Gemeente Zoetermeer

Aantal ergernissen in openbare ruimte neemt af

Evaluatie kleine ergernissen
Het aantal kleine ergernissen in Zoetermeer neemt af. Deze conclusie blijkt uit een evaluatie van het college van burgemeester en wethouders. Acties in de openbare ruimte leidden tot een grote afname van de kleine ergernissen. Het college verwacht dat het aantal verder afneemt bij de uitvoering van acties in 2008. Inwoners kunnen hun kleine ergernissen blijven melden bij de gemeente. Dit kan op drie manieren; via de website www.zoetermeer.nl, gemeentelijke dienstverlening, meldingen en klachten, via telefoonnummer 079-3469000 of tijdens werkdagen tijdens kantooruren via het gratis nummer 0800-3469000.

In het evaluatierapport staat een overzicht van de ergernissen top tien en van de uitgevoerde acties en de resultaten. De meest voorkomende klachten zijn achtereenvolgens hondenpoep, beplanting, zwerfvuil en voetpaden. Er is ook een vergelijking gemaakt met ergernissen in andere 100.000+ gemeenten. Opvallend is dat Zoetermeer als een van de weinige grote gemeenten één meldingen- en klachtensysteem heeft dat alle beleidsterreinen bestrijkt.

Wethouder dienstverlening Patrick van Domburg: `In de contacten met burgers merkten de gemeenteraad en college van burgemeester en wethouders dat Zoetermeerders over het algemeen heel tevreden zijn over hun stad maar ook vaak kleine klachten hebben. De waardering voor de openbare ruimte ligt volgens de omnibus enquete op een voldoende. Door een goed meldingensysteem en het adequaat oppakken van de meldingen proberen we een nog mooier rapportcijfer te krijgen'.

Bij de vorming van het college is in het collegeprogramma 2006-2010 een groot aantal acties opgenomen om die kleine ergernissen weg te werken. In maart 2006 en in september 2007 zijn burgers en ondernemers opgeroepen om hun kleine ergernissen door te geven. De oproep in maart 2006, voor de vorming van het collegeprogramma, leverde ruim 1500 meldingen op. Op de herhalingsoproep in september dit jaar kwamen ruim 200 reacties binnen. Vrijwel alle ergernissen zijn als reguliere melding afgehandeld. Alle ergernissen zijn geregistreerd in Melddesk, het meldingen- en klachtensysteem van de gemeente.

Top 10 meest voorkomende kleine ergernissen

2007

2007

2006

2006

Aantal:

Percentage:

Aantal:

Percentage:

Volgnr.:

Ergernis:


1.

Hondenpoep

21

10,0%

157

10,3% (1)


2.

Beplanting

17

8,2 %

64


4,2 % (6)

3.

Zwerfvuil

16

7,7 %

105

6,9 % (2)

4.

Voetpaden

16

7,7 %

74

4,9 % (4)


5.

Onveiligheid

11

5,3 %


-


-


6.

Parkeeroverlast

9

4,4 %

94

6,2 % (3)


7.

Buurtbewoners

9

4,4 %


-


-


8.

Obstakels

8

3,9 %


-


-


9.

Hangjongeren

8

3,9 %

29


1,9 % (8)


10.

Bomen

8

3,9 %

32


2,1 % (7)

Rijgedrag

73

4,8 % (5)

Prullenbakken

17


1,1 % (10)

Loslopende honden

20


1,3 % (9)

Totaal geregistreerd


207


100%


1522


100%