Persbericht
Afdeling Communicatie
nummer: 312
datum: 19 december 2007
Verlengde Kersenbaan: tunnelbak de oplossing voor kruising Roethof
B&W kiezen voor de zogenaamde "Spreidingsvariant" (2C') als voorkeursvariant voor de kruising bij Roethof op de verlengde Kersenbaan. Het gaat bij deze variant om een tunnelbak met afrit vanaf A28 naar de rotonde en eenrichtingverkeer in Vermeerstraat, Gasthuislaan en Arnhemseweg-zuid (stad uit). Twee alternatieven worden eveneens vrijgegeven voor inspraak: een tunnelbak zonder op- en afritten naar de rotonde (2A) en een variant met twee op- en afritten (2B).
Op 4 september 2007 heeft het college vastgesteld dat op het traject voor de verlengde Kersenbaan ter hoogte van Roethof twee gelijkvloerse en twee ongelijkvloerse varianten haalbaar zijn. Daarmee is de participatie 24 september hervat. Het college heeft aan de participatiegroep het volgende gevraagd:
. Hervat het participatietraject met de vier haalbare varianten.
. Informeer het college van B&W over de voortgang van het proces.
. Draag zorg voor een zorgvuldig participatieproces met belanghebbenden
. Geef advies over de variant(en)
Participatiegroep: geen voorkeur, wel aanbevelingen
De participatiegroep is niet gekomen tot het vaststellen van een voorkeursvariant. Wel werden verschillende varianten als positief beoordeeld, maar het beeld varieerde sterk (mede afhankelijk van waar participanten wonen). Wel is er consensus in de participatiegroep over de volgende vijf aanbevelingen:
1. De Kersenbaan passeert de rotonde onderlangs in een tunnelbak
De tunnelbak moet worden verlengd om tot een zo duurzaam mogelijke oplossing te komen.
Niet bestemmingsverkeer tussen A28 en centrum moet geheel via Kersenbaan en Leusderweg naar het Julianaplein.
2. Autoluw maken van de Smaragdweg, Vermeerstraat, Bosweg, Karmanhof, Arnhemseweg
Ten aanzien van het proces is een 5e advies geformuleerd:
3. Laat de participatiegroep betrokken blijven bij de verdere uitwerking van een oplossing voor Kersenbaan - kruising Roethof.
Collegebesluit: gelijkvloerse kruisingen vallen af, participatie gaat verder
B&W concluderen dat ongelijkvloerse (tunnelbak)varianten een stuk beter zijn dan een kruising met verkeerslichten. Dat is ook unaniem het advies van de participatiegroep. Van alle ongelijkvloerse varianten vindt het college de 'spreidingsvariant' de beste, omdat deze de nadelen van andere varianten wegneemt. Bij 2A blijft veel verkeer op de Arnhemseweg-zuid en 2B is lastig in te passen bij de Karmanhof. Ook neemt het college aanbeveling 5 over om de participatie inde volgende fase door te zetten. Aanbeveling 2 wordt niet overgenomen, omdat dit het budget van 25 miljoen euro fors zou overschrijden. Waar gaat de participatie dan over? Er wordt verder geparticipeerd over een aanvullend pakket van maatregelen in de omgeving van de verlengde Kersenbaan om de verkeersoverlast te verminderen en de verkeersveiligheid te verhogen.
Bestemmingsplan
Dit besluit betekent dat in januari 2008 de inspraak start op het voorontwerp bestemmingsplan Leusderkwartier, die de verlengde Kersenbaan planologisch mogelijk maakt. De voorkeursvariant en alternatieven zijn allen ongelijkvloerse kruisingen ter hoogte van Roethof. Dat is ook unaniem het advies van de participatiegroep. Tevens volgen wij het advies van de participatiegroep hen in de volgende fase betrokken te houden bij optimalisatie van de oplossing voor het kruispunt ter hoogte van Roethof.
Besluitvorming raad
Na de inspraakperiode kiest B&W op basis van de reactienota en de volgende participatie-adviezen één voorkeursvariant en wordt de raad gepeild. Dit zal in april 2008 zijn. In november 2008 is de raad aan zet om een definitief ontwerp vast te stellen inclusief het budget. De financiële consequentie is dat het projectbudget van 20 naar 25 miljoen opgehoogd moet worden. De aanleg van de Verlengde Kersenbaan wordt voor een deel gesubsidieerd door de provincie.
Informatie: Nandus van der Sluis, communicatie adviseur Stedelijke Ontwikkeling en Beheer (SOB), 033 469 50 11, of e-mail n.vandersluijs@amersfoort.nl
---- --
Gemeente Amersfoort