Gemeente Haarlem
19 december 2007
305/2007
efficiëntere bevoorrading binnenstad bepleit
Haarlem stelt nog geen milieuzone voor vrachtwagens in
De gemeente Haarlem stelt op korte termijn in de binnenstad geen milieuzone voor vrachtauto's in. Deze beslissing is gebaseerd op een kentekenonderzoek van vrachtwagens en berekeningen van de lokale luchtkwaliteit. Hieruit blijkt dat de normen voor luchtkwaliteit niet overschreden worden. Daarnaast zou het instellen van een milieuzone voor alleen vrachtauto's slechts tot een beperkte verbetering van de luchtkwaliteit leiden. Het college wil wel op korte termijn de bevoorrading van de Haarlemse binnenstad efficiënter organiseren en de binnenstad verder ontlasten van (vracht)verkeer. Efficiënt goederenvervoer verbetert niet alleen de luchtkwaliteit, maar ook de verkeersveiligheid en maakt de binnenstad aantrekkelijker voor bewoners en bezoekers.
De gemeente Haarlem heeft de mogelijkheden van de invoering van een milieuzone voor vrachtverkeer in de Haarlemse binnenstad onderzocht. Een milieuzone is een gebied waar een selectief toelatingsbeleid voor voertuigen geldt; de zone is verboden gebied voor sterk vervuilende voertuigen. Het instellen van een milieuzone kan bijdragen tot een betere luchtkwaliteit.
Uit een kentekenonderzoek van vrachtwagens in de Haarlemse binnenstad en berekeningen van de lokale luchtkwaliteit is duidelijk geworden dat de instelling van een milieuzone voor vrachtwagens niet wettelijk noodzakelijk is. De normen voor luchtkwaliteit in dit deel van Haarlem worden namelijk niet overschreden. Volgens het convenant "Stimulering schone vrachtauto's en milieuzonering", dat de gemeente Haarlem samen met negen andere gemeenten, de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat en het bedrijfsleven heeft ondertekend, is overschrijding van de luchtkwaliteitsnormen een voorwaarde om een milieuzone voor vrachtauto's in te stellen.
Ook is gebleken dat de instelling van een milieuzone voor alleen vrachtauto's slechts leidt tot een kleine verbetering van de luchtkwaliteit. Hier zijn twee redenen voor: het wegverkeer in en rondom de binnenstad draagt maar beperkt bij aan de totale fijn stof concentraties en het wegverkeer bestaat maar voor een klein deel (minder dan 2.5%) uit vrachtwagens. De verbetering van de luchtkwaliteit is te gering, in verhouding tot de kosten die gemaakt moeten worden voor handhaving van de milieuzone.
Een sterkere verbetering van de luchtkwaliteit wordt bereikt als een milieuzone ook van toepassing is op bestelwagens en personenauto's. De gemeente blijft landelijke initiatieven om te komen tot deze uitbreiding van milieuzones steunen.
Efficiëntere bevoorrading
Om de luchtverontreiniging door verkeersuitstoot te verminderen, is ook een bevoorradingsprofiel opgesteld. Hoewel uit dit onderzoek geen ernstige knelpunten bij de bevoorrading bleken, zijn er wel mogelijkheden voor verbetering. Eén daarvan is het bundelen van goederenstromen naar zelfstandige winkeliers in de binnenstad: één vervoerder levert de goederen voor verschillende winkels af. Een andere mogelijkheid is een betere spreiding van de bevoorrading zodat niet al het bevoorradend vrachtverkeer tegelijkertijd de stad in rijdt.
In nauw overleg met de ondernemers in de binnenstad, vervoerders en leveranciers bekijkt de gemeente welke maatregelen op lange en korte termijn genomen kunnen worden.
Sector Stadsbeheer
Mirjam van Haaster
023-511 4903
023-511 4904
mvanhaaster@haarlem.nl
---- --