Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4

2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n)
20 december 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGP-2007/9170 - Onderwerp
Onderhoud spoor in Zeeland

Geachte voorzitter,

In reactie op het verzoek van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat (kenmerk
07-VW-B-116) ontvangt u bij deze mijn reactie op het artikel in de Provinciale Zeeuwse Courant van 19 december 2007 getiteld "Spoor moet dicht in 2008". Daarbij zal ik ingaan op mijn bemoeienis met dit onderwerp. Tevens beantwoord ik in deze brief de vragen die de leden Koppejan en Mastwijk hebben gesteld over het feit dat in 2008 de treinen in Zeeland een maand lang niet zullen rijden.

In het artikel in de PZC van 19 december 2007 wordt verslag gedaan van de stand van zaken in het overleg tussen het provinciebestuur en ProRail over de planning van de noodzakelijke werkzaamheden aan het spoor in Zeeland in 2008. ProRail heeft naar aanleiding van kamervragen op mijn verzoek het initiatief genomen voor aanvullend overleg begin januari met het provinciebestuur, naar aanleiding van de commotie die was ontstaan na de bekendmaking door ProRail dat de werkzaamheden in èèn lange buitendienststelling in de periode 22 maart tot 22 april 2008 gaan plaatsvinden. Op de uitkomsten van dit overleg kan ik nu nog niet vooruit lopen.

ProRail heeft in de periode voor de bekendmaking uitvoerig overleg gevoerd met de betrokken goederenvervoerders en NS over de beste manier om de werkzaamheden in te plannen. Vijf varianten zijn aan de vervoerders voorgelegd. Naast de buitendienststelling van een maand waren dat een variant met 3 maal 250 uur buitendienststelling, een variant met 4 maal 200 uur buitendienststelling, een variant met 3 maal 340 uur buitendienststelling, en een variant met 161 maal 9 uur buitendienststelling. Uiteindelijk is Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon 070 - 351 6171 Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax 070 - 351 7895 Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Internet www.minvenw.nl

Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS

VENW/DGP-2007/9170

daarbij door alle vervoerders ingestemd met de keuze voor èèn langdurige buitendienststelling. Ook de provincie Zeeland is voorstander van dit alternatief. De inschatting van de betrokken vervoerders, in overleg met ProRail, is dat de reiziger meer gebaat is met een eenmalige buitendienststelling vroeg in het jaar waarbij goed vervangend vervoer wordt geboden, dan met veelvuldige langdurige uitval van de treindienst gedurende het gehele jaar.

Het artikel in de PZC geeft aan dat in het overleg tussen ProRail en het provinciebestuur duidelijk is geworden dat de gekozen variant voor de reiziger uiteindelijk het minste hinder oplevert. Begin januari 2008 zal nog bestuurlijk overleg tussen de provincie Zeeland en ProRail plaatsvinden. Ik stel voorop dat het hier niet gaat om onderhoud, maar om vernieuwingswerk. Er worden geluids- en veiligheidsvoorzieningen aangebracht voor het toenemende vervoer, met name vanwege de opening van de Westerschelde containerterminal. Als uitkomst van planstudies en vanwege het economisch belang voor Nederland en de regio is besloten dit voor 1 januari 2009 te realiseren. Dit is vastgelegd in een uitspraak van de Raad van State. Er wordt zo min mogelijk gewerkt met geluidsschermen, vanwege de leefbaarheid in de gemeenten langs de lijn, en er wordt stil spoor gelegd. De noodzaak om de werken uit te voeren voor 1 januari 2009 is dus onomstotelijk vastgelegd door de hoogste rechter en wordt door niemand betwist. Deze werkzaamheden vergen een grootschalige buitendienststelling van het spoor en dat levert altijd hinder op voor de reizigers. Het is zoals hiervoor aangegeven de keuze geweest van NS en alle andere betrokken vervoerders om in overleg met ProRail èèn langere buitendienststelling vroeg in het jaar te plannen in plaats van vele kleinere. Voordeel hiervan is dat NS ruim de tijd heeft om voor de maand dat er geen treinen rijden te zorgen voor goed vervangend (bus)vervoer.

Hieronder beantwoord ik de vragen die de leden Koppejan en Mastwijk hebben gesteld over het feit dat in 2008 de treinen in Zeeland een maand lang niet zullen rijden. In mijn brief van 6 december 2007 heb ik de Kamer verzocht mij uitstel te verlenen voor de beantwoording van deze vragen omdat ik het van belang acht de uitkomsten van het overleg tussen ProRail en de provincie Zeeland te kunnen betrekken bij mijn antwoorden. Naar aanleiding van uw verzoek beantwoord ik de vragen bij deze alsnog, met een voorbehoud voor nieuwe inzichten die mogelijk uit het bestuurlijk overleg in januari kunnen voortvloeien.


1 Bent u bekend met het feit dat in Zeeland in 2008 een maand lang geen treinen rijden omdat er door ProRail werkzaamheden zijn gepland aan het spoor?1


1 Ja, ProRail heeft mij laten weten dat zij van 22 maart tot 22 april 2008 in Zeeland op meerdere locaties werkt aan het aanbrengen van geluidsbeperkende maatregelen en gelijktijdige vernieuwing van het spoor. Na overleg met alle betrokken vervoerders heeft ProRail besloten de werkzaamheden te clusteren in één grote buitendienststelling van een maand vroeg in het jaar in plaats van vele langere buitendienststellingen gedurende het gehele jaar 2008. De reden hiervan is de grote


1 PZC, 23 oktober 2007

---

VENW/DGP-2007/9170

onderhoudsnoodzaak die spreiding van de werkzaamheden over meerdere perioden met minder klanthinder niet mogelijk maakte. Als alles gaat volgens planning is er in de periode van 22 maart tot 22 april 2008 geen reizigersverkeer mogelijk tussen Bergen op Zoom en Vlissingen. Voor goederenverkeer zijn er 's nachts op weekdagen wel beperkte mogelijkheden voor verkeer van en naar de Sloehaven.


2 Bent u bekend met het feit dat in de week van 22 oktober 2007 de treinen ook al een week niet rijden vanwege werkzaamheden van ProRail aan het spoor en dat dit ondanks de inzet van busvervoer, veel vertraging (oplopend tot meer dan 3 uur per dag) en overlast geeft voor de Zeeuwse treinreiziger (zakelijke gebruikers en studenten)?


2 Ja, ProRail heeft mij gemeld dat in de herfstvakantie van 20 tot 29 oktober geen treinverkeer mogelijk is geweest tussen Roosendaal en Bergen op Zoom en tussen Goes en Middelburg. In de beide weekenden binnen deze periode is ook gewerkt ter hoogte van Kapelle. De werkzaamheden betroffen spoorvernieuwing waarbij rekening gehouden moest worden met de mogelijke aanwezigheid van explosieven. Bij het bepalen van de uitvoeringsperiode van de werkzaamheden is bewust gekozen voor de herfstvakantie omdat het aantal reizigers dan lager is dan in andere weken. Het noodgedwongen niet kunnen rijden van treinen levert voor reizigers altijd hinder en langere reistijden op. NS tracht met een alternatief vervoersaanbod per bus zo goed mogelijk in te spelen op de behoefte van haar klanten, tegen een aanvaardbare prijs.


3 Deelt u de mening dat vertragingen en overlast van deze omvang, gedurende een maand, een te zware belasting vormen voor werk, studie en sociaal leven van de Zeeuwse burgers die afhankelijk zijn van de trein?


3 Ik, en met mij alle partijen in de spoorsector realiseren zich dat grootschalige werkzaamheden aan het spoor hinder voor reizigers en klanten van goederenvervoerders met zich meebrengen. Maar werkzaamheden aan het spoor zijn onvermijdelijk om de veiligheid en de kwaliteit van spoorvervoer te kunnen blijven garanderen. In Zeeland is er sprake van een geluidsprobleem als gevolg van groeiend treinverkeer vanuit de Sloehaven. De voormalige staatssecretaris van VROM heeft bepaald dat het geluidsprobleem per 1 januari 2009 moet zijn teruggedrongen. De hiervoor afgesproken maatregelen worden in deze grote buitendienststelling gerealiseerd. De keuze waarvoor ProRail en de vervoerders zich gesteld zagen was of één lange periode van hinder of vele korte periodes van hinder voor de reiziger. ProRail heeft uiteindelijk na overleg met de vervoerders gekozen voor één lange periode in plaats van meerdere kortere periodes. Zoals in mijn inleiding aangegeven zijn in totaal vijf varianten voor de buitendienststelling bekeken.

Ik deel uw mening dat tijdens zo'n lange buitendienststelling alles gedaan moet worden om de hinder voor de reizigers zo beperkt mogelijk te houden. Hiervoor is de NS verantwoordelijk. Zij moet zorgen voor voldoende goed vervangend vervoer. NS
---

VENW/DGP-2007/9170

gaat mede naar aanleiding van de ervaringen bij de buitendienststelling in oktober evalueren hoe het vervangend vervoer volgend jaar verbeterd kan worden.


4 Vindt u het zowel vanuit het perspectief van klantvriendelijke dienstverlening als ook vanuit economisch en sociaal perspectief, verantwoord dat de Zeeuwse treinreiziger in
2008 een maand lang met vertragingen en overlast wordt geconfronteerd op de Zeeuwse spoorlijnen?


4 Zie mijn antwoord op vraag 3.

Ten aanzien van de economische belangen geldt dat onderhoud- en vernieuwingswerk noodzakelijk zijn om de groei van het treinverkeer mogelijk te maken. De komst van de Westerschelde containerterminal is belangrijk voor de economie van Zeeland. Bij de uitvoering van de werkzaamheden wordt rekening gehouden met economische belangen van de bedrijven in de Sloehaven, door 's nachts goederenvervoer mogelijk te maken.


5 Hoe verhoudt deze overlast en uitval van treinen zich tot het streven van het kabinet om 5% reizigersgroei op het spoor te realiseren?


5 In mijn brief van 9 oktober 2007 (kenmerk VENW/DGP-2007/8355) met antwoorden op vragen van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat over het proces van capaciteitsverdeling heb ik aangegeven dat het kabinet de ambitie heeft om de huidige groei van het OV per spoor (circa 5% in 2005 en 2006) deze kabinetsperiode vast te houden. Daarvoor heb ik een Actieplan opgesteld, in samenwerking met de spoorsector, decentrale overheden, consumentenorganisaties, het bedrijfsleven en de kennisinstituten, dat op 19 november aan uw kamer verzonden is. Het Actieplan bevat korte termijn-maatregelen om het OV per spoor aantrekkelijk te maken voor steeds meer mensen, en ook maatregelen om de groei te faciliteren. Groot onderhoud en vernieuwing van het spoor is noodzakelijk, en af en toe zal daarvoor het spoor buiten dienst moeten worden gesteld. Om verdere groei van het OV per spoor te bereiken zal de betrouwbaarheid van de treindienst hoog moeten zijn.


6 Bent u bereid om met ProRail in gesprek te gaan over een dusdanige aanpassing van de planning van werkzaamheden dat de overlast voor de Zeeuwse treinreiziger in
2008 tot een minimum beperkt blijft?


6 Door ProRail, NS en goederenvervoerders is intensief overleg gevoerd over wijze waarop de noodzakelijke werkzaamheden het beste kunnen worden uitgevoerd. Uiteindelijk heeft ProRail besloten tot uitvoering in één aaneengesloten periode in
2008. ProRail en de provincie Zeeland hebben op mijn verzoek begin januari aanvullend bestuurlijk overleg over genoemde problematiek.

Ik acht het onwaarschijnlijk dat hernieuwd overleg tot een betere oplossing zal leiden voor werkzaamheden waarvan nut en noodzaak niet ter discussie staat. De overlast
---

VENW/DGP-2007/9170

voor de reizigers zal tot een minimum beperkt moeten blijven door de inzet van voldoende goed vervangend vervoer.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Camiel Eurlings


---