Gemeente Zoetermeer

Veilig verloop nieuwjaarswisseling

Plan van aanpak Oud en Nieuw
Het college van B&W van Zoetermeer heeft het plan van aanpak Oud en Nieuw voor de jaarwisseling 2007-2008 vastgesteld. Voor een goed verloop van de periode rond oud en nieuw is een integraal plan van aanpak ontwikkeld. De praktijk wijst uit dat de afspraken van vorig jaar een bijdrage hebben geleverd aan een rustige jaarwisseling. Na de jaarwisseling 2006-2007 werd geconcludeerd dat schade aan publieke zaken, vergeleken met het jaar er voor, was gestegen. De totale schade aan gemeentelijke eigendommen bedroeg EUR 111.500,-, bijna EUR 9.500,- meer dan het jaar ervoor. Er worden daarom dit jaar extra maatregelen genomen, vooral voor gemeentelijke eigendommen. Het plan van aanpak Oud en Nieuw is gemaakt op basis van de evaluatie van de jaarwisseling 2006/2007 en de plannen van aanpak van voorgaande jaren.

De voorgestelde maatregelen zijn gericht op het zoveel mogelijk voorkomen van geweldpleging, brandstichting, vernieling en vandalisme. De maatregelen bestaan uit drie categorieën: afspraken tussen de partners over bereikbaarheid en beschikbaarheid, fysieke maatregelen en communicatie. Uitgangspunt daarbij is dat de verantwoordelijkheid voor een feestelijk verloop van deze dagen een gedeelde verantwoordelijkheid is tussen overheid, burgers en maatschappelijke instellingen.

Na een aantal incidenten waarbij hulpverleners slachtoffer waren, vraagt ook de politie via duidelijke communicatie dit jaar extra aandacht voor de veiligheid van hulpverleners. Daarnaast is het uitgangspunt dat materiële schade tot een minimum moet worden beperkt.

Het plan van aanpak is gemaakt door een projectgroep waarin de verschillende operationele diensten, diverse afdelingen van de gemeente (Ruimte, Welzijn, Brandweer en Bestuur), politie en Halt Haaglanden zijn vertegenwoordigd.