Persbericht
Nederlandse varkenstransporteur deze week tweemaal beboet in Oostenrijk
Vannacht is een Nederlandse varkenstransporteur aangehouden door de Autobahnpolizei in Oostenrijk. Dezelfde transporteur is afgelopen maandag ook al van de weg gehaald. De vrachtauto was in beide gevallen zwaar overbeladen en woog gemiddeld zo'n 17 ton teveel. Door de kou was de watervoorziening bevroren. De Oostenrijkse overheid is ernstig verontwaardigd over de houding van de betrokken Nederlandse transporteurs die slechts geld willen verdienen en daarbij geen enkele rekening houden met het welzijn van de dieren.
Varkens in Nood/Dier & Recht overweegt acties in het buitenland zolang de Nederlandse veetransporteurs de wet aan hun laars lappen en van de Nederlandse overheid feitelijk hun gang mogen gaan.
De Nederlandse vrachtwagen met vier etages varkens aan boord, werd afgelopen nacht om 2.00 uur op de A14 in Oostenrijk door de Autobahnpolitie aangehouden Volgens de politie en een te hulp geroepen veearts was de vrachtauto zwaar overbeladen. De vrachtwagen woog 57 ton in plaats van de toegestane 40 ton en was onderweg van Nederland naar Zuid Italië. Het water aan boord was bevroren waardoor de dieren, in strijd met de wet, niet konden drinken. De chauffeur kreeg een boete van ¤ 8.000. Eerder deze week kreeg hetzelfde bedrijf een boete van ¤ 4.000. Een deel van de varkens werd na de aanhouding uitgeladen en overgeladen op een andere vrachtwagen.
In Oostenrijk is inmiddels grote commotie ontstaan over Nederlandse veetransporteurs die keer op keer de regels overtreden. De Landesrat zegt in Oostenrijkse kranten dat bedrijven die geld verdienen op een manier die gepaard gaat met dierenmishandeling, zeker zullen worden vervolgd. Een in Vorarlberg wonende Nederlander zegt dat Nederland zich in Oostenrijk te schande maakt door de veetransporten en dat de Oostenrijkse politie zich voorgenomen heeft vooral Nederlandse trucks te controleren.
Gisteren nog maakte Varkens in Nood bekend dat de Duitse politie bij Braunschweig ook een Nederlands varkenstransport had aangehouden. Ook deze vrachtwagen was overbeladen had geen water aan boord.
Deze drie gevallen vormen een vervolg op een lange reeks misstanden bij veetransporten.
Achtergrond
Het is bekend dat Nederlandse veetransporteurs op hun reis naar Zuid Italië sluiproutes nemen om controles te omzeilen. In Nederland is de controle bij het inladen van de dieren, onder druk van de sector, afgeschaft. Malafide transporteurs kunnen hierdoor in feite ongestoord hun gang gaan. Minister Verburg weigert tot op heden iedere maatregel die de export van dieren kan belemmeren. De Nederlandse overheid speelt hierdoor een actieve rol in de beroerde reputatie die Nederlandse veetransporteurs in het buitenland hebben.
Er zijn sterke aanwijzingen dat meldingen van overtredingen door de politie in het buitenland, met name meldingen vanuit Italië, bij het Ministerie van Landbouw in een lade verdwijnen en niet vervolgd worden. Veelvuldig in het buitenland bekeurde transporteurs wordt niets in de weg gelegd en de Nederlandse overheid accepteert dat er geld wordt verdiend over de ruggen van de dieren. Henk Jan Ormel, CDA Kamerlid en dierenarts, is er tijdens het Kabinet Balkenende III in geslaagd om maatregelen (die dierenwelzijn bevorderen) slecht zijn voor de Nederlandse concurrentiepositie, wettelijk zo veel mogelijk tegen te gaan.
Stuitend is dat het bij de transporten naar Zuid Italië veelal om slachtdieren gaat. Ze worden urenlang vervoerd, alleen om aan het einde van de rit geslacht te worden. Dat is economisch een fractie voordeliger dan ze in Nederland te slachten en het vlees te exporteren. Omdat het gaat om (goedkope) slachtdieren wordt er nog minder aandacht besteed aan dierenwelzijn.
Het ontbreken van water aan boord voor de dieren lijkt haast standaard. En het komt met grote regelmaat voor dat dieren aan boord overlijden. Verder accepteert de overheid (VWA) bij het verstrekken van exportvergunningen te vaak een reisduur van minder dan 24 uur voor reizen met een vrachtwagen van Nederland naar Zuid Italië, die begrijpelijkerwijs meerdere dagen kunnen duren. Onvoldoende mankracht bij de VWA zorgt er voor dat controle van de ingediende reisplannen in veel gevallen achterwege blijft.
Er is nog geen beeldmateriaal beschikbaar. Dit komt naar verwachting vandaag nog binnen. Varkens in Nood gaat aangifte doen bij de AID. Varkens in Nood pleit er wederom voor de controle in Nederland aanzienlijk te verbeteren.
Varkens in Nood overweegt vanwege de laksheid van de Nederlandse overheid in landen als Duitsland en Oostenrijk met lokale collega-organisaties actie te gaan voeren tegen de export van Nederlands vee. Als Nederland in haar exportbelangen gestoord zal worden dan is er een kans dat dierenwelzijn bij dit Kabinet toch nog een rol gaat spelen.
Stichting Varkens in Nood
Tel: 020 - 61 777 57
Fax: 020 - 417 78 50