Inspectie Verkeer en Waterstaat


Werktrein door onoplettendheid op hoge snelheid door rood

Nieuwsbericht | 20-12-2007

Onoplettendheid van de verantwoordelijke begeleider was volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat de reden dat een werktrein in de nacht van maandag 11 juni nabij station Zwolle op hoge snelheid een rood sein kon passeren. Dat staat in het rapport van de inspectie over het voorval. Bij het incident ontstond schade aan een wissel.

Het ging om een zogeheten slijptrein van het Zwitserse bedrijf Speno, die was ingehuurd voor onderhoud aan het spoor op een aantal overwegen. Omdat de Zwitserse bedienaar van de slijptrein niet bevoegd was om zelfstandig in Nederland te rijden werd hij vergezeld door een werktreinbegeleider, die feitelijk de eindverantwoordelijkheid droeg over de trein. Op de terugweg naar het emplacement in Zwolle gaf de begeleider toestemming om de snelheid op te voeren naar 90 kilometer per uur. Het rode sein werd te laat opgemerkt om nog tijdig te kunnen stoppen. Een voorafgaand snelheidsverlagingsbord en een geel waarschuwingssein werden in het geheel niet waargenomen.

Volgens de inspectie had de begeleider de trein nooit harder mogen laten rijden dan 40 kilometer per uur omdat het voertuig nog op een buiten dienst gesteld spoor reed. Na de passage liet de begeleider bovendien ten onrechte de slijptrein zonder toestemming van de treindienstleider terugrijden tot vóór het eerder gepasseerde rode sein. Hij ontkende daarbij in eerste instantie tegenover de treindienstleider dat hij een rood sein gepasseerd was.

In de afgelopen periode zijn treinen van Speno vaker betrokken geweest bij incidenten, die werden veroorzaakt door gebrekkige communicatie en onvoldoende alertheid en wegbekendheid. De inspectie heeft naar aanleiding van dit voorval onder dwang van stillegging van de werkzaamheden een verbeterplan geëist van betrokken partijen. Speno International en de betrokken onderaannemer BAM Rail hebben inmiddels maatregelen getroffen om dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen.