Aantal ergernissen in openbare ruimte neemt af
Evaluatie kleine ergernissen
Het aantal kleine ergernissen in Zoetermeer neemt af. Deze conclusie
blijkt uit een evaluatie van het college van burgemeester en
wethouders. Acties in de openbare ruimte leidden tot een grote afname
van de kleine ergernissen. Het college verwacht dat het aantal verder
afneemt bij de uitvoering van acties in 2008. Inwoners kunnen hun
kleine ergernissen blijven melden bij de gemeente. Dit kan op drie
manieren; via de website www.zoetermeer.nl, gemeentelijke
dienstverlening, meldingen en klachten, via telefoonnummer 079-3469000
of tijdens werkdagen tijdens kantooruren via het gratis nummer
0800-3469000.
In het evaluatierapport staat een overzicht van de ergernissen top
tien en van de uitgevoerde acties en de resultaten. De meest
voorkomende klachten zijn achtereenvolgens hondenpoep, beplanting,
zwerfvuil en voetpaden. Er is ook een vergelijking gemaakt met
ergernissen in andere 100.000+ gemeenten. Opvallend is dat Zoetermeer
als een van de weinige grote gemeenten één meldingen- en
klachtensysteem heeft dat alle beleidsterreinen bestrijkt.
Wethouder dienstverlening Patrick van Domburg: `In de contacten met
burgers merkten de gemeenteraad en college van burgemeester en
wethouders dat Zoetermeerders over het algemeen heel tevreden zijn
over hun stad maar ook vaak kleine klachten hebben. De waardering voor
de openbare ruimte ligt volgens de omnibus enquete op een voldoende.
Door een goed meldingensysteem en het adequaat oppakken van de
meldingen proberen we een nog mooier rapportcijfer te krijgen'.
Bij de vorming van het college is in het collegeprogramma 2006-2010
een groot aantal acties opgenomen om die kleine ergernissen weg te
werken. In maart 2006 en in september 2007 zijn burgers en ondernemers
opgeroepen om hun kleine ergernissen door te geven. De oproep in maart
2006, voor de vorming van het collegeprogramma, leverde ruim 1500
meldingen op. Op de herhalingsoproep in september dit jaar kwamen ruim
200 reacties binnen. Vrijwel alle ergernissen zijn als reguliere
melding afgehandeld. Alle ergernissen zijn geregistreerd in Melddesk,
het meldingen- en klachtensysteem van de gemeente.
Top 10 meest voorkomende kleine ergernissen
2007
2007
2006
2006
Aantal:
Percentage:
Aantal:
Percentage:
Volgnr.:
Ergernis:
1.
Hondenpoep
21
10,0%
157
10,3% (1)
2.
Beplanting
17
8,2 %
64
4,2 % (6)
3.
Zwerfvuil
16
7,7 %
105
6,9 % (2)
4.
Voetpaden
16
7,7 %
74
4,9 % (4)
5.
Onveiligheid
11
5,3 %
-
-
6.
Parkeeroverlast
9
4,4 %
94
6,2 % (3)
7.
Buurtbewoners
9
4,4 %
-
-
8.
Obstakels
8
3,9 %
-
-
9.
Hangjongeren
8
3,9 %
29
1,9 % (8)
10.
Bomen
8
3,9 %
32
2,1 % (7)
Rijgedrag
73
4,8 % (5)
Prullenbakken
17
1,1 % (10)
Loslopende honden
20
1,3 % (9)
Totaal geregistreerd
207
100%
1522
100%
Gemeente Zoetermeer