Ingezonden persbericht

Vragen over vertrek logistiek bedrijf

19-12-2007 * Het logistiek bedrijf Walsh Western International (WWI) zit nog maar zeven jaar in Tilburg en vertrekt nu al weer. Vijfhonderd arbeidsplaatsen gaan zo voor Tilburg verloren. De SP fractie stelt hierover vandaag schriftelijke vragen aan het college: "Tilburg zou juist heel sterk zijn in logistieke bedrijven, maar nu blijken we het af te leggen tegen Waalwijk. Ik ben benieuwd hoe daarover onderhandeld is", aldus Van den Hout.

(schriftelijke vragen in bijlage)

Nog maar zeven jaar geleden werd WWI in Tilburg binnengehaald vanuit Harderwijk. Het bedrijf groeide en investeerde veel in haar Tilburgse vestiging. Van den Hout: "En nu zijn ze opeens foetsie. Uit het Brabants Dagblad worden we alleen wijzer dat wethouder Janssen hen 'een aanbod' heeft gedaan, maar als het goed is is er veel meer gebeurd. Als het goed is doet de gemeente alle mogelijke moeite om een dergelijk bedrijf hier te houden, en ik wil weten wat het college dan gedaan heeft".

Volgens het Brabants Dagblad is een van de redenen van het vertrek dat de gemeente Waalwijk bereid is mee te werken aan een 'truckersdorp' met faciliteiten voor chauffeurs. "Voor een stad als Tilburg die veel nadruk legt op logistieke bedrijven ligt zo'n voorziening erg voor de hand. Ik ben dan ook benieuwd waarom WWI dan toch meer gecharmeerd was van het Waalwijkse aanbod", aldus Van den Hout.

Opnieuw verdwijnen honderden banen, maar het college lijkt dat weinig te deren. "Wethouder Janssen spreekt zelfs van 'winst', omdat de werkgelegenheid in Midden-Brabant blijft. Dat is een gotspe! Hij is wethouder van Tilburg, niet van Midden-Brabant. Het is dan gewoon een groot verlies van werkgelegenheid, niet meer en niet minder. Een aantal werknemers zal best meeverhuizen, maar Waalwijk ligt niet zomaar voor iedereen om de hoek". Na Beckers-snacks en de NS Werkplaats is dit de derde keer op rij dat honderden banen voor Tilburg verloren gaan. Volgens de SP fractie is dat weinig bemoedigend, zeker omdat het college toch al lage ambities heeft op dat gebied. www.tilburg.sp.nl

Tilburg, 19 december 2007

Geacht college,

Vandaag vernomen wij via het Brabants Dagblad dat Walsh Western International haar logistieke vestiging in Tilburg verlaat en naar Waalwijk verhuist. Wij hebben hierover de volgende vragen:


1. Hoe zijn de 'onderhandelingen' tussen de gemeente en WWI en/of haar bedrijfsmakelaar verlopen? In het krantenartikel is sprake van het doen van 'een aanbod', maar wij zijn er van overtuigd dat het college veel meer heeft gedaan om WWI (en daarmee 500 werknemers) voor Tilburg te behouden. Toch?


2. Waarom geeft WWI - slechts zeven jaar na haar vertrek uit Harderwijk en flinke investeringen in haar vestiging in Tilburg - nu alsnog de voorkeur aan Waalwijk boven Tilburg? Wat heeft Waalwijk te bieden aan een logistiek bedrijf dat Tilburg niet heeft, rekening houdend met het feit dat Tilburg juist erg sterk heet te zijn in 'logistiek'?


3. Wat gebeurt er met de vijfhonderd werknemers van WWI? Volgens het artikel in het Brabants Dagblad kunnen zij mee verhuizen, maar in de praktijk zal dat voor veel werknemers op onoverkomelijke bezwaren stuiten. Gaat de gemeente een rol nemen in het eventueel herplaatsen van deze werknemers?


4. Wat gebeurt er met de enorme loodsen die nu leeg komen te staan. Een vestiging van WWI was ondergebracht bij Ingram Micro: wat zijn de gevolgen voor dit bedrijf door het vertrek van WWI? En wat betekent dat (op termijn) voor de Ingram vestiging in Tilburg?


5. Bent u bereid met Ingram Mirco te overleggen over de mogelijke gevolgen voor haar vestiging in Tilburg na het vertrek van WWI?


6. Bent u bereid alsnog met WWI en/of haar bedrijfsmakelaar aan de tafel te gaan zitten om te zien of Tilburg een aanbod op maat kan doen om WWI voor Tilburg te behouden?


7. In het artikel in het Brabants Dagblad spreekt wethouder Janssen van 'winst'. Hij doelt hier kennelijk op het behoud van werkgelegenheid voor Midden-Brabant. Betekent dit dat het vertrek van een groot bedrijf als Tilburg voortaan gezien moet worden als een succesvol werkgelegenheidsbeleid, zolang de vestiging maar 'ergens in Midden-Brabant' blijft?


8. Waalwijk is volgens het artikel in het Brabants Dagblad bereid mee te werken aan een soort 'truckersdorp' met voorzieningen als een restaurant, een tankstation en mogelijk een motel. Was de gemeente van deze wens van WWI op de hoogte? Zo ja, heeft de gemeente dan te kennen gegeven niet bereid te zijn daar aan mee te werken? Zo nee, hoe komt het dat u dat niet wist?


9. Omdat Tilburg zo sterk is in logistiek ligt het wellicht sowieso voor de hand om te denken aan een geconcentreerde ontwikkeling van faciliteiten voor chauffeurs. Is het college dat met ons eens?

Namens de SP fractie,

Johan van den Hout

-----------------------


---- --