Aftrap campagne Blikschade
Toespraak | 10-12-2007 | Den Haag | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Ongeveer 20 tot 25 duizend keer per jaar vindt er op de snelweg een
kleine aanrijding plaats waarbij alleen blikschade ontstaat. Meestal
blijven de betrokkenen op de rijbaan staan of ze zetten hun auto's op
de vluchtstrook om de verzekeringspapieren in te vullen. Soms bellen
ze ook de politie.
Auto's die met schade op de weg blijven staan hinderen het overige
verkeer, bovendien is er altijd kans op een nieuwe aanrijding. Dit
geldt zeker voor stilstaan op de hoofdrijbaan, maar ook auto's op de
vluchtstrook veroorzaken vertragingen. En ook op de vluchtstrook sta
je niet altijd veilig.
Daarom willen we dat mensen, als ze alleen blikschade hebben opgelopen
en de betrokken auto's kunnen nog rijden, voortaan samen doorrijden
naar een rustige plek - bijvoorbeeld een parkeerplaats, een
tankstation of een zijweggetje aan het einde van de eerstvolgende
afslag - om pas dáár de papierwinkel af te handelen. Dat is een stuk
veiliger en beter voor de doorstroming.
Veel mensen denken dat het niet mag, dat je altijd 112 moet bellen en
op de plek van het ongeval moet blijven. Dat is dus niet zo. Het is
wel verstandig dat je ter plekke even samen vaststelt wat er gebeurd
is, dat je namen en telefoonnummers uitwisselt en afspreekt wáár je
samen heen gaat om een en ander verder te regelen. Rijkswaterstaat, de
verzekeraars en de politie zijn het hier over eens. Weggebruikers
hoeven dan ook niet bang te zijn dat ze hun schade niet vergoed
krijgen.
Deze nieuwe maatregel, die eigenlijk gewoon een kwestie van gezond
verstand is, past in wat wel incident management genoemd wordt.
Incident management is eigenlijk niets anders dan een pakket
maatregelen waarmee je het verkeer na een ongeval of ander incident zo
snel mogelijk weer in beweging krijgt.
Oorspronkelijk komt het uit de Verenigde Staten en wij hebben het in
1995 opgepakt. Ik geloof niet dat ik overdrijf als ik stel dat we in
de afgelopen 12 jaar een wereldtopper in deze tak van sport zijn
geworden. De omstandigheden hebben ons daartoe gedwongen. Op ons zeer
zwaarbelaste wegennet veroorzaakt een verstoring al gauw files en in
het ergste geval legt een incident een hele regio plat. De
maatschappelijke schade is enorm, vandaar dat snel en adequaat
handelen geboden is. Zo hebben we contracten met bergers, dat ze de
analyse van een incident niet afwachten maar direct uitrijden na een
melding, waardoor ze veel sneller ter plekke zijn dan voorheen.
Tot nu toe was incident management een zaak van professionals: de
politie, Rijkswaterstaat, bergingsbedrijven, andere hulpdiensten ...
Het unieke van de actie waarvoor wij hier vandaag bij elkaar zijn, is
dat we nu ook de weggebruiker zelf aanspreken om een actieve rol in
dat incident management te spelen.
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat zo veel mogelijk mensen ervan
weten. Daarom zijn we afgelopen zomer al begonnen met het uitdelen van
folders via tankstations en grote evenementen: folders met 15 tips van
en voor weggebruikers. Daar doen we nu nog een flinke schep bovenop
met een publiekscampagne waarvan we vandaag de aftrap verrichten. We
gaan vanaf vandaag mensen informeren via DRIPS - u kent ze wel, de
lichtkranten boven de weg - en we gaan de televisie op via `Postbus
51': over precies een week zal het eerste spotje worden uitgezonden.
We organiseren deze campagne samen met het Verbond van Verzekeraars en
in goed overleg met andere betrokken partijen. Alle neuzen staan dus
dezelfde richting op. Richting de eerstvolgende parkeerplaats dus.
Dank u wel.
Verwante onderwerpen
* Minister
* Veiligheid in en om de auto
Ministerie van Verkeer en Waterstaat