Raad voor Werk en Inkomen
Den Haag, 19-12-2007
Marktrapportage Blik op Werk verschenen
Werkgevers meer tevreden over re-integratie dan gemeenten en UWV
Cliënten en opdrachtgevers zijn redelijk tevreden over de
dienstverlening van re-integratiebedrijven. 70 procent van de
re-integratiebedrijven krijgt een 7 of hoger. Dit blijkt uit de
jaarlijkse Marktrapportage van de onafhankelijke stichting Blik op
Werk, die vandaag is gepubliceerd.
Opvallende uitkomst is dat private opdrachtgevers (werkgevers,
bedrijven) van re-integratiediensten meer tevreden zijn dan de
opdrachtgevers in de publieke sector (gemeenten, UWV). Vooral UWV
toont zich in het tevredenheidsonderzoek kritisch.
Voor alle opdrachtgevers geldt dat het behaalde resultaat in hoge mate
bepalend is voor de algemene tevredenheid. UWV let daarbij ook
nadrukkelijk erop in hoeverre gemaakte afspraken over te behalen
prestaties worden nagekomen. Ook de bekendheid van een
re-integratiebedrijf met beschikbare vacatures weegt bij de
beoordeling door het UWV zwaar mee.
Cliënten geven de re-integratiebedrijven gemiddeld een 6,9,
opdrachtgevers delen gemiddeld een 7,0 uit.
Voor het derde achtereenvolgende jaar heeft Blik op Werk een
tevredenheidsonderzoek onder cliënten en opdrachtgevers van
re-integratiebedrijven gehouden. Dit jaar hebben 520 bedrijven aan het
onderzoek deelgenomen. Dat zijn er 300 meer dan vorig jaar. In totaal
hebben ruim 30.000 cliënten en ruim 2500 opdrachtgevers van deze
bedrijven een vragenlijst ingevuld.
Vergeleken met de voorgaande jaren vertoont het tevredenheidscijfer
een stabiel beeld: het schommelt steeds rond de 7. Bijna 95 procent
van de bedrijven scoort een voldoende, 70 procent een 7 of hoger en 19
procent zelfs een 8 of hoger. Het onderzoek gaat over de
dienstverlening in 2006.
Opvallend is dat kleine re-integratiebedrijven bij zowel cliënten als
opdrachtgevers hoger scoren dan de grote bedrijven. Voor beide groepen
geldt dat hoe hoger het slagingspercentage van een traject, des te
groter de tevredenheid. Ook blijken cliënten en opdrachtgevers meer
tevreden te zijn wanneer een re-integratiebedrijf gespecialiseerd is
in een specifieke doelgroep, zoals oudere werklozen.
Een geslaagd traject betekent overigens niet per se plaatsing in een
baan. Een traject geldt ook als geslaagd wanneer een cliënt
bijvoorbeeld een cursus succesvol heeft afgerond, waarmee zijn afstand
tot de arbeidsmarkt is verkleind.
Cliënten vinden het vooral belangrijk dat ze over een vaste
contactpersoon kunnen beschikken. Ook hechten ze eraan dat de
re-integratiebedrijven goed omgaan met hun eigen wensen en ideeën over
het te volgen traject. De mate waarin een cliënt tevreden is met de
afhandeling van een klacht, is sterk bepalend voor de hoogte van het
rapportcijfer.
Opdrachtgevers vinden het behaalde resultaat het belangrijkst, gevolgd
door de deskundigheid van de medewerkers.
In de onafhankelijke stichting Blik op Werk werken vragers, aanbieders
en cliënten op de markten voor arbo-, interventie- en
re-integratiedienstverlening en inburgeringscursussen intensief met
elkaar samen. Blik op Werk wil de vragers op deze markt meer inzicht
geven in de kwaliteit van de aangeboden diensten.
Samenwerkende organisaties in Blik op Werk zijn: werkgevers- en
werknemersorganisaties, VNG, UWV, de Landelijke Cliëntenraad, de
brancheorganisatie voor werk, loopbaan en vitaliteit (Boaborea), de
MBO-raad en de Federatie van Opleidings- en Trainingsinstituten
Nederland (FOTIN).
Jan van Zijl, voorzitter van de Raad voor Werk en Inkomen (RWI), is
vanuit die functie onafhankelijk voorzitter van de stichting. Het
RWI-secretariaat voert de werkzaamheden van Blik op Werk uit.
Voor de redactie,