Ingezonden persbericht
Invloed issues, overheid en maatschappelijke organisaties beperkt
NEDERLANDERS WILLEN ZELF KIEZEN ALS HET OP VOEDING AANKOMT
Amstelveen 20 december 2007 - Nederlanders maken hun eigen keuzes als het aankomt op beslissingen ten aanzien van de aankoop van voedingsmiddelen. Zij laten zich daarbij nauwelijks beïnvloeden door invloeden van buitenaf, zoals adviezen van de overheid en maatschappelijke organisaties. De consument kiest primair op de elementen kwaliteit, versheid en prijs. Dat zijn enkele van de conclusies uit jaarlijks onderzoek van Porter Novelli en BrainJuicer, dat onder 1.000 consumenten in Nederland heeft plaatsgevonden.
Het Nederlandse publiek vindt ook dat het zelf verantwoordelijk is voor de eigen gezondheid (83%) en dat genieten op z'n tijd gewoon moet kunnen (71%). Het verwacht weinig heil van overheidsmaatregelen zoals een accijnsverhoging op ongezonde voeding (59% vindt dit zinloos, 22% twijfelt) of de verhoging van de premie voor de ziektekostenverzekering voor mensen met zwaar overgewicht. Gezond en duurzaam zijn prima, maar mogen nauwelijks iets extra kosten.
Beperkte invloed
Het onderzoek maakt duidelijk dat de directe invloed van maatschappelijke organisaties en de overheid beperkt is. Geen van deze partijen is in staat het publiek in sterke mate te beïnvloeden bij de beslissingen in de supermarkt.
Issues blijken een iets sterkere invloed te hebben op het aankoopgedrag van de consument. Voedselbesmetting van producten met bijvoorbeeld salmonella heeft de meest directe invloed op het publiek. Daarnaast is er een groeiende waardering voor de gezondheidslogo's (zoals 'ik kies bewust') bij het publiek.
Zelf verantwoordelijk
Het Nederlandse publiek vindt in grote meerderheid dat het zelf verantwoordelijk is voor de eigen gezondheid. Het onderzoek laat zien dat de gezondheidslogo's, zoals 'ik kies bewust' winnen aan belang bij het maken van een gezonde en bewuste keuze. Accijnsverhogingen op ongezonde voeding worden door de respondenten niet gezien als zinvol. Ook het hanteren van een hogere zorgverzekeringspremie voor mensen met een zwaar overgewicht wordt als niet gewenst beschouwd. De Nederlander is dus behoorlijk solidair met mensen met overgewicht. Het publiek ziet meer in campagnes voor een gezonde levensstijl. Bovendien is men van mening dat scholen nog maar weinig doen om kinderen een gezonde levensstijl aan te leren. Daar wordt meer hulp van verwacht.