Ikea het sterkste merk van 2007
Amsterdam, 19 december 2007 - Ikea is het sterkste merk van 2007. Dit blijkt uit BrandAsset®Valuator, het grootste onderzoek naar merkwaarde en merkperceptie in de wereld.
Uit het internationale merkenonderzoek is gebleken dat IKEA het sterkste consumentenmerk van Nederland is. Na IKEA neemt Google de tweede plaats in, gevolgd door CliniClowns als derde sterkste merk van Nederland.
André Soff, managing director van Consult Brand Strategy over de sterkste merken van Nederland: "IKEA wordt door de consumenten vooral ervaren als uniek, toonaangevend en anders, vernieuwend en trendy en het geld meer dan waard. Verder is het zo dat IKEA niet arrogant, afstandelijk en voor de elite wordt gevonden."
"Opvallend is de (wereldwijde) razendsnelle opkomst van Google. De categorieën Internet, technologie en merken met een unieke belevenis hebben het meeste potentieel. Dit komt hun energie, visie, dynamiek en vernieuwingsdrang. Hierdoor zijn ze aantrekkelijk om klant bij te zijn, bij te werken of in te beleggen," aldus merkspecialist André Soff.
André Soff: "Goede doelen zijn in de loop der jaren allen gedaald. CliniClowns is hierin een uitzondering. Zij bleven ook dit jaar in de top drie van sterkste merken van Nederland, Het zeer sterke imago van de goede doelen in de afgelopen 15 jaar verzwakt. CliniClowns is een leuk goed doel en daardoor neemt het een unieke plaats in tussen het alsmaar uitdijende veld van goede doelen."
Top 10 sterkste merken 2007 volgens de BrandAsset®Valuator 2007 zijn (positie in 2005):
1. IKEA (6)
2. Google (16)
3. Cliniclowns (2)
4. Efteling (1)
5. Coca-Cola (12)
6. Discovery Channel (5)
7. Amsterdam (7)
8. Senseo (3)
9. Lego (10)
10. Rode Kruis (13)
Verder komt uit het onderzoek dat Tom Tom de sterkste stijger op merkkracht is. Tom Tom steeg 808 plaatsen van positie 938 in 2005 naar 130 in 2007. Daarna volgen TNT (van positie 813 naar 87), Actimel (van 828 naar 229), Apple (van 801 naar 295) en Xbox (van 748 naar 279).
De sterkste nieuwkomer in 2007 is Marktplaats.nl (op positie 35). Gevolgd door Wikepedia (47) en MSN Messenger (82).
In Nederland werden in 2007 voor het grootse merkenonderzoek BrandAsset®Valuator (BAV) 1033 merken beoordeeld door een representatieve steekproef van ruim 1500 volwassen. De respondenten evalueerden de merken op 56 dimensies. In Nederland is BAV 6 keer uitgevoerd sinds het eerste onderzoek in 1993. Vanaf 2007 wordt BAV elk jaar uitgevoerd.
Kenmerken sterke merken
De sterkste merken kenmerken zich in eerste instantie door de combinatie van uniekheid en relevantie. Deze winnende combinatie ontstaat vanuit een sterke visie en aandacht van het management op het merk en een geïntegreerde energieke uitwerking naar alle producten en diensten, winkels, communicatiemiddelen.
Daarnaast hebben sterke merken het meest groeipotentieel. Dit komt door het hebben van trotse en loyale medewerkers, trouwe fans, de mogelijkheid om meer te verkopen (ook buiten hun categorie) en een effectieve reclameaanpak. Hierdoor behalen sterke merken op lange termijn hogere bedrijfsresultaten dan vergelijkbare bedrijven met een zwakker merk.
Over de BrandAsset®Valuator
BrandAsset®Valuator (BAV) is het grootste langlopende merkonderzoek ter wereld en een model om sterke merken te bouwen en te managen. Het is daarnaast een instrument om de kracht van merken wereldwijd te meten, om inzicht te verwerven in de ontwikkeling van merken en om beslissingen rondom merken te kunnen onderbouwen. Door te analyseren hoe de consument tegenover merken staat en een dieper inzicht te verkrijgen in de achterliggende oorzaken, wordt het mogelijke succesvolle merkenstrategieën te ontwikkelen om invloed uit te oefenen op de toekomstige reputatie van merken.
Alleen al in Nederland worden ruim duizend merken beoordeeld door een representatieve steekproef van ruim 1500 volwassen. De respondenten evalueren de merken op 56 dimensies.
Over Consult Brand Strategy
Consult Brand Strategy is een management consultancy, gespecialiseerd in merken. Sinds de jaren negentig geeft het strategisch merk- en marketingadvies in Nederland. Consult maakt deel uit van het wereldwijde Young & Rubicam Brands, dat op zijn beurt onderdeel is van het wereldwijde WPP-netwerk (NYSE) van marketing- en communicatiebedrijven. Zie ook
**
Ingezonden persbericht