Volvo vertrouwt op menselijke neus
(12/20/2007)
Zelfs vandaag de dag is er geen technisch oplossing dat de neus van de
mens kan vervangen of, meer specifiek gezegd, kan vaststellen of iets
goed of slecht ruikt. Daarom richtte Volvo Car Corporation enkele
jaren geleden een zogenoemd geurtestpanel op.
Volvo's âneuzenteam' bestaat uit acht speciaal geselecteerde mensen
met âstandaardneuzen', die de designers helpen bij hun keuze voor
materialen en productiemethoden, vooral voor het interieur van de
auto. Een nieuwe Volvo moet ruiken als een Volvo! Wat goed of slecht
ruikt, is een subjectief oordeel. âVerschillende mensen nemen geuren
verschillend waar', zegt Patrik Libander, test-ingenieur bij Volvo Car
Corporation en verantwoordelijk voor het geurtestpanel. âDat is zo
vanwege de verschillen tussen generaties en culturen. Maar ook vanwege
de associaties van diverse mensen die oordelen op basis van hun eigen
ervaring. Dat is juist één van de aspecten die dit werk zo
interessant maken. '
Verdampen
Het interieur van een moderne auto bevat veel verschillende
materialen, zoals kunststoffen. Deze bestaan op hun beurt weer uit
chemische stoffen. Terwijl de meeste hiervan gevangen blijven in het
materiaal, kunnen kleine hoeveelheden verdampen en de geur afgeven die
zo typisch is voor een nieuwe auto. Volvo Cars controleert deze
stoffen en de geur die ze in het interieur kunnen veroorzaken. Hoe het
interieur zou moeten ruiken is de taak van het geurtestpanel. Het
panel bestaat uit acht mensen die een zorgvuldige selectieprocedure
ondergingen om te bepalen dat ze allemaal een normaal reukvermogen
hebben dat niet merkbaar van verschilt van dat van de anderen. Er
nemen altijd vier mensen deel aan een geurtestsessie.
Elke geur een cijfer
âMensen die een geur lekker vinden ruiken waarvan anderen in het panel
vinden dat die onplezierig is, worden buitengesloten', legt Patrik
Libander uit. âNet als mensen die geen geuren kunnen waarnemen of
overgevoelig zijn voor geuren. Elk panellid moet niet-roker zijn omdat
roken het reukvermogen kan beïnvloeden.' Het panel beoordeelt de geur
van de interieuronderdelen met een cijfer variërend van 1 tot 6,
waarbij 1 voor âniet waarneembaar' en 6 voor âondraaglijk' staat. Om
goedkeuring te krijgen mag de score van het onderdeel niet hoger zijn
dan 3, wat âlicht waarneembaar, maar niet onaangenaam' betekent.
Zonnesimulator
Interieurdesigners maken ook gebruik van een zonnesimulator. Daarmee
kan een auto met nieuw interieurmateriaal worden getest door hem een
aantal uren in de simulator te plaatsen totdat in de auto een
temperatuur is bereikt van 65 graden Celsius. Er wordt speciale
analyseapparatuur gebruikt om het totaal aan vluchtige organische
stoffen (TVOC's, Total Volatile Organic Compounds) te bepalen. Ten
slotte zitten leden van het geurtestpanel in de auto om de geuren te
evalueren, waarbij ze de geur een cijfer toekennen. âWe leggen onszelf
en onze leveranciers strenge eisen op', concludeert Patrik Libander.
âRijden in een Volvo moet ook voor de neus een plezierige ervaring
zijn.'
AutoRai