D66
Hef accijns op kerosine
20 december 2007
Op donderdag 20 december verscheen er in Trouw een opinieartikel van
PvdA, SP, Groenlinks, ChristenUnie, PvDD-kamerleden en D66-kamerlid
Boris van der Ham over de noodzaak voor een kerosineheffing. Hun
stelling: Vliegen is leuk, maar voor de vervuiling moeten we wel
willen betalen.
Lees hieronder het hele artikel.
Accijns op kerosine helpt klimaat.
De aandacht voor klimaatverandering is flink toegenomen. En terecht,
het is een probleem waar bijna iedereen mee te maken krijgt. Opvallend
is dat de luchtvaart, als grote uitstoter van broeikasgas, bij het
nemen van maatregelen nog altijd buiten beeld blijft. Deze sector is
verantwoordelijk voor maar liefst 10 procent van de totale Nederlandse
klimaatimpact. En zonder ingrepen zal dat aandeel gaan verdubbelen.
Met collega kamerleden uit België, Duitsland, Engeland en Frankrijk
stellen we daarom de introductie voor van accijns op de kerosine die
wordt verbruikt door het vliegverkeer tussen en in onze landen.
Daarvoor hebben we drie redenen: De uitstoot van broeikasgassen door
de luchtvaart groeit zó hard, dat ze onze besparingen op de grond
teniet doet. Ten tweede gaat het om een belasting die bus- en
autoreizigers ook moeten betalen. Het niet belasten van het
vliegverkeer is eigenlijk een onterechte subsidie voor een vervuilende
vorm van vervoer. En ten derde zijn er voldoende alternatieven in
Noordwest Europa om niet het vliegtuig te hoeven pakken.
We beseffen dat belastingen betalen nooit leuk is, maar zien liever
een belasting op een vervuilende activiteit als het verstoken van
kerosine, dan op arbeid. Zo snijdt het mes aan twee kanten.
Vliegbelasting is bovendien een belasting voor de hogere
inkomensgroepen. Onderzoek door de Hogeschool voor Toerisme in
opdracht van Milieudefensie toont aan dat vooral welgestelden van
middelbare leeftijd veel vliegen. De helft van de Nederlanders vliegt
overigens nooit of minder dan eens per drie jaar.
Wij nemen het klimaatprobleem serieus. Niets doen aan de groei van de
luchtvaart is voor ons geen optie. Want de positieve ontwikkelingen
die wij zien, zoals vrijwillige CO2-compensatie en de Europese
emissiehandel, hebben voorlopig nauwelijks invloed op de groei van de
uitstoot van broeikasgas. We vragen het kabinet daarom in actie te
komen. Een meerderheid in de Tweede Kamer steunt maatregelen tegen de
snel groeiende uitstoot door de luchtvaart, zoals accijns op kerosine.
Nederland heeft al accijns op het binnenlandse verkeer en een
ticketbelasting. Omdat een ticketbelasting in de hele EU niet is te
verwachten, is het tijd om samen met onze buren een volgende stap te
zetten. Wij roepen minister Bos en staatssecretaris De Jager op om met
de steun van de Kamer de regeringen uit de ons omringende landen
daarvan te overtuigen.
Paul Tang, PvdA
Emile Roemer, SP
Wijnand Duyvendak, Groenlinks
Boris van der Ham, D66
Esther Ouwehand, Partij voor de Dieren
Ernst Cramer en Esmée Wiegman-Van Meppelen Scheppink, CU