Raad voor Werk en Inkomen



Den Haag, 19-12-2007

Marktrapportage Blik op Werk verschenen

Werkgevers meer tevreden over re-integratie dan gemeenten en UWV

Cliënten en opdrachtgevers zijn redelijk tevreden over de dienstverlening van re-integratiebedrijven. 70 procent van de re-integratiebedrijven krijgt een 7 of hoger. Dit blijkt uit de jaarlijkse Marktrapportage van de onafhankelijke stichting Blik op Werk, die vandaag is gepubliceerd.
Opvallende uitkomst is dat private opdrachtgevers (werkgevers, bedrijven) van re-integratiediensten meer tevreden zijn dan de opdrachtgevers in de publieke sector (gemeenten, UWV). Vooral UWV toont zich in het tevredenheidsonderzoek kritisch.

Voor alle opdrachtgevers geldt dat het behaalde resultaat in hoge mate bepalend is voor de algemene tevredenheid. UWV let daarbij ook nadrukkelijk erop in hoeverre gemaakte afspraken over te behalen prestaties worden nagekomen. Ook de bekendheid van een re-integratiebedrijf met beschikbare vacatures weegt bij de beoordeling door het UWV zwaar mee.
Cliënten geven de re-integratiebedrijven gemiddeld een 6,9, opdrachtgevers delen gemiddeld een 7,0 uit.

Voor het derde achtereenvolgende jaar heeft Blik op Werk een tevredenheidsonderzoek onder cliënten en opdrachtgevers van re-integratiebedrijven gehouden. Dit jaar hebben 520 bedrijven aan het onderzoek deelgenomen. Dat zijn er 300 meer dan vorig jaar. In totaal hebben ruim 30.000 cliënten en ruim 2500 opdrachtgevers van deze bedrijven een vragenlijst ingevuld.
Vergeleken met de voorgaande jaren vertoont het tevredenheidscijfer een stabiel beeld: het schommelt steeds rond de 7. Bijna 95 procent van de bedrijven scoort een voldoende, 70 procent een 7 of hoger en 19 procent zelfs een 8 of hoger. Het onderzoek gaat over de dienstverlening in 2006.

Opvallend is dat kleine re-integratiebedrijven bij zowel cliënten als opdrachtgevers hoger scoren dan de grote bedrijven. Voor beide groepen geldt dat hoe hoger het slagingspercentage van een traject, des te groter de tevredenheid. Ook blijken cliënten en opdrachtgevers meer tevreden te zijn wanneer een re-integratiebedrijf gespecialiseerd is in een specifieke doelgroep, zoals oudere werklozen. Een geslaagd traject betekent overigens niet per se plaatsing in een baan. Een traject geldt ook als geslaagd wanneer een cliënt bijvoorbeeld een cursus succesvol heeft afgerond, waarmee zijn afstand tot de arbeidsmarkt is verkleind.

Cliënten vinden het vooral belangrijk dat ze over een vaste contactpersoon kunnen beschikken. Ook hechten ze eraan dat de re-integratiebedrijven goed omgaan met hun eigen wensen en ideeën over het te volgen traject. De mate waarin een cliënt tevreden is met de afhandeling van een klacht, is sterk bepalend voor de hoogte van het rapportcijfer.
Opdrachtgevers vinden het behaalde resultaat het belangrijkst, gevolgd door de deskundigheid van de medewerkers.

In de onafhankelijke stichting Blik op Werk werken vragers, aanbieders en cliënten op de markten voor arbo-, interventie- en re-integratiedienstverlening en inburgeringscursussen intensief met elkaar samen. Blik op Werk wil de vragers op deze markt meer inzicht geven in de kwaliteit van de aangeboden diensten. Samenwerkende organisaties in Blik op Werk zijn: werkgevers- en werknemersorganisaties, VNG, UWV, de Landelijke Cliëntenraad, de brancheorganisatie voor werk, loopbaan en vitaliteit (Boaborea), de MBO-raad en de Federatie van Opleidings- en Trainingsinstituten Nederland (FOTIN).
Jan van Zijl, voorzitter van de Raad voor Werk en Inkomen (RWI), is vanuit die functie onafhankelijk voorzitter van de stichting. Het RWI-secretariaat voert de werkzaamheden van Blik op Werk uit.

Voor de redactie,