Gemeente 's-Hertogenbosch

19-12-2007
Toerisme 's-Hertogenbosch: doorkiezen voor kwaliteit! College presenteert discussienotitie over toekomstig toeristisch beleid

Het toeristische beleid en de toeristische ontwikkelingen in de afgelopen jaren hebben geleid tot een bezoekersstad van formaat met een nationaal publieksbereik, met een sterk imago als solide basis. Het college brengt een discussienotitie uit om met de gemeenteraad en het Bezoekersmanagement het debat te voeren over de toekomst van het toeristische beleid: "Welke koers moet de gemeente 's-Hertogenbosch varen?"

Positief imago
's-Hertogenbosch neemt als bezoekersstad de 5e positie in na Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. Het dagtoerisme is daarmee de laatste jaren tot wasdom gekomen. Dat geldt nog in mindere mate voor het zakelijk toerisme, internationaal toerisme en het meerdaags toerisme.
`s-Hertogenbosch heeft een zeer positief imago als toeristische bestemming. Een onderzoek naar het imago van Nederlandse steden concludeert dat `s-Hertogenbosch op de derde plek staat. Dit attractieve imago draagt bij aan de grote aantrekkingskracht van de stad voor een geslaagd dagje uit.

Aantrekkingskracht
De toeristische aantrekkingskracht van `s-Hertogenbosch wordt bepaald door de kwaliteiten van de stad zoals de bourgondische sfeer, de kwaliteit van de openbare buitenruimte, de architectuur, de geweldige uitstraling van de historische binnenstad waarin zichtbaar is geïnvesteerd.
Meer specifiek is er de aantrekkingskracht van het stedelijke voorzieningenniveau (van winkelaanbod tot culturele voorzieningen) en publiekstrekkers als de Sint-Jan, de Binnendieze en het Noordbrabants Museum. Tegelijkertijd heeft de gemeenteraad met de vaststelling van de kaders voor de Meerjarenaanpak Jeroen Bosch 500 een belangrijke koers uitgezet op weg naar het 500ste sterfjaar van Jeroen Bosch in 2016.

Discussie
Het college wil met de gemeenteraad de dialoog starten over de visie op toerisme in 's Hertogenbosch en daarbij kwaliteit als uitgangspunt nemen. In de discussienotitie wordt een voorschot op die toekomstige visie genomen en vragen gesteld bij thema's als Jeroen Bosch, het bourgondisch profiel van stad en streek, zakelijk en meerdaags toerisme, beurzen en congressen, watertoerisme, herkenbaarheid aanbod, evenementen en toeristisch bezoek, en kwaliteitstoerisme.

Naar aanleiding van de behandeling van deze discussienotitie beziet het college of en in hoeverre een voorstel wordt gedaan om financiële middelen voor het nieuwe beleid vrij te maken. De discussienotitie zal tevens worden besproken met de toeristische partners verenigd in het Bezoekersmanagement.