van Poortwachtertoets WW, beoordeeld en vastgesteld.
In verband met de aanpassing van de wet SUWI en de daarbij behorende Besluit SUWI en Regeling SUWI worden de bijbehorende bijlagen herzien en opnieuw herschreven. Vanaf het derde kwartaal wordt de nodige aandacht gegeven aan het nieuwe Voorwoord van het Suwi Gegevensregister als één van de bijlagen van Besluit SUWI. .
A Suwi Ketenarchitectuur
Ondersteuning van architectuur activiteiten die direct zijn gerelateerd aan de ontwikkeling van het DKD zijn ook in het derde kwartaal voortgezet. Zoals al in het tweede kwartaal was voorzien, is de aandacht nu vooral uitgegaan naar het opnieuw opstellen van de benodigde bijlagen bij de gewijzigde Suwi-wetgeving. Het oorspronkelijke stelselontwerp wordt daarmee vervangen door onder meer een nieuw document betreffende de gemeenschappelijke elektronische Voorzieningen voor de Suwiketen. In het vierde kwartaal worden de verschillende nieuwe bijlagen aan de ketenpartners voor een uitvoeringstoets voorgelegd.
B Privacy- en Beveiligingsbeleid
In de verslagperiode hebben twee gemeentes een verzoek van een door hen voor het proces Terugvordering en Verhaal gemandateerd incassobureau onder onze aandacht gebracht. Kern van het verzoek was dat, omdat het incassobureau een aansluiting op GemNet had genomen, zij haar werkzaamheden voortaan vanaf haar eigen locatie kon uitvoeren, omdat Suwinet nu bereikbaar zou zijn. De gemeentes werd verzocht om de benodigde gebruikersaccounts aan te maken. Dit misverstand is uit de wereld geholpen en de instellingen bij GemNet geverifieerd, en er is geen indicatie van misbruik of compromiteren van de privacy.
Controles
De implementatie van versleuteling vordert gestaag. In het derde kwartaal is een proof of conceptvoor de toepassing van een generiek serverside-certificaat met goed gevolg afgerond, en is voor het implementeren van SSL op de verbindingen met de gegevensleverende servers bij de Suwipartijen een implementatiedraaiboek ontwikkeld. Het lag in de bedoeling om de eerste inplementatie te doen met het
14
InlichtingenBureau, maar omdat zij de hosting aan het migreren zijn naar een nieuwe leverancier is ervoor gekozen om deze aktie uit te stellen tot het eerste kwartaal van 2008.
Voor de gegevensuitwisseling via DKD zijn de versleuteling van gebruikersaccounts en de invoering van SSL als essentiële maatregelen benoemd. De risico's van uitwisseling zonder deze maatregelen zijn als te hoog benoemd.
BKWI heeft in verband met technische problemen achterstand opgelopen in het aanleveren van de rapportages van het gebruik van Suwinet. De rapportages worden inmiddels weer regulier aangeleverd en ook de gemiste rapportages van voorgaande maanden worden aangeleverd.
De rapportages dienen voor BKWI tevens als `control' instrument.
Een deel van de interne controles is bij gebrek aan de managementrapportages niet uitgevoerd en sturing op basis van de managementrapportages heeft niet plaats gevonden.
Verantwoording
Ook voor de verantwoording over 2007 heeft de DPB een addendum geschreven op de Verantwoordingsrichtlijn.
In verband met problemen met de vaststelling van dit addendum is een gesprek gepland tussen de partijen en SZW over hoe de partijen zich dit jaar dienen te verantwoorden.
4.3 Overig-ICT
C Stimuleren gebruik Suwinet-Inkijk
In het kader van de roadshows heeft het Suwinetteam 53 bijeenkomsten ondersteund. Daarbij zijn
370 gemeenten of ISD's bereikt met een voorlichting over Suwinet-Inkijk en de (belangrijke) rol die het speelt bij de invoering van de Wet Eenmalige uitvraag en het DKD. Dit betekent dus een bereik van nagenoeg 100 procent. Deze campagne leidt tot meer aanvragen voor specifieke ondersteuning.
Los van de roadshows zijn 31 reguliere accountbezoeken afgelegd aan gemeentes en SIOD en Arbeidsinspectie.
De Arbeidsinspectie is aangesloten op de LRD. In de gebruikersgroepbijeenkomst van 13 september is feedback gekregen over de op handen zijnde functionele wijzigingen versie 5.2 in Suwinet-Inkijk. De Nibud-tool ïnkomensverruiming en de pagina Langdurigheidstoeslag zijn opengesteld . Het Suwinet- team heeft de communicatie en documentatie daarvoor verzorgd.
4.4 Prestatienormen
Dienstverlening Prestatienorm Werkelijk Beschikbaarheid centrale componenten 99,9 % (van de servicetijd Zie tabel 4.1 op maandbasis) (conform SLA)
Performance centrale componenten Homepage op het scherm 0,6 Suwinet-Inkijk van de gebruiker binnen 3 seconden (conform SLA)
Oplostijden incidenten 4 uur (categorieën Top en HOOG met betrekking tot impact en ernst van het incident)
Openingstijden Suwidesk Maandag tm vrijdag van 100%
08.30 uur tot 17.00 uur
15
Responstijden incidentenbeheer 15 minuten (categorie TOP en HOOG met betrekking tot impact en ernst van het
incident)
Beschikbaarheid website BKWI 99% op jaarbasis 100%
4.5 Inzet middelen en kosten reguliere activiteiten
De in het 3e kwartaal 2007 gerealiseerde kosten bedragen structureel 361.842,= voor een formatie van
21,25 fte en de incidentele kosten bedragen 169.752,= voor tijdelijk additioneel personeel (2 fte). Voorts bedragen de structurele kosten voor het beheer van de centrale omgeving Suwinet en het netwerk
417.817,= en de overheadkosten bedragen 355.729,=.
16
5 Bedrijfsvoering/Financiële verantwoording
5.1 Bedrijfsvoering
HRM
Het BKWI wordt gekenmerkt door een open en informele cultuur en wil dit behouden en waar mogelijk nog versterken. Dit wordt bereikt door systematisch aandacht te besteden aan de ontwikkeling van BKWI als werkorganisatie, aan de goede en minder goede kenmerken van BKWI en aan de manier waarop BKWI met de buitenwereld en met elkaar wil omgaan.
De organisatiestructuur van BKWI is in onderstaand organogram weergegeven.
Directeur Ontwikkeling
Ketenontwikkeling Producten & Exploitatie Office Diensten
Bezetting
De bezetting van het BKWI is in onderstaande tabel vermeld. De bezetting is per afdeling verdeeld naar vaste medewerkers en externe medewerkers afgezet tegen de begroting 2007.
Aan het eind van het 3e kwartaal 2007 bestaat 96% van de begrote bezetting uit vast personeelDe externe inhuur voor projecten is in de loop van het 3e kwartaal 2007 uitgekomen op 20 fte (een stijging van 1,4 fte ten opzichte van het 2e kwartaal 2007).
Bezettingsoverzicht 3e kwartaal 2007
Afdeling Totaal vast Totaal tijdelijk Totaal Begroot Directie 1,00 1,00 1,00 Office 6,60 0,60 7,20 7,00 Ketenontwikkeling 9,90 2,20 12,10 9,50 Exploitatie 8,30 3,00 11,30 10,00 Ontwikkeling P&D 8,70 0,50 9,20 8,50 Totale lijnbezetting 34,50 6,30 40,80 36,00 Projecten 20,00 20,00 Totale BKWI bezetting 34,50 26,30 60,80
17
Ziekteverzuim
De onderstaande grafiek laat het verloop van het ziekteverzuim zien in het 3e kwartaal van 2007. Het gemiddelde ziekteverzuimpercentage bedraagt 0,4% per maand in het 3e kwartaal 2007 tegenover 3% per maand in het 2e kwartaal 2007.
4,5
4
3,5
3
2,5 Percentage
2 Gemiddeld
1,5
1
0,5
0
nuari ri il i r ni li s ber
rua aart apr ber
me ju ju ustu tober m be ja feb m tem e cem
aug ep ok
s nov de
5.2 Financiële verantwoording
In onderstaande tabel worden de uitgaven en de verplichtingen van het BKWI over het derde kwartaal
2007 weergegeven.
Voor de bekostiging van de verhuizing in juli naar Utrecht, is een aanvullende begroting ingediend. Inmiddels is bekend dat een aanvullend budget van 465.000,= is toegekend. Dit aanvullende budget is in het financiële overzicht opgenomen. Hierdoor is het negatieve resultaat uit het 2e kwartaal 2007 van de Bureaukosten opgelost.
18
Dir. & Keten- Exploi- Ontwikk. Totaal Realisatie Verplich- Realisatie Jaar- Best.Ruimte Office ontwikk. tatie P&D BKWI BKWI tingen BKWI begroting tov Jaar-
3e kwartaal 3e kwartaal 3e kwartaal 3e kwartaal 3e kwartaal t/m Sep-07 t/m Sep-07 t/m Dec-07 BKWI begroting Personele Kosten
Vast Personeel 103.964 160.562 144.685 126.366 535.577 1.616.691 0 1.616.691 2.340.000 30,91 Inhuur Externen 188.217 14.171 134.821 21.569 357.972 776.859 141.863 918.722 750.000 22,50- Scholing en Opleiding 0 27.588 0 8.324 35.912 71.909 33.432 105.341 140.000 24,76 Werving en Selectie 0 0 0 0 0 0 0 0 60.000 100,00 Overig Personeel 15.096 610 174 92 15.972 37.501 21.600 59.101 120.000 50,75 Subtotaal 307.277 202.931 279.680 156.351 945.433 2.502.959 196.895 2.699.855 3.410.000 20,83 Bureaukosten
Huisvesting 538.746 0 0 0 538.746 1.034.627 281.493- 753.134 730.000 3,17- Kantoorautomatisering 40.532 0 1.701- 0 38.831 64.952 0 64.952 128.000 49,26 Assyst/ontwikkelomgeving Suwinet 0 2.599- 22.703 0 20.104 108.056 7.180 115.236 150.000 23,18 Kantoorinrichting en Artikelen 20.962 0 0 0 20.962 56.296 0 56.296 70.000 19,58 Bijdrage Onderst. SZW/CWI 5.403 12.086 12.797 15.214 45.500 182.000 0 182.000 182.000 0,00 Afschrijvingen 43.966 0 0 0 43.966 108.139 0 108.139 155.000 30,23 Subtotaal 649.609 9.487 33.799 15.214 708.109 1.554.069 274.313- 1.279.757 1.415.000 9,56 Ondersteuning & Communicatie
Communicatie 23.748 0 0 0 23.748 91.316 0 91.316 120.000 23,90 Webportal & Drukkosten 33.994 0 3.713- 0 30.282 80.014 922 80.936 120.000 32,55 Subtotaal 57.742 0 3.713- 0 54.030 171.330 922 172.252 240.000 28,23 Contractkosten Ext. leveranciers
Techn.Beheer incl. Licenties 0 0 386.273 0 386.273 1.175.427 233.426 1.408.853 1.700.000 17,13 Netwerk incl. Koppelpunt 0 0 31.544 0 31.544 100.688 31.367 132.055 400.000 66,99 Subtotaal 0 0 417.817 0 417.817 1.276.115 264.793 1.540.908 2.100.000 26,62 Overige
Opvragingen VIS 0 0 78.541 0 78.541 361.601 100.000 461.601 500.000 7,68 Subtotaal 0 0 78.541 0 78.541 361.601 100.000 461.601 500.000 7,68 Totaal Exploitatiekosten 1.014.628 212.418 806.125 171.565 2.203.930 5.866.075 288.297 6.154.373 7.665.000 19,71 Projectkosten
Projecten jaartranche 2007 15.708- 0 0 0 1.162.006 3.133.338 340.867 3.474.205 5.999.165 42,09 Totaal Projectkosten 15.708- 0 0 0 1.162.006 3.133.338 340.867 3.474.205 5.999.165 42,09 Te ontvangen van CWI 4.699.165 Totaal Kosten incl Projecten 998.920 212.418 806.125 171.565 3.365.937 8.999.413 629.164 9.628.578 13.664.165 29,53
19
Het budget voor de post "projecten 2007" bestaat uit 350.000,= bestemmingsfonds Ketenprestatie- indicatoren (D92 en D94) en 950.000,= vanuit het BKWI-budget. Het budget voor de werkzaamheden in het kader van het Digitaal Klantdossier (K91 en K92) bedraagt 4.699.165,=.
Totaal Kosten Totaal Kosten Verplich- Totaal Kosten Jaar- Bestedingsruimte
3e kwartaal t/m Sep-07 tingen begroting tov Jaarbegroting
---------- ---------- t/m Sep-07 t/m Sep-07 ---------- ----------------- Projectrapportage
Projecten jaartranche 2007
D091 Doorontwikkelen en afzetten keten 89.788 292.264 25.073 317.337 400.000 20,67 D092 Ondersteuning lokale proefnemin 13.446 27.416 103.145 130.561 198.000 34,06 D094 Invoering KPI's 72.685 160.506 26.962 187.468 452.000 58,52 D097 Inrichten Informatie Service Punt 52.334 156.013 25.950 181.963 230.000 20,89 F099 Ontwikkelen blauwdruk voor infr 0 2.975 0 2.975 20.000 85,13 K091 Digitaal Klantdossier 566.423 1.657.161 250.089 1.907.250 3.189.165 40,20 K092 Programmabureau DKD 383.039 837.002 156.719 993.721 1.510.000 34,19 TOTAL 1.177.714 3.133.338 587.938 3.721.275 5.999.165 37,97 Te ontvangen van CWI 4.699.165 Totaal Projecten 1.300.000
In het kader van VBTB "Van Beleidsbegroting tot Beleidsverantwoording" is hieronder een overzicht gegeven per product wat betreft de inzet van fte's alsmede de daarbij behorende kosten.
20
Producten Vast Realisatie Inhuur fte Realisatie personeel 3e kwartaal begroot 3e kwartaal begroot
AKO-projecten
BVG-infrastructuur 0,25
Ketenspiegel 0,25 0,25 2,5 2,7 W erkgeversbenadering 0,5 0,5 0,2
/Jongerenloket
Multichanneling 0,5 1 1 Implementatie 1,4 1,5 0,5 3 Ketenprestatieindicatoren
Subtotaal 2,15 2,75 4,45 6,7 DKD-projecten
Ontwikkeling Suwinet 5,2 4,2 9 Digitaal Klant Dossier 6,05 6,3 3,3 8,6 Subtotaal 11,25 10,5 3,3 17,6 Regulier
Beheer Suwinet 6,5 6,5 0,25 2 Beheer Ketenstandaarden 6,7 4,8
Faciliteren/ondersteunen 6,2 7,2
gebruik Suwinet-Inkijk
Faciliteren/ondersteunen 3,2 2,75
ketenoverleggen
Subtotaal 22,6 21,25 0,25 2 Totaal generaal 36,00 34,50 8,00 26,30
21
P ro d u c te n K o s te n v a s t R e a lis a tie K o s te n R e a lis a tie C o n tra c t- R e a lis a tie O v e rh e a d R e a lis a tie T o ta a l R e a lis a tie 3 e p e rs o n e e l 3 e k w a rta a l in h u u r 3 e k w a rta a l k o s te n 3 e k w a rta a l k o s te n 3 e k w a rta a l b e g ro o t k w a rta a l b e g ro o t b e g ro o t b e g ro o t b e g ro o t
A K O -p ro je c te n
B V G -in fra s tru c tu u r 5 3 .1 2 5 5 3 .1 2 5 K e te n s p ie g e l 1 8 .4 7 2 4 .2 5 7 5 3 1 .2 5 0 8 9 .7 8 8 7 .5 6 9 4 5 .1 3 6 5 5 7 .2 9 2 W e rk g e v e rs b e n a d e rin g 3 6 .9 4 4 8 .5 1 4 4 2 .5 0 0 1 5 .1 3 9 7 .6 5 0 9 4 .5 8 3 /J o n g e re n lo k e t
M u ltic h a n n e lin g 8 .5 1 4 2 1 2 .5 0 0 5 2 .3 3 4 0 2 2 .9 5 0 2 1 2 .5 0 0 Im p le m e n ta tie 1 0 3 .4 4 4 2 5 .5 4 2 1 0 6 .2 5 0 8 6 .1 3 1 4 2 .3 8 9 6 8 .8 5 1 2 5 2 .0 8 3 K e te n p re s ta tie in d ic a to re n
S u b to ta a l 1 5 8 .8 6 1 4 6 .8 2 7 9 4 5 .6 2 5 2 2 8 .2 5 3 0 0 6 5 .0 9 7 1 4 4 .5 8 7 1 .1 6 9 .5 8 3 4 1 9 .6 6 7 D K D -p ro je c te n
O n tw ik k e lin g S u w in e t 3 8 4 .2 2 2 7 1 .5 1 7 5 6 6 .4 2 3 5 0 0 .0 0 0 9 8 .6 4 5 1 5 7 .4 4 4 2 0 1 .9 6 3 3 .1 8 9 .1 6 5 D ig ita a l K la n t D o s s ie r 4 4 7 .0 2 8 1 0 7 .2 7 6 7 0 1 .2 5 0 3 8 3 .0 3 9 1 8 3 .1 8 1 2 2 7 .9 7 3 1 .5 1 0 .0 0 0 S u b to ta a l 8 3 1 .2 5 0 1 7 8 .7 9 3 7 0 1 .2 5 0 9 4 9 .4 6 2 5 0 0 .0 0 0 9 8 .6 4 5 3 4 0 .6 2 5 4 2 9 .9 3 6 4 .6 9 9 .1 6 5 1 .6 5 6 .8 3 6 R e g u lie r
B e h e e r S u w in e t 4 8 0 .2 7 8 1 1 0 .6 8 1 5 3 .1 2 5 1 6 9 .7 5 2 2 .2 0 0 .0 0 0 4 1 7 .8 1 7 1 9 6 .8 0 6 1 3 0 .0 5 2 2 .9 3 0 .2 0 8 B e h e e r K e te n s ta n d a a rd e n 4 9 5 .0 5 6 8 1 .7 3 4 2 0 2 .8 6 1 7 3 .4 4 1 6 9 7 .9 1 7 F a c ilite re n /o n d e rs te u n e n 4 5 8 .1 1 1 1 2 2 .6 0 1 1 8 7 .7 2 2 1 1 0 .1 6 1 6 4 5 .8 3 3 g e b ru ik S u w in e t-In k ijk
F a c ilite re n /o n d e rs te u n e n 2 3 6 .4 4 4 4 6 .8 2 7 9 6 .8 8 9 4 2 .0 7 5 3 3 3 .3 3 3 k e te n o v e rle g g e n
S u b to ta a l 1 .6 6 9 .8 8 9 3 6 1 .8 4 2 5 3 .1 2 5 1 6 9 .7 5 2 2 .2 0 0 .0 0 0 4 1 7 .8 1 7 6 8 4 .2 7 8 3 5 5 .7 2 9 4 .6 0 7 .2 9 2 1 .3 0 5 .1 4 0 O n tv a n g e n b ijd ra g e n
B e s te m m in g s fo n d s 3 5 0 .0 0 0 P re s ta tie m e tin g
D K D -p ro je c t 3 .1 2 8 .0 0 0 T o ta a l g e n e ra a l 2 .6 6 0 .0 0 0 5 8 7 .4 6 1 1 .7 0 0 .0 0 0 1 .3 4 7 .4 6 7 2 .7 0 0 .0 0 0 5 1 6 .4 6 2 1 .0 9 0 .0 0 0 9 3 0 .2 5 2 1 3 .1 9 9 .1 6 5 3 .3 8 1 .6 4 2
23