AIV-advies 'Een Ombudsman voor Ontwikkelingssamenwerking'
Dit persbericht wordt verspreid door het ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) op verzoek van de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV). Het ministerie is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit bericht.
ONTWIKKELINGSSAMENWERKING GEBAAT BIJ OMBUDSMAN
AIV bepleit experiment met extern onafhankelijk klachtenmechanisme
Den Haag, donderdag 20 december 2007
Een Ombudsman voor Ontwikkelingssamenwerking. Daarvoor pleit de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een briefadvies aan minister Koenders.
Ontwikkelingssamenwerking is gebaat bij een extern onafhankelijk klachtenmechanisme, aldus het briefadvies 'Een Ombudsman voor Ontwikkelingssamenwerking'. Zo'n regeling draagt bij aan de transparantie én de kwaliteit van de hulp. Nederland kan hier in zijn eigen ontwikkelingsbeleid al mee beginnen. De AIV stelt verder voor dat Nederland binnen de OESO - de organisatie van rijke landen - een experiment start voor een 'Multilaterale Ombudsman'.
De kwaliteit van de intergouvernementele ontwikkelingssamenwerking wordt beïnvloed door een groot aantal afspraken, overeenkomsten en procedures. Daarbij kunnen er tussen partijen problemen ontstaan. Een Ombudsmanregeling kan helpen deze op te lossen en zorgt voor meer wederzijdse verantwoording in de samenwerking, aldus de AIV. Ook biedt een Ombudsman een houvast voor hulpontvangers en andere belanghebbenden, die door niet-behoorlijk handelen van partijen ernstig getroffen (dreigen te) worden.
De AIV interpreteert intergouvernementele samenwerking overigens breder dan enkel de relatie tussen staten. Ontwikkelingshulp gaat immers ook via andere dan bilaterale kanalen: multilateraal, bedrijfsleven, NGO's.
Naast het vroegtijdig signaleren van problemen zijn er meer voordelen van een extern onafhankelijk klachtenmechanisme. Zeker als het geldt voor alle stadia van een ontwikkelingsproces en voor alle relaties die daarbij betrokken zijn. Extern onderzoek van een klacht is vaak objectiever dan interne klachtbehandeling. Ook draagt het bij aan het lerend vermogen. Zo komen normen tot stand waaraan ontwikkelingspartners moeten voldoen.
De raad analyseerde voor zijn advies onder meer de samenwerking in het kader van 'de Verklaring van Parijs' over effectiviteit van de hulp binnen de OESO. In dit breedste en meest verstrekkende samenwerkingsverband voor internationale ontwikkelingssamenwerking blijkt een extern onafhankelijk klachtenmechanisme te ontbreken.
De AIV pleit ervoor dat Nederland binnen iedere entiteit waarmee in het kader van het ontwikkelingsbeleid wordt samengewerkt een klachten/bezwaarprocedure bestaat voor tweede en derde partijen en dat deze ook werkt. Verder adviseert de raad dat Nederland binnen de OESO het initiatief neemt voor een pilot met een 'Multilaterale Ombudsman'. Voorwaarden die de AIV daarbij onder meer noemt: de regeling moet operationeel zijn in het betrokken ontwikkelingsland, moet eenvoudig en praktisch werkbaar en laagdrempelig zijn en toegang tot een geschillenprocedure bevatten.
De AIV is een onafhankelijke bij wet ingestelde adviesraad, die tot taak heeft de regering en de Staten-Generaal over buitenlands beleid te adviseren. Voorzitter van de AIV is mr. Frits Korthals Altes, minister van Staat. Het briefadvies 'Een Ombudsman voor Ontwikkelingssamenwerking' is voorbereid door een gecombineerde AIV-commissie, onder voorzitterschap van prof. Arie de Ruijter.
Noot voor redacties (