Ingezonden persbericht
Persbericht
UPC televisieonderzoek: Nederlandse pubers baas over afstandsbediening
. 50% van de kinderen kijkt dagelijks anderhalf tot drie uur televisie
. Ouders vertrouwen kinderen blindelings op hun kijkgedrag
Amsterdam, 19 december 2007 - Uit het jaarlijks televisieonderzoek van UPC Nederland blijkt dat kinderen in een overgrote meerderheid van de Nederlandse gezinnen bepalen naar welk tv-programma gekeken wordt. Slechts vijf procent van de ouders met pubers zegt nog volledige controle te hebben over de afstandsbediening. Naarmate kinderen ouder worden kijken zij meer televisie. 21% van de kinderen ouder dan twaalf jaar kijkt dagelijks meer dan drie uur.
Televisie kijken is anno 2007 nog steeds een belangrijk tijdverdrijf voor Nederlandse kinderen. Ruim de helft van de kinderen tot vijf jaar kijkt dagelijks nog anderhalf uur tv. Maar tussen hun zesde en twaalfde kijkt 62% anderhalf tot drie uur televisie per dag. Het televisiekijken wordt ze met de paplepel ingegoten. 20% Van de ouders zegt hun kind in hun eerste levensjaar voor de televisie te zetten. Tegen de tijd dat zij twee zijn, mogen zij van 62% van de ouders televisie kijken.
Deze situatie werkt nadelig uit voor de ouders. Stelt 64% van de ouders van kinderen tot vijf jaar nog volledig de regie over de televisie in handen te hebben. Na het twaalfde levensjaar van de kinderen zijn de rollen omgedraaid: dan bepaalt 66% van de kinderen wat er op tv wordt gekeken.
Individuele bezigheid
In 55% van de gezinnen kijken ouders en kinderen regelmatig gezamenlijk televisie. Toch blijft het een individuele bezigheid: 86% van de ouders zegt programma's soms tot nooit met hun kinderen te evalueren. Bespreekt 6% van de ouders van kinderen tussen de zes en twaalf nooit programma's met hun kinderen, als de kinderen ouder zijn dan 12 wordt in 34% van de gezinnen de inhoud van programma's niet besproken.
Wel verbieden ouders regelmatig hun kinderen om bepaalde programma's te bekijken. Vooral vanwege gewelddadige of seksueel getinte inhoud, of omdat programma's te laat worden uitgezonden. Het is met die achtergrond opvallend hoeveel vertouwen ouders in het kijkgedrag van kinderen stellen: 44% van de kinderen hebben een eigen tv op hun slaapkamer staan (72% van de kinderen ouder dan twaalf jaar). Echter, slechts 6% van de ouders is bang dat hun kinderen televisieprogramma's bekijken die zij eigenlijk niet mogen zien.
Effecten van televisiekijken
Televisiekijken wordt veel meer positieve dan negatieve effecten toegeschreven. Slechts in 14% van de gevallen zien de ouders geen positief effect van televisie kijken op hun kinderen. 72% van denkt dat televisiekijken een verbetering van de algemene kennis bij hun kinderen bevordert. 54% van de ouders verwacht een verbeterd taalgevoel bij kinderen. Er waren op deze vraag meerdere antwoorden mogelijk.
In 57% van de gevallen zien ouders geen negatieve effecten van tv kijken op het gedrag van hun kinderen. Worden er toch nadelige gevolgen genoemd, dan stelt 17% van de ouders dat het kinderen agressief maakt. 15% van de ouders stelt dat het de kinderen bang maakt.
Over het onderzoek
Het jaarlijkse Europese Televisie Onderzoek van UPC werd door onderzoeksbureau Research International tussen oktober en december 2007 uitgevoerd onder 5.905 respondenten uit dertien landen: Nederland, Ierland, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, België, Polen, Hongarije, Tsjechische Republiek, Slowakije, Roemenie en Slovenië.
Het onderzoek werd in dertien Europese landen uitgevoerd. De belangrijkste overall conclusies zijn:
. Een meerderheid van de Europese ouders wil dat er meer controle op de inhoud van TV programma's wordt uitgevoerd, omdat er teveel geweld en seksueel getinte inhoud in programma's te vinden is
. Ouders hebben vertrouwen in de educatieve waarde van televisie
. Televisies in de kinderslaapkamer is geen rede tot zorg
In Nederland namen 450 respondenten deel aan het onderzoek.
Over UPC Nederland
UPC Nederland, een toonaangevende aanbieder van televisie, breedband internet en vaste en mobiele telefoniediensten in Nederland, heeft 2,2 miljoen televisieklanten (waarvan 532.000 klanten met een abonnement op UPC Digital TV), 625.000 breedband internetklanten en 467.000 telefonieklanten (per 30 september 2007). UPC Nederland is een geconsolideerde dochteronderneming van Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK).
= = =