Gemeente Winterswijk


Tarieven Onroerende Zaak Belasting 2008 op raadsagenda

14 december 2007

Winterswijk - Op donderdag 20 december wordt de gemeenteraad gevraagd een aantal verordeningen vast te stellen. Een van deze verordeningen betreft de Onroerende Zaak Belasting (OZB). Het college heeft voorgesteld om de tarieven voor 2008 te verlagen. Daarnaast vergadert de raad ook over de reactienota Visie Uitbreiding Beatrixpark en Bedrijvenpark Tuunterveld. De vergadering begint om 19.30 uur. De vergadering is openbaar en vindt plaats in de raadszaal aan het Mevr. Kuipers Rietbergplein 1.

Wat is Onroerende Zaak Belasting?
De Onroerende Zaak Belasting (OZB) is een belasting die de gemeente oplegt aan alle inwoners van de gemeente die eigenaar zijn van een onroerende zaak zoals bijvoorbeeld een woning, bouwkavel of hobbyweide. Voor bedrijfspanden geldt dat ook de gebruiker/huurder OZB moeten betalen. De OZB wordt geheven over de waarde van de betreffende onroerende zaak. Om deze waarde te kunnen bepalen, worden de onroerende goederen (woningen en niet-woningen) getaxeerd. Tot 2005 gebeurde de taxatie eenmaal per 4 jaar. Sinds 2005 is sprake van een versnelling van deze taxaties. Voor de OZB 2008 zal de waarde per 1 januari 2007 de basis zijn voor de aanslag. Vanaf 2008 zal sprake zijn van een jaarlijkse waardering.

Wat doet de gemeente met OZB-opbrengst(en)?
Alle eigenaren en gebruikers van onroerende zaken betalen via de OZB mee aan zaken waar alle inwoners belang bij hebben. Zo worden de inkomsten onder andere gebruikt voor het instandhouden van tal van voorzieningen zoals de bibliotheek, de muziekschool en de schouwburg, maar ook voor zaken als wegenonderhoud, groenvoorziening en onderwijshuisvesting. De OZB is één van de belangrijkste inkomstenbronnen van de gemeente.

Hoe komt de OZB-aanslag tot stand?
OZB wordt geheven over de waarde van onroerend goed. Deze waarde noemen we WOZ-waarde. De OZB-tarieven worden jaarlijks bepaald op basis van de gewenste belastingopbrengst. Dit is het bedrag dat de gemeente wil binnenhalen bijvoorbeeld om gewenste investeringen te kunnen doen. De gewenste belastingopbrengst wordt vervolgens teruggerekend naar tarieven voor woningen en niet-woningen. Hierbij wordt zo goed mogelijk rekening gehouden met de (verwachte) stijging van WOZ-waarden. Als de gemeente de OZB-opbrengst dus gelijk wil houden terwijl WOZ-waarden stijgen, dan zal de gemeente de tarieven zelfs moeten verlagen. Uiteraard is het omgekeerde ook aan de orde. Tot voor kort was de jaarlijks toegestane opbrengst aan OZB landelijk gemaximeerd, maar per 1 januari 2008 is/wordt dit 'OZB-plafond' geschrapt teneinde de individuele gemeenten meer mogelijkheden te geven.

Wat waren de OZB-opbrengsten in 2001 tot en met 2006? In onderstaande tabel de OZB-opbrengsten in euro's in de jaren 2001 tot en met 2006.

Jaar:
2001
2002
2003
2004
2005
2006
OZB-opbrengst:
3.846.634
4.137.236
4.358.993
4.708.000
4.802.256
3.433.384

De sterke daling van de opbrengsten in 2006 t.o.v. 2005 heeft te maken met het wegvallen van het OZB-gebruikersdeel van woningen. Tot die tijd nam de OZB-opbrengst jaarlijks dus toe. Over de periode van 2001 tot en met 2005 zelfs met meer dan 25%.

Hoe zit het met de OZB-opbrengst in 2007?
De nieuwe coalitie wil de belastingbetaler zo lang en zo veel mogelijk blijven ontzien. Om die reden heeft de nieuwe coalitie bij het vaststellen van de begroting voor 2007 bepaald dat de OZB-opbrengst gelijk moet blijven aan die van 2006. In de begroting 2007 werd dan ook een bedrag van 3.304.000 euro opgenomen omdat op dat moment werd verwacht dat de OZB-opbrengst over 2006 op dat bedrag zou uitkomen. Maar o.a. door sterker gestegen WOZ-waarden dan verwacht, werd de uiteindelijke opbrengst over 2006 in totaal 3.433.000 euro in plaats van 3.304.000 euro. Inmiddels is ook de verwachte OZB-opbrengst over 2007 bijgesteld naar 3.674.000 euro in plaats van 3.304.000 euro, want opnieuw zijn WOZ-waarden sterker gestegen dan verwacht.

Waarom de extra opbrengst over 2007 niet teruggegeven? De coalitie had kunnen besluiten om deze onverwachte stijging van de OZB-opbrengst van in totaal 370.000 euro alsnog terug te geven aan de betreffende burgers en bedrijven, maar heeft dat om 2 redenen niet gedaan. In de eerste plaats niet omdat de onverwachte stijging van de OZB-opbrengst nog een gevolg is van achterlopende taxaties en daarom in feite een inhaalslag is. Tweede reden is dat de stijging van de WOZ-waarden in kwestie zelfs sterker was dan het landelijk gemiddelde waarmee werd geprognosticeerd en omdat dit automatisch door het rijk wordt verrekend met de algemene uitkering die Winterswijk ontvangt, zou alsnog teruggeven een dubbel verlies hebben betekend die ongetwijfeld ten koste zou zijn gegaan van bepaalde voorzieningen in Winterswijk.

En hoe zit het met de OZB in 2008?
Bedoeling van de huidige coalitie is om de OZB-opbrengst ook in 2008 opnieuw niet te laten stijgen ten opzichte van 2007, maar uit het voorgaande moge duidelijk zijn geworden hoe lastig het is om dat ook echt goed in de hand te houden. Peildatum voor de OZB in 2008 zijn de WOZ-waarden per 1 januari 2007, maar die zijn op dit moment nog niet bekend. Peildatum voor de OZB in 2007 was 1 januari 2005. De enige mogelijkheid om op dit moment al een rekensom te kunnen maken voor 2008, is dus uit te gaan van de WOZ-waarden per 1 januari 2005 en deze te corrigeren met de landelijk gemiddelde waardestijging van onroerend goed in de periode tussen 1 januari 2005 en 1 januari 2007. Die landelijk gemiddelde stijging bedroeg volgens officiële opgaaf 7,5% voor woningen en 4% voor niet-woningen. Om de OZB-opbrengst in 2008 desondanks gelijk te houden aan die van 2007 stelt het college dan ook voor om de tarieven voor 2008 met dezelfde percentages (7,5% voor woningen en 4% voor niet-woningen) te verlagen. De tarieven voor 2008 komen dan uit zoals aangegeven in onderstaande tabel.

Tarief 2007 (per eenheid) Voorgestelde correctie Gevolgen voor tarief Tarief 2008 (per eenheid) Woningen Eigenaren ¤ 1,85 -7,5 % -¤ 0,14 ¤ 1,71
Niet-woningen Eigenaren ¤ 3,59 -4,0% -¤ 0,14 ¤ 3,45 Niet-woningen Gebruikers ¤ 2,88 -4,0% -¤ 0,12 ¤ 2,76