Gemeente Hilversum

Einde Media Shuttle, nieuwe stadspromotie

19 december 2007
De Media Shuttle is niet meer, lange leve de nieuwe stadspromotie. Begin 2008 hangen gemeente en Nederlandse Spoorwegen vier grote beeldschermen met informatie over Hilversum en de NS op in de hal van het centrale station. Station Hilversum krijgt daarmee een primeur, want het is het eerste station in ons land waar deze vorm van stadspromotie wordt gerealiseerd.

De Media Shuttle ging in 2003 rijden. Het was het resultaat van de samenwerking tussen busonderneming Connexxion en de gemeente Hilversum. De gemeente wilde de slogan 'Hilversum Mediastad' op deze wijze nadrukkelijk onder de aandacht brengen. Connexxion stelde een oude Interliner beschikbaar, die werd omgetoverd tot een rijdende studio. Het interieur werd voorzien van moderne audio-visuele apparatuur. Ook de buitenkant kreeg een flitsend uiterlijk.

Met name in die beginperiode was deze unieke bus een opvallende verschijning in het Gooi. Hij werd gehuurd door de gemeente Hilversum voor ontvangsten, werkbezoeken enz. Op de lijst van huurders prijken prominent ook mediabedrijven en de Kamer van Koophandel. De Media Shuttle zou drie jaar rijden, maar gemeente en Connexxion verlengden zijn bestaan nog met anderhalf jaar. Eind van dit jaar valt het doek. De bus wordt te oud en ook het interieur is eigenlijk al afgeschreven. De promotiebus was een succes, maar dat begint nu te tanen. Het aantal verhuringen loopt terug. Bovendien gebruikt de gemeente het geld liever voor nieuwe vormen van stadspromotie.

Het nieuwe initiatief staat al in de steigers. De betrokkenen zijn enthousiast over de wijze waarop de gemeente zich straks voor de aankomende reizigers op het station gaat profileren. Op twee schermen komen plaatjes van en over media(bedrijven), groen en cultuur, maar ook wat er te doen is. Er wordt nog onderzocht of ook live-beelden van evenementen die op dat moment aan de gang zijn rechtstreeks kunnen worden vertoond. Op een ander scherm worden de beelden en de informatie vertoond die nu al te zien zijn op de schermen, die bij de afdeling Publiekszaken aan het Melkpad hangen. Het vierde beeldscherm wordt gebruikt voor informatie van de Spoorwegen.

De gemeente vindt het belangrijk dat bezoekers bij hun entree van de Mediastad meteen een uitingsvorm van diezelfde media zien.

Stadspromotie is een onderdeel van de portefeuille Toerisme van wethouder Jan Rensen.