Inspectie Verkeer en Waterstaat
Werktrein door onoplettendheid op hoge snelheid door rood
Nieuwsbericht | 20-12-2007
Onoplettendheid van de verantwoordelijke begeleider was volgens de
Inspectie Verkeer en Waterstaat de reden dat een werktrein in de nacht
van maandag 11 juni nabij station Zwolle op hoge snelheid een rood
sein kon passeren. Dat staat in het rapport van de inspectie over het
voorval. Bij het incident ontstond schade aan een wissel.
Het ging om een zogeheten slijptrein van het Zwitserse bedrijf Speno,
die was ingehuurd voor onderhoud aan het spoor op een aantal
overwegen. Omdat de Zwitserse bedienaar van de slijptrein niet bevoegd
was om zelfstandig in Nederland te rijden werd hij vergezeld door een
werktreinbegeleider, die feitelijk de eindverantwoordelijkheid droeg
over de trein. Op de terugweg naar het emplacement in Zwolle gaf de
begeleider toestemming om de snelheid op te voeren naar 90 kilometer
per uur. Het rode sein werd te laat opgemerkt om nog tijdig te kunnen
stoppen. Een voorafgaand snelheidsverlagingsbord en een geel
waarschuwingssein werden in het geheel niet waargenomen.
Volgens de inspectie had de begeleider de trein nooit harder mogen
laten rijden dan 40 kilometer per uur omdat het voertuig nog op een
buiten dienst gesteld spoor reed. Na de passage liet de begeleider
bovendien ten onrechte de slijptrein zonder toestemming van de
treindienstleider terugrijden tot vóór het eerder gepasseerde rode
sein. Hij ontkende daarbij in eerste instantie tegenover de
treindienstleider dat hij een rood sein gepasseerd was.
In de afgelopen periode zijn treinen van Speno vaker betrokken geweest
bij incidenten, die werden veroorzaakt door gebrekkige communicatie en
onvoldoende alertheid en wegbekendheid. De inspectie heeft naar
aanleiding van dit voorval onder dwang van stillegging van de
werkzaamheden een verbeterplan geëist van betrokken partijen. Speno
International en de betrokken onderaannemer BAM Rail hebben inmiddels
maatregelen getroffen om dit soort incidenten in de toekomst te
voorkomen.