Nieuwe torenspits voor Antwerpen-Centraal
20/12/2007
Vandaag krijgt de stationskoepel van Antwerpen-Centraal een nieuwe
torenspits. Een uitzonderlijk lange kraan zal de piek van het
Astridplein over het dak 75 meter omhoog tillen. Ondertussen is de
nieuwe marmeren vloer in de stationshal klaar en dus kunnen vanaf
morgenvoormiddag alle toegangen tot de stationshal terug definitief
open. Het ultieme renovatieproject voor het stationsgebouw
Antwerpen-Centraal dat vanaf midden mei startte, zal midden 2009
volledig klaar zijn. De NMBS-Holding duidde haar studiebureau
Eurostation aan als bouwheer voor het project dat ruim 6 miljoen euro
zal kosten.
Renovatie van de koepel en zijn torenspits
Tijdens de eerste renovatiefase komt de stationskoepel aan de beurt.
Omdat de buitenzijde moeilijk bereikbaar is om lekken in het leien dak
te herstellen, wordt een dakbedekking in roodkoper gelegd. Tijdens een
inspectie bleek dat de torenspits ernstig aangetast is door corrosie
en aan vervanging toe.
De aannemers Van Laere / Verstraete&Vanhecke hebben een nieuwe
monumentale kopie gemaakt. Nu moet de piek op de 75 meter hoge
stationskoepel worden getild. Er bleek geen hoogtewerker in België
beschikbaar die hoog genoeg is en ver genoeg over de koepel kan reiken
om deze klus te klaren. Daarom laat de aannemer een speciale kraan
aanrukken op het Astridplein die de piek niet alleen 100 meter hoog
kan tillen maar bovendien met een kraanbalk 40 meter over het
stationsdak kan zwenken.
De 7, 5 meter hoge torenspits krijgt een fraaie mantel van vergulde
blaadjes. Dit is de monumentale bekroning van het hoogste gedeelte van
de stationskoepel dat als een lantaarn op de Middenstatie staat.
Ondertussen krijgt de binnenzijde van de stationskoepel eveneens een
grondige opfrisbeurt. De muren worden gereinigd door het aanbrengen
van een pasta die de vervuiling opslorpt. Na twee dagen kan de
vuilafzetting worden afgeveld zonder de stenen te beschadigen. Tegen
de zomer 2008 kan het stalen werkplatform dat sinds 1999 de lichtinval
in de stationshal belemmert, worden weggenomen.
De nieuwe marmeren vloer in de stationshal
Beneden in de hal is de nieuwe marmeren vloer teruggelegd volgens het
oorspronkelijke kleurenpatroon. Het mooie vloermotief geeft mee glans
aan het waardevolle historische patrimonium van de Antwerpse
spoorwegkathedraal.
De stationsingangen aan het Astridplein en De Keyserlei kunnen na deze
werkzaamheden vanaf vandaag terug open.
De renovatie van de buitengevels
Begin november werd gestart met de renovatie van de buitengevels.
Gedurende 9 maanden worden de nodige herstellingen op een stelling
uitgevoerd aan de gevel Astridplein. In 2005 werden de buitengevels
van het gebouw gecontroleerd en het onderhoudswerk in kaart gebracht.
Er zal onder meer gebruik worden gemaakt van de consolidatietechniek
waarbij scheuren in de natuurstenen worden gehecht met een roestvrij
stalen staaf die verankerd wordt met epoxyhars.
Na de renovatie van de gevel aan het Astridplein, komen de gevels van
De Keyserlei en de Zoo aan de beurt.
Het station werd in 1975 beschermd als monument. Vanaf toen levert de
spoorwegmaatschappij continue inspanningen om het monument te
restaureren. De restauratie van de spoorhal boven de perrons startte
in 1992 en was klaar bij de start van de bouw van de
noord-zuidverbinding in 1998.
De Antwerpse Spoorwegkathedraal werd in 1899 gebouwd met poreuze
natuursteen wat de gevels onderhoudsintensief maakt. In 1993 gebeurde
een grondige restauratie- en opfrisbeurt die 185 miljoen Belgische
frank kostte. Daarbij werd de vuilafzetting van 85 jaar in de grote
hal en op de buitengevels De Keyserlei en Astridplein weggepoetst met
een speciale gevelgumming.
NMBS